צ'ינמה איטליה 2022 - פסטיבל הקולנוע האיטלקי בסינמטק תל אביב וברחבי הארץ
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

צ'ינמה איטליה 2022 - פסטיבל הקולנוע האיטלקי בסינמטק תל אביב וברחבי הארץ

*מחווה לבמאית האיטלקיה לינה ורטמולר שהלכה לעולמה לאחרונה

*נאני מורטי, מריו מרטונה, מריו בלוקיו, פאולו ג'נובזה, פופי אבטי - סרטים חדשים של בכירי הבמאים האיטלקיים וסרטים חדשים של במאים צעירים ומבטיחים בקולנוע האיטלקי

*אורחי הפסטיבל:

הבמאי גבריאלה מאינטי עם סרטו פריקס אאוט והבמאי פאולו ג'נובזה ("זרים מושלמים") עם סרטו האחרון "גיבורי על מהחיים"

4-14 באפריל 2022

צ'ינמה איטליה- פסטיבל הקולנוע האיטלקי השנתי יתקיים השנה בין התאריכים 4.4.22-14.422 בסינמטק תל אביב וברחבי הארץ - בסינמטקים של ירושלים, חיפה, הרצליה, חולון, ראש פינה, שדרות ודימונה

השנה הפסטיבל מציין תשע שנים מאז נוסד על ידי מנהליו האמנותיים רוני פלוס ודני מוג'ה. בשיתוף עם המכונים לתרבות איטליה בתל אביב וחיפה, ופילם-איטליה, צ'ינה צ'יטה ברומא איטליה.

תוכנית הפסטיבל כוללת 11 סרטים חדשים שנעשו בשנתיים האחרונות בקולנוע האיטלקי על ידי במאים איטלקים המוכרים היטב לקהל הישראלי ובהם: שלוש קומות TRE PIANI (2020) סרטו של נאני מורטי (על פי ספרו של הסופר הישראלי אשכול נבו), צוחק, מי שצוחק אחרון The King of Laughter (2021) של מריו מרטונה עלילת הסרט בכיכובו של טוני סרווילו מתרחשת בימי הזוהר של התיאטרון הנפוליטני ובתביעה הראשונה בתולדות המשפט האיטלקי שעסקה בפארודיה וגזילת זכויות יוצרים. מרקס יכול לחכות MARX PUÒ ASPETTARE (2021) סרטו הדוקומנטרי של הבמאי הוותיק מרקו בלוקיו שחושף בפני הקהל עד כמה היה הקולנוע של בלוקיו אישי וביוגרפי לכל אורכו. לצידם יוקרנו סרטים של במאים איטלקיים צעירים ומבטיחים.

עלילות הסרטים ייקחו את הקהל למסע גיאוגרפי ומסע בזמן: לתיאטרון הנפוליטני של תחילת המאה העשרים, לרומא בימי הכיבוש הגרמני, לדרום האיטלקי שטרם התפתח ב1975, לחנות ספרים בפריז, לבית כלא נטוש, ולוונציה המתמודדת עם התיירות הגלובלית.

בין אורחי הפסטיבל השנה הבמאי גבריאלה מאינטי שסרטו הקודם, קוראים לי ג'יג רובוט הוצג בצ'ינמה איטליה 2016 . מאינטי יגיע להקרנות סרטו הפרוע פריקס אאוט המתרחש ברומא תחת הכבוש הנאצי ובמלחמת ההישרדות של יוצאי קרקס יהודי ומאבקם (אל-טרנטינו) בכוחות הרשע הגרמניים. כמו כן יגיע פאולו ג'נובזה מי שביים את "זרים מושלמים" ובביקורו זה ילווה את הקרנות סרטו האחרון גיבורי על מהחיים .

השנה יקיים הפסטיבל מחווה לבמאית האיטלקייה הנודעת, לינה ורטמולר (2021-1928) שהלכה לעולמה בעת האחרונה.

ורטמולר, שהייתה אסיסטנטית של פדריקו פליני, החלה לביים בשנות השישים של המאה העשרים והיא זכתה לתהילה עולמית בשנות השבעים. סרטה שבע היפיפיות משנת 1975 היה מועמד לארבעה פרסי אוסקר והפך את ורטמולר לאשה הראשונה בהיסטוריה המועמדת לפרס הבימוי.

סרטיה נחשבו כפרובוקטיביים בשל העיסוק החוזר שלה במין, מיניות, גברים ונשים וכל זה בקונטקסט פוליטי. יש שראו את סרטיה כנושאי מסר פמיניסטי לוחמני שהקדים את זמנו, אחרים דווקא חשבו שהיא קיצונית מדי ואולי מזיקה כך למאבק הפמיניסטי.

הפסטיבל יציג חמישה מסרטיה הראשונים: הלטאות (1963) סרטה הראשון , מעין וריאציה לסרט הבטלנים - סרטו האוטוביוגרפי של המורה הרוחני שלה פדריקו פליני. עכשיו הבה נדבר על גברים (1965) סרט אפיזודות (ז'אנר אופנתי באותן השנים) המשרטט פורטרט לא מחמיא של הגבר האיטלקי אותו מגלם תמיד נינו מנפרדי. סיפורה של בל סטאר (1968) מערבון ספגטי שביימה בשם בדוי (אולי מערבון ספגטי היחיד שבויים על ידי אישה. פיתויו של מימי (1972) תלאותיו של פועל מהדרום שלא מצליח להיחלץ מהמאפיה הסיציליאנית והולך ומסתבך בשל מערכות היחסים שהוא מקיים עם נשים מכל גוני הקשת ו-אהבה ואנרכיה (1973) עלילתו מתרחשת ברומא תחת הכיבוש הנאצי ועוקבת אחרי גבר המבקש לרצוח את מוסוליני ומוצא מקלט בבית זונות ידידותי.

בהמשך השנה תוצג רטרוספקטיבה מורחבת של הבמאית שתכלול סרטים נוספים וביניהם כמובן סחף חושים ו-שבע היפיפיות האהובים כל כך על הקהל הישראלי.


מצ"ב התוכנית המפורטת של צ'ינמה איטליה 2022

הפסטיבל יפתח עם :

"שלוש קומות" TRE PIANI (איטליה/צרפת 2020)

בימוי: נאני מורטי Nanni Moretti , משחק: מרגריטה בוי, נאני מורטי, אלבה רורוואכר

חייהם של דיירי בית אחד משתנים בין לילה בעקבות תאונה שמתרחשת ברחוב השקט בו שוכן הבניין בן שלוש הקומות. מרגע התאונה, גורלותיהם מצטלבים: זוג צעיר שתוהה מה עובר על בתם הקטנה כשהם לא לידה, צעירה החוזרת לבית ריק עם תינוק בן יומו וזוג שופטים שמתמודד עם בן שעשה מעשה בלתי נתפס – כולם יאלצו למצוא את הדרך להתמודד עם המעשה הנורא, השלכותיו, ועם חלקם בתאונה. על פי הספר של אשכול נבו. (טרום בכורה באדיבות בתי קולנוע לב)

גיבורי על מהחיים SUPEREROI (איטליה 2021)

בימוי: פאולו ג'נובזה Paolo Genovese

משחק: ג'סמין טרינקה, אלסנדרו בורגי, גרטה סקאראנו

אנה ומרקו הם זוג צעיר, היא אומנית פמיניסטית ואימפולסיבית והוא מורה לפיסיקה הבטוח שלכל תופעה יש הסבר. מה מחזיק אותם יחד ואלו כוחות-על נדרשים לשמירה על זוגיות לאורך חיים מלאי סודות ושקרים? דרמה קומית של פאולו ג׳נובזה (״זרים מושלמים״) על זוגות, זוגיות וגיבורי העל האמיתיים של החיים.


חנות ספרים בפריז A Bookshop In Paris (איטליה/צרפת 2021)

בימוי: סרג'ו קסטליטו Sergio Castellitto

משחק: סרג'ו קסטליטו, ברניס בג'ו, סנדרה מילו

וינצ'נזו מקדיש את חייו לחנות הספרים שלו, פנינה של טעם טוב בכיכר פריזאית קסומה ולבתו אלברטין, המקורקעת לבית. הוא עטף עצמו בקליפה מגוננת שעשויה להיסדק בכל רגע. ואכן, כשיום אחד נכנסת לחנות בסערה אישה בשם יולנד, וינצ'נזו נותר המום ומוקסם. אישיותה הסוערת של האישה מאתגרת אותו וצדדים באישיותו שנדמה כשכבר הושתקו, מתעוררים לחיים חדשים. ע"פ תסריט שנכתב בין השאר על ידי אטורה סקולה.

קיארה A CHIARA (איטליה/צרפת 2021)

בימוי: ג'ונאס קארפיניאנו Jonas Carpignano

משחק: כרמלה פומו, סוואמי רוטולו, קלאודיו רוטולו

קיארה גוארסיו, הבת האהובה על אביה, היא נערה ערנית ובניגוד לאחיותיה בעלת אופי חזק והחלטית. כשאביה עוזב את עיר הנמל הדרומית לנסיעת עבודה מתמשכת, האיזונים במשפחה משתנים וקיארה נאלצת לראות את העיר והמשפחה בעיניים אחרות.

צוחק, מי שצוחק אחרון The King of Laughter (איטליה/ספרד 2021)

בימוי: מריו מרטונה Mario Martone

משחק: טוני סרווילו, מריה נציונאלה, כריסטינה דל'אנה

עסקי השעשועים פורחים בנאפולי של תחילת המאה העשרים ובתיאטרון של הקומיקאי הדגול אדואדו סקרפטה הקופות מרשרשות. הערצת הקהל הפכה אותו לאיש אמיד שהתיאטרון הוא כל חייו וחייו הפרטיים הם הצגה גדולה: עם נשים, מאהבות, שותפות, ילדים חוקיים וממזרים וביניהם טיטינה פפינו ואדוארדו דה פיליפו. בשיא הצלחתו הוא מעלה פרודיה של יצירה טראגית של גדול הכותבים של התקופה גבריאלה ד'נונציו. הימור גדול שכן הטרגיקון תובע את הקומיקאי על גניבת זכויות יוצרים (מקרה ראשון בהיסטוריה האיטלקית). בבית המשפט מגלם סקרפטה את תפקיד חייו.

הכלוב שבפנים The Inner Cage) (איטליה/שוויצריה, 2021)

בימוי: ליאונרדו די קוסטנצו Leonardo Di Costanzo

משחק: טוני סרווילו, סילוויו אורלנדו, פבריציו פראקנה

כלא ישן מהמאה התשע עשרה, הממוקם על אדמת איטליה במקום מרוחק ולא מוכר, עומד בפני סגירה. בשל כשל בירוקרטי פינוי המקום מתעכב ותריסר אסירים וקומץ שומרים תקועים בכלא בציפייה להעברה למקום אחר. הזמן עומד מלכת, הגבולות בין אסירים לכולאים מטשטשים ומתפתחים ויחסי אנוש מסוג חדש.

שלום ונציה WELCOME VENICE (איטליה 2021)

בימוי: אנדריאה סגרה Andrea Segre

משחק: פאולו פיירובון, אנדריאה פנאקי, רוברטו צ'יטראן

בוונציה הכל עומד להשתנות. התיירות הגלובאלית שינתה לחלוטין את היחסים בין העיר לתושביה, ומגיפת הקורונה האיצה את המשבר. פייטרו, למרות הקושי והבדידות רוצה להמשיך ולהתפרנס מהדיג המסורתי של הלאגונה הוונציאנית, אחיו אלוויזה פועל דווקא לחיסול העסק ולשיפוץ הבית והכשרתו לתיירות היוקרתית שעומדת לחזור לעיר לאחר מיגור המגיפה. ההתנגשות ביניהם סוחפת את המשפחה כולה.

אנחנו עדיין מדברים LEI MI PARLA ANCORA (איטליה 2021)

בימוי: פופי אוואטי Pupi Avati

משחק: רנאטו פוצטו, סטפאניה סאנדרלי, איזבלה ראגונזה

נינו וקתרינה נשואים כבר שבעים וחמש שנים באהבה עמוקה שנמשכת מן הרגע שנפגשו ועד היום. עם מותה של קתרינה, הבת המבקשת לסייע לאביה להתמודד עם האבדן מכירה לו את אמיקנג'לו, בתקווה שיחדיו הם יכלו להעלות על הכתב את סיפור האהבה ארוך השנים של הוריה. האופי של אמיקנג'לו שנענה להצעה רק מטעמים כלכליים מנוגד לאופיו של נינו וההתנגשות בין השניים בלתי נמנעת. למרות זאת מערכת היחסים בין השניים הולכת ומעמיקה ומתפתחת לידידות כנה.

אמא של הים L'ARMINUTA (איטליה/שוויצריה 2021)

בימוי: ג'וזפה בוניטו Giuseppe Bonito

משחק: סופיה פיורה, קרלוטה דה ליאונרדיס, ונסה סקאלרה

עלילת הסרט ל'ארמינוטה ("השיבה" בדיאלקט מקומי) על פי ספרה של דונטלה די פייטרנטוניו מסופרת מנקודת מבטה של נערה בת שלוש עשרה שב-1975 מוחזרת למשפחה שכלל לא ידעה על קיומה. ללא התראה מוקדמת היא מאבדת את כל מה שהכירה: מגורים נוחים ותשומת לב המופנית למי שגדלה כבת יחידה. היא חוזרת לעולם זר, שלא הדביק את הקדמה ונאלצת להסתדר בבית קטן ואפל עם עוד חמישה אחים ואחיות.

פריקס אאוט FREAKS OUT (איטליה/בלגיה 2021)

בימוי: גבריאלה מאינטי Gabriele Mainetti

משחק: קלאודיו סאנטאמריה, אאורורה ג'ובינצו, פייטרו קסטליטו

רומא 1943: מתילדה, צ'נצ'ו, פולוויו ומריו משתתפים בקרקס של ישראל היהודי ומרגישים כמו משפחה. כשישראל נעלם באופן מיסתורי, אולי במנוסה אולי כי נפל בשבי הנאצים, ארבעת "המופלאים" נותרים לבדם בעיר הכבושה. אבל מישהו צד אותם בעינו והוא רוקם תכנית שעשויה/עלולה לשנות את גורלם... ואת מהלך ההיסטוריה.

מרקס יכול לחכות MARX PUÒ ASPETTARE (איטליה 2021)

בימוי: מרקו בלוקיו Marco Bellocchio

דוקומנטרי. הבמאי הוותיק מרקו בלוקיו מכנס את בני משפחתו כדי להפיח חיים בסיפור חייו המושתק של אחיו. ללא מורא ומבוכה, הוא עורך תחקיר משפחתי ומרכיב מחדש תקופה שלימה שהיוותה עבורו גם מקור השראה לסרטיו הרבים.

לזכרה של לינה ורטמולר- 1928-2021

הלטאות The Lizards (איטליה, 1963)

בימוי: לינה ורטמולרLina Wertmülle

משחק: אנטוניו פטרוצי, סטפנו סאטה פלורס, סרג'ו פרארינו

בשנת 1963 ביימה לינה ורטמולר את סרטה הראשון. היא בחרה לפסוע בעקבות המנטור שלה פדריקו פליני וייצרה וריאציה משלה ל"הבטלנים" של המאסטרו תוך שהיא מעתיקה את ההתרחשות לדרום איטליה. שלושה צעירים חיים באדישות מוחלטת לכל מה שיש לעולם שמחוץ לעיירה להציע. אנטוניו אפילו מקבל הצעה ממשית, לעבור לרומא, להתגורר אצל הדודה וללמוד בעיר הבירה. אבל אנטוניו לא מסתגל לעיר הגדולה והוא ממהר לחזור הבייתה על מנת לשוב לנוחיות של המוכר, הדעות הקדומות, והחיים הפרובינציאלים שכבר הפכו חלק מהווייתו.

עכשיו הבה נדבר על גברים QUESTA VOLTA PARLIAMO DI UOMINI (איטליה 1965)

בימוי: לינה ורטמולר Lina Wertmüller

משחק: נינו מנפרדי, לוצ'נה פאלוצ'י, מילנה ווקוטיץ'

תמונה קבוצתית של המין השטחי והאגואיסטי. תעשיין על סף פשיטת רגל משכנע את אשתו לגנוב ולהציל את העסק, מטיל סכינים שהולך ומאבד את הראייה ממשיך בעבודתו ומסכן שוב ושוב את המטרה/אשתו, פרופסור באוניברסיטה מאפשר לאשתו לנסות לרצוח אותו ובלבד שתגיע לסיפוקה המיני, בטלן אגואיסט אדיש לעובדה שאשתו הורגת את עצמה בעבודה מבוקר ועד לילה. את כל התפקידים הגבריים מגלם השחקן נינו מנפרדי.

סיפורה של בל סטאר The Belle Star Story (איטליה 1968)

בימוי: לינה ורטמולר ופייטרו קריסטופני (תחת השמות הבדויים: נתן ויץ' וג'ורג' איסטמן)

משחק: אלזה מרטינלי, רוברט וודס, ג'ורג' איסטמן

לינה ורטמולר הוזעקה לסייע לבמאי חסר הניסיון פיירו קריסטופני ולביים יחדיו (בשמות בדויים עם מצלול אמריקני) סרט על הרפתקאותיה של מירה בל שלי, המכנה עצמה בל סטאר. היא ושותפה קול הארווי מתמחים בשוד יהלומים וגניבת סוסים. בין לבין מחליפים השניים סטירות ונשיקות. אולי מערבון הספגטי היחיד שבויים על ידי אישה.

פיתויו של מימי The Seduction of Mimi (איטליה 1972)

בימוי: לינה ורטמולר Lina Wertmüller

משחק: ג'נקארלו ג'אניני, מריאנג'לה מלאטו, אגוסטינה בלי

מימי מפוטר מהעבודה בשל דעותיו השמאלניות. הוא נאלץ לעזוב את אשתו ולחפש עבודה בטורינו הצפונית. כאן הוא זוכה לסיוע מארגון האחים הסיציליאניים שמתגלה עד מהרה כסניף צפוני של המאפיה של סיציליה ממנה הוא סולד. מימי מתאהב בפיורה, צעירה מהצפון ולשניים נולד תינוק משותף. כשהוא שב לסיציליה הוא מגלה שגם אישתו בגדה בו. כנקמה הוא מכניס להריון את האישה של המאהב של אשתו. ריב מתלקח והמאהב נרצח. המאפיה מגינה על מימי, משחררת אותו מהכלא ומגייסת אותו לשירותיה. פיורה, האישה היחידה שבאמת אהב, תעזוב אותו בשל כך.

אהבה ואנרכיה Love and Anarchy (איטליה 1973)

בימוי: לינה ורטמולר Lina Wertmüller

משחק: ג'נקארלו ג'אניני, מריאנג'לה מלאטו

FILM D'AMORE E D'ANARCHIA )Love and Anarchy

איטליה, 1936. לאחר שחברו האנרכיסט מחוסל על ידי המשטרה הפשיסטית, יוצא אנטוניו סופיאנטיני לרומא בכוונה לרצוח את מוסוליני. עד לביצוע ההתנקשות הוא מוצא מחסה בבית זונות בעיר הבירה. ביום הפקודה, אנטוניו מאחר לקום הוא נסער ומתחיל לירות בכוחות הביטחון הראשונים שהוא פוגש. הוא נאסר ומחוסל בכלא (התאבדות, מכנה זאת המשטרה).


לפרטים נוספים :

סינמטק תל-אביב – כאן

סינמטק ירושלים – כאן

סינמטק חיפה - כאן

סינמטק הרצליה – כאן

סינמטק חולון – כאן

סינמטק ראש פינה - כאן

סינמטק שדרות – כאן

סינמטק דימונה – כאן


קרדיט:

בשורה העליונה - מימין - צוחק מי שצוחק אחרון, באדיבות המכון האיטלקי לתרבות

בשורה העליונה - באמצע- צוחק מי שצוחק אחרון, באדיבות המכון האיטלקי לתרבות

בשורה העליונה - משמאל - שלוש קומות, באדיבות המכון האיטלקי לתרבות

בשורה התחתונה - מימין - סיפורה של בל סטאר, באדיבות המכון האיטלקי לתרבות

בשורה התחתונה - באמצע- פריקס אאוט, באדיבות המכון האיטלקי לתרבות

בשורה התחתונה - משמאל - אהבה ואנרכיה, באדיבות המכון האיטלקי לתרבות


bottom of page