פסטיבל "סאונדטראק תל אביב" – פסטיבל קולנוע על מוזיקה בסינמטק תל אביב
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

פסטיבל "סאונדטראק תל אביב" – פסטיבל קולנוע על מוזיקה בסינמטק תל אביב

סינמטק תל אביב יפתח את

פסטיבל "סאונדטראק תל אביב" – פסטיבל קולנוע על מוזיקה - בהקרנת בכורה חגיגית של הסרט התיעודי

"בחצרו של מלך הארגמן: קינג קרימזון בגיל 50"

בנוכחות הבמאי הבריטי טובי איימיז


פסטיבל הראשון מסוגו בארץ: למעלה מ-50 סרטים ואירועים. סרטים מישראל ומהעולם, הקרנות בכורה, מפגשים עם יוצרי קולנוע ומוזיקאים מהארץ ומהעולם, פאנלים, הרצאות, מופעים, הקרנות חצות, וגם תוכנית לילדים

19-15 בנובמבר בסינמטק תל אביב



כמו כן, למחרת ההקרנה יתקיים פאנל בנושא מהפכת ה-MTV ועד ימי היוטיוב והספוטיפיי, בהשתתפותו של איימיז ובהנחייתה של העיתונאית דנה קסלר (מנהלת אמנותית של הפסטיבל).


קינג קרימזון היא אחת מלהקות הרוק המתקדם או הארט-רוק הגדולות בהיסטוריה. הוקמה בלונדון ב-1968 ומאז ועד היום עומד בראשה רוברט פריפ – גאון מוזר וחדשני שלא קל לעבוד איתו בלשון המעטה, כפי שניתן לראות בסרט.

אלבום הבכורה של קינג קרימזון, "בחצרו של מלך הארגמן" שיצא ב-1969 נחשב לאחד האלבומים החשובים והמשפיעים בהיסטוריה של הרוק. הפריצה הגדולה שלהם היתה כשהרולינג סטונס הזמינו אותם לחימום במופע בהייד פארק, לפני יותר מרבע מיליון אנשים.

הלהקה פעלה (עם הפוגות) לאורך 50 שנה, הוציאה 13 אלבומי אולפן ועוד אלבומי הופעה רבים. האיחוד האחרון שלהם אירע ב-2013. מאז קיבץ סביבו רוברט פריפ חבורת נגנים וירטואוזית, ועם ההרכב הזה הופיעו בעולם מ-2014 עד 2021 עם גרסאות חדשות ועיבודים חדשים של שירים אותם ליקטו מ-50 שנות קריירה.

פריפ החזיק את קינג קרימזון במשך 50 שנה בפסגה הכי גבוהה של יצירתיות מוזיקלית. סיבוב ההופעות האחרון הסתיים בשנה שעברה. והוא כנראה באמת האחרון.

למעלה מ-40 סרטים ישראלים ובינלאומיים יוקרנו בפסטיבל "סאונדטראק תל-אביב " לצידם מפגשים עם יוצרי קולנוע ומוזיקאים מהארץ ומהעולם, פאנלים, הרצאות, מופעים, הקרנות חצות, סרטים ואירועים לילדים ועוד .


בין אירועיו הבולטים של הפסטיבל:

פרס מפעל חיים ראשון של סאונדטראק תל אביב יוענק השנה לדובי זלצר, מי שהלחין אינספור סרטים ישראלים ובהם "ארבינקא" של אפרים קישון, "שלושה ימים וילד" של אורי זוהר, "פורטונה" ו"קזבלן" של מנחם גולן, "אני אוהב אותך רוזה" של משה מזרחי, "המאהב" של מיכל בת-אדם, "טיפת מזל" של זאב רווח ורבים אחרים. לרגל הענקת הפרס יקיים הפסטיבל אירוע מחווה שיחגוג את הפסקולים של זלצר, כולל הקרנה מתוזמרת חד פעמית של "ארבינקא".

אורחת מיוחדת היא המוזיקאית והאמנית האגדית לידיה לאנץ' ,האייקון הנשי המוביל של סצנת האנדרגראונד הניו-יורקית של שנות ה-70. לאנץ' תגיע במיוחד לפסטיבל להקרנת הבכורה של "לידיה לאנץ': המלחמה לעולם לא נגמרת", סרט דוקומנטרי חדש שנעשה עליה בבימויה של בת' בי. לפני הקרנת הסרט תתן לאנץ' הופעת ספוקן וורד בסינמטק ואחרי ההקרנה היא תקיים שיחה עם הקהל.

לזכרה של זמרת הדרים-פופ האמריקאית ג'ולי קרוז, שקולה הייחודי לנצח יזוהה עם "טווין פיקס" וליווה סרטים בלתי נשכחים של דיוויד לינץ׳. לזכרה של קרוז שהלכה לעולמה לפני כמה חודשים יקרין הפסטיבל את "סימפוניה תעשייתית מס.1: חלומה של שבורת הלב" , סרט הופעה שלה שביים דייוויד לינץ'. כמו כן , תתקיים הופעת מחווה של יוצרת האינדי הילה רוח.

לכבוד 20 שנה למותו של ג'ו סטראמר, מנהיג להקת הקלאש ומגיבורי התרבות הגדולים של הPאנק הבריטי, יוקרן סרטו של ג'וליאן טמפל, "ג'ו סטראמר: העתיד אינו כתוב", ותתקיים שיחת וידיאו עם הבמאי.

ולכל המתגעגעים לתוכנית ההיפ הופ הפרועה והאלמותית "עסק שחור" עם לירון תאני וקוואמי ששודרה בגלגלצ בין השנים 1996-2007, מציע הפסטיבל מפגש מחודש עם השניים ביחד עם הקרנת בכורה של הסרט התיעודי "כל הרחובות שקטים" העוסק בסצנת ההיפ הופ והסקייטבורדינג הניו יורקית של האייטיז-ניינטיז.

סצנת המטאל תתחבר לפוליטיקה בהקרנת הבכורה של הסרט התיעודי "סרג' טנקיאן: מאמת לכוח" שמלווה את סולן להקת סיסטם אוף אה דאון המנסה לעורר מהפכה תרבותית בארמניה, כולל שיחה עם קובי פרחי מאורפנד לנד.

חיבור מעניין נוסף עושה הפסטיבל בין קלאסיקות קולנועיות מתקופת הסרט האילם למוזיקאים ישראלים הנותנים להן קול משלהם:

במחווה לגאון הקומי של הקולנוע האילם באסטר קיטון, יוקרנו שלושה סרטים אילמים קצרים שלו בליווי מוזיקלי חי של הפסנתרנים עוזי נבון, עמרי בר וניצן ורדי שיביאו את הפסקול המקורי שלהם לסרטי המופת הקצרים של קיטון.

כמו כן תתקיים הקרנה מיוחדת של הסרט האילם הקלאסי "הפסיון של ז'אן ד'ארק" (צרפת 1928) של הבמאי קארל תאודור דרייר. הסרט המתאר את 24 השעות האחרונות בדרך הייסורים בה פסעה ז’אן ד’ארק בדרך אל המוקד ילווה בפסקול מקורי לייב בהופעת בכורה של המוזיקאית יעל אקר.

עוד יוקרנו בפסטיבל סרטים תיעודיים חדשים על להקת הפוסט פאנק הבריטית העכשווית איידלס Idles. על דינוזאור ג'וניור - אחת מלהקות האינדי והרוק האלטרנטיבי החשובות והמשפיעות ביותר במוזיקה האמריקאית, והולידה את גיבור הגיטרה הענק ג'יי מסקיס. על צ'אמבוומבה להקת אנרכו-פאנק אקטיביסטית רדיקלית שהקהל הרחב זוכר אותם בתור להקה של להיט אחד. יוקרן גם הסרט "יום חדש לגמרי: יוריתמיקס ביפן" - פנינה אבודה ונשכחת מהאייטיז של עמוס גיתאי והצלמת נורית אביב שתיעדו מסע הופעות של יוריתמיקס ביפן. הלל ,סרט והופעה - מסע אודיו-ויזואלי פואטי המתעד הופעת סולו חיה של שי בן צור שצולמה בכנסיית אוגוסטה ויקטוריה הממוקמת על הר הזיתים בירושלים, בה הקים המוזיקאי "מעבדת סאונד" מינימליסטית. אחרי ההקרנה תתקיים הופעה חיה של שי בן צור.

סרטים נוספים שיוקרנו בפסטיבל: העיר הזאת - סרט ראפ" הקרנת Work in Progress , אחרי 600 הצגות של מיוזיקל היפ הופ בלשי על הבמות בישראל – בקרוב הסרט בבימויו של עמית אולמן . באירוע יוקרנו קטעים מהסרט המתהווה ויתקיים פאנל בהשתתפות היוצרים.

לרגל 30 שנה למותו של אריס סאן יוקרן הסרט "תעלומת אריס סאן" החוקר את חייו ומותו המסתוריים של צעיר יווני, לא יהודי, שהגיע לארץ בגיל 17, הפך לכוכב ענק בשמי המוזיקה הישראלית והנפיק להיטים רבים. כולל שיחה עם היוצרים דני דותן ודליה מבורך.

"צ'לרי בגדד" יחגוג 20 שנה בהקרנה מיוחדת משולבת בהופעה חיה של יאיר דלאל. הסרט חוזר אל כוכבי התזמורת הערבית של קול ישראל ונגניה שהיו כוכבים גדולים בעולם הערבי טרם הגיעו ארצה בראשית שנות ה 50.

"כסאח" בבימויו של חיים גיל ובהשתתפות זהר ארגוב, יונה אליאן, אילו דר, פנינה רוזנבלום, אריה אליאס, מכרם ח'ורי ואביהו מדינה, נחשב לסרט המובהק של המוסיקה הים תיכונית – יוקרן בפסטיבל ולאחריו יוזמן הקהל למסיבת מוסיקת החאפלות של שנות ה 80 עם תקלוט של מלך הקסטות בלובי.

גם "קוקו בן 19" הזכור משנות ה -80 מגיע לפסטיבל. גיבור הסרט קוקו הוא נער משכונת מצוקה ירושלמית. הוא וחבריו המנגנים בלהקת רוק חולמים להיות כוכבים וכדי לממן את הקלטות האלבום הם פורצים לחנות ומסתבכים עם החוק.

הפסטיבל יחגוג יומולדת 50 לסרט העלילתי הג'מייקני הראשון, The Harder they Come – הסרט האחראי על הפצת מוזיקת הרגאיי בעולם – ויחבר אותו לסרט האייטיז הישראלי "קוקו בן 19", עם הקרנות של שני הסרטים והרצאות/שיחות נלוות.


גם לילדים ולכל המשפחה מקדיש הפסטיבל תוכנית מיוחדת ובה יוקרנו סרטים ויתקיימו אירועים מיוחדים:

"סרטים מוזיקליים לילדים" –

אירוע מיוחד בו המוסיקאי , מרצה ומנהלה האמנותי של הפסטיבל יכיר לילדים כמה מהסרטים המוסיקליים הגדולים ביותר, ויתבונן אתם על הקסם החד פעמי שנוצר כשמשלבים קולנוע ומוסיקה.


הקרנת הסרטים "צלילי המוזיקה" בכיכובה של ג'ולי אנדרוז, קלאסיקה מוזיקלית של דיסני: "ספר הג'ונגל", וגם הסרט המקורי הראשון של החבובות, "החבובות בהוליווד", כולל הרצאה קצרה לילדים וכל המשפחה של נאדין אברהם, בובנאית ואנימטורית.

שיחות מטבח – מיצג לכל המשפחה מבית היוצר של Wild Kids סטודיו לאנימציה בירושלים. המיצג משלב שירה מדוברת, אנימציית חפצים וחול, ומוזיקה. הכל קורה בזמן אמת.

הכל על פסקול – סדנא מיוחדת לילדים על איך יוצרים פס קול לסרטים. הילדים ילמדו איך יוצרים אפקטים קוליים לסרטים בעזרת חפצים יומיומיים, יצרו יחד פסקול לסצנות מסרטים מוכרים, ויראו עד כמה המוזיקה והאפקטים משפיעים על חווית הצפייה שלנו בסרט.


לתוכנית הפסטיבל המלאה , פרטים נוספים ורכישת כרטיסים – כאן

"סאונדטארק תל-אביב" פסטיבל קולנוע על מוסיקה

19-15 בנובמבר בסינמטק תל אביב

קרדיט:

התמונה העליונה מימין: TOBY AMIES:COURTESY OF TOBY AMIES

התמונה העליונה באמצע: IN THE COURT OF THE CRIMSON KING COVER

התמונה העליונה משמאל: איידלס 3 באדיבות דוק'נרול

התמונה התחתונה מימין: וכאשר יענו אותו, באדיבות SHOUT! FACTORY

התמונה התחתונה באמצע: לידיה לאנץ', צילום: יסמין הירסט באדיבות: מונודו פילמס

התמונה התחתונה משמאל: קינג קרימזון, צילם: טוני לוין, באדיבות מונודו פילמס


bottom of page