"פריק שואו" (FREAK SHOW)תערוכתה של אומנית הקרמיקה ליאור קסם חממה
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

"פריק שואו" (FREAK SHOW)תערוכתה של אומנית הקרמיקה ליאור קסם חממה

גלריית החווה, חולון

31.12.23-5.9.23


גלריית החווה בחולון תציג את "פריק שואו" – תערוכתה של אומנית הקרמיקה ליאור קסם חממה, שתתקיים בתאריכים 31.12.23-5.9.23 במסגרת השנה ה-15 של העונה הישראלית לעיצוב – עונת התערוכות בגלריות העירוניות לעיצוב ולאומנות בחולון.

אוצרת התערוכה - אילנה כרמלי לנר

"פריק שואו" - כך מכונים מופעי ראווה וקרקסים חריגים, שהציגו בני אדם בעלי עיוותי גוף מזעזעים ויכולות על-אנושיות, אשר ליוו ירידים ופסטיבלים נודדים ברחבי אנגליה וארצות הברית מראשית המאה התשע-עשרה ועד אמצע המאה העשרים.

"פריק שואו" הוא הנושא שבו מתעסקת אומנית הקרמיקה ליאור קסם חממה בתערוכה זו ובחייה.

מופעי "הפריק שואו" יצרו אשליית קסם במה שהתבטאה בסבלם של אנשים עם מוגבלויות ובעלי חיים, שבהם השתמשו לשם בידור הקהל. מבחינת האומנית ההתעללות מהווה מוות של הנפש ושל הגוף.

התערוכה, שמדמה מרחב קרקסי, מביאה אלמנטים המעבירים חוויה עוצמתית, שממחישה את הכאב בהתעללות בבעלי חיים ובאנשים במופעי ה"פריק שואו". העיסוק במרחבי קרקס השונים מדגיש את הניגודים שבין הקרקס כבידור לבין המפגש עם תהומות רגשיים, שמוצאים ביטויים בדמויות המפוסלות מלאות הדמיון של ליאור קסם חממה.

קסם חממה לא למדה אומנות והיא אוטודידקטית בגישתה ליצירה. שיטות העבודה שלה נוצרו מתוך דחף, תשוקה, פריצת חוקים וגבולות וחיבור עמוק ולא מילולי לחומר ולעבודת הכפיים.

ההשראה שלה לעיסוק בעולם הגותי האפל מגיעה משני יוצרים, שעוסקים בנושא זה בסרטיהם: טים ברטון - אנימטור, במאי, תסריטאי ומפיק אמריקני, שבין סרטיו החשובים: "ביטלג'וס", "באטמן" ו"המספריים של אדוארד", והאנס רודי גייגר - פסל ומעצב שווייצרי, שידוע בעיקר בשל עיצוב החייזר בסרט "שובו של הנוסע השמיני" והעיצוב בסרט "חולית".

היא מצאה עצמה נמשכת מגיל צעיר לעולמות פנטסטיים שיש להם גם צד אפל, כחלק מבריחה ממציאות לא פשוטה. הרוב הגדול של דמויותיה מגיע ממקום פנימי שלה - יצורים היברידיים שמייצגים עולמות פנטסטיים אפלים ומהפנטים ועם זאת מקרינים אופי, חיים, אנושיות וטוב לב.

"כאשר אני יוצרת אני חווה מן ניתוק מהמציאות, כאילו אני נכנסת לטרנס או לתקשור", היא אומרת "לפעמים בסוף התהליך, כשהיצירה מוכנה, אני מתבוננת ומתרגשת כאילו אני פוגשת אותה לראשונה, כאילו היא נוצרה דרכי...".

בתערוכה, שמשתרעת על כל ארבעת חללי הגלריה, יוצגו כ-100 מעבודותיה לצד 50 עבודות של תלמידיה, שנוצרו על פי אבטיפוס שהכינה עבורם.

כל חלל מציג פנטזיה צבעונית אחרת, שמכניסה את הצופה לתוך עולמה:

בחדר הכניסה - 8 פסלים גדולים עם נוכחות צבעונית חזקה. מתקני שעשועים שמדמים בעיני האומנית, את התרחשות החיים שאנחנו חווים ביום יום: "לעיתים נעלה, נתפרק, נרד ונתחבר מחדש. לעיתים נזרום, נתענג על אדוות רגשות הקהל. לעיתים נרוץ מהר לחוות כל המתאפשר. לעיתים רק נצפה בסובב אותנו".

בחדר הגולגלות -יושבת דמות קרקס על ערמת גולגלות ומסביב על הקירות אריחים שנעשו באמצעות בינה מלאכותית ועליהם דמויות שונות.

בחדר הקרקס - המוטיב המרכזי הוא אוהל קרקס אדום-לבן ובו תלויות דמויות פריק שואו ודמויות תיאטרליות. על הקירות מסביב המון פסלים שכאילו מתבוננים על המתרחש. אוהל הקרקס יוצר חוויה שנעה בין ייסורים לבין התפעמות.

בחדר השחור - שכולו אוירה אפלולית וגותית, ליצנית לבושה בבגדים שחורים ומסביבה פסלים שחורים.


גלריית החווה

כתובת: רח' הנחושת 1 פינת רח' המלאכה, אזה"ת חולון,

שעות פתיחה: ימים ד', ה' | 17:00 – 20:00,

ימים שישי ושבת | 10:00 – 14:00,

הכניסה לגלריה ללא תשלום


קרדיט:

עיצוב: ליאור קסם חממה, צילום: רן יחזקאל


16 צפיות0 תגובות
bottom of page