פסטיבל המשוררים במטולה - חוגג 25 שנה
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

פסטיבל המשוררים במטולה - חוגג 25 שנה

שׁוּב כְּאָז הַלֵּב פּוֹתֵחַ שַׁעַר

בית הקונפדרציה חוגג חצי יובל

לפסטיבל המשוררים במטולה

השנה לרגל 25 שנה -תוכנית שלא נראתה עוד כמוה לעושר:

קואליציה מקיר לקיר של הקולות המשמעותיים בשירה ובספרות, בשלושה ימים מרוכזים של מפגשים, מלאים במיטב היצירה העברית שנכתבה בישראל ברבע המאה האחרונה

פרס "אביב" לשירה – יוענק השנה לשניים: למשוררת נעם פרתום ולמשורר, העורך והמבקר אלי הירש

תערוכת צילומי סופרים של ליאורה סומק

פסטיבל המשוררים הישראלי ה-25 במטולה

10-8 בספטמבר 2022

בית הקונפדרציה בירושלים יחגוג השנה 25 שנים להיווסדו של פסטיבל המשוררים הישראלי במטולה. מאז נוסד הפסטיבל ביוזמה ובניהול של בית הקונפדרציה והעומד בראשו, אפי בניה, הפך הפסטיבל לאירוע השירה הגדול והחשוב בישראל.

הפסטיבל, ספינת הדגל של השירה הישראלית והבמה המרכזית המכנסת תחת כנפיה זה רבע מאה את מיטב הקולות בשירה העכשווית, פותח השנה את שעריו בתוכנית שלא נראתה כמוה: קואליציה מקיר לקיר של הקולות המשמעותיים בשירה ובספרות, בשלושה ימים מרוכזים של מפגשים, מלאים במיטב היצירה העברית שנכתבה בישראל ברבע המאה האחרונה.

השנה יוענק במסגרת הפסטיבל פרס "אביב" לשירה –לשניים: למשוררת נעם פרתום ולמשורר, העורך והמבקר אלי הירש.

לדברי אפי בניה, מנכ"ל בית הקונפדרציה ומנהל הפסטיבל:

"בית הקונפדרציה מפיק את פסטיבל המשוררים במטולה מזה 25 שנה וזהו אחד ממפעלי התרבות האהובים והחשובים בארץ. אנו גאים לציין חצי יובל לפסטיבל במטולה ולארח אתכם, כמיטב המסורת, לחגיגה אמיתית של שירה ורוח. התוכנית האמנותית עשירה במיוחד השנה וכוללת את מיטב המשוררות, המשוררים, כלות וחתני פרס ישראל ואנשי רוח בולטים, לצד קולות חדשים, צעירים ומבטיחים. בית הקונפדרציה מזמין אתכם להגיע אל מטולה וליהנות מן השיחות, אירועי המחווה והמפגשים המרתקים שמחכים לכם ברחבי המושבה הצפונית."

בני ציפר ושירי לב-ארי, המנהלים האמנותיים של הפסטיבל:

״אנחנו מרגישים שנפלה בחלקנו זכות גדולה לערוך את תוכנית הפסטיבל בשנתו ה-25, ושהצלחנו להביא לבמה אחת גוונים מרובים ושונים כל כך של משוררים ולהרכיב קואליציה ספרותית רחבה ככל האפשר. הבעיה היחידה בפסטיבל הזה היא שהקהל ייאלץ להתלבט לאיזה אירוע לרוץ קודם ועל מה לוותר בצער, בתוך השפע העצום של הפאנלים והמפגשים.״

השנה יוקדש הפסטיבל לגשרים שבין הדורות בשירה העברית המודרנית מאברהם שלונסקי - המכונן הגדול של השפה העברית, שהיה לא רק משורר מרכזי אלא גם עורך חשוב ומשפיע, שחידש את השפה - ועד השירה הנכתבת היום ברשתות החברתיות, שהפכו תחליף לבתי הקפה עם החבורות הספרותיות של פעם לצד אירועים על נושאים עכשוויים, כמו השירה האוקראינית והשירה הרוסית, שהן שתי ספרויות-אחיות.

אירוע הפתיחה יוקדש לאברהם שלונסקי, המכונן הגדול של השפה העברית, במלאות 50 שנה למותו, בהשתתפות טובי החוקרים של שירתו ונכדתו סיגל אשל, שתבצע שירים מתוך המחזמר המיתולוגי שלו, "עוץ לי גוץ לי".

מאיר ויזלטיר, המשורר הגדול זוכה פרס ישראל, האחרון שנשאר מדור הנפילים של שירת שנות השישים שמאז ומעולם מיעט להופיע והיענותו להזמנת הפסטיבל לקרוא משיריו, בקולו, היא אירוע שאין להחמיץ. ויזלטיר יקרא שירים חדשים שטרם פורסמו וידבר גם על מפעל תרגומיו.

הפסטיבל יקיים מחווה לארז ביטון, חתן פרס ישראל לשירה, שהפתיע השנה עם ספר שירה חדש וחשוף מתמיד, יחגוג יחד עם רוני סומק יום הולדת 70, יארח את אגי משעול שתספר על עולמות השירה ואת מאיר שלו שידבר על (כמעט) הכל ,יחסי אחים והורים, זיכרונות ילדות, איך כותבים על מין בשפת הקודש, אהבות ספרותיות ואהבות אחרות.

איל מגד וזאב סמילנסקי, בנים לשושלות ספרותיות יספרו על חיים ויצירה בצל תהילת אבותיהם, נורית זרחי תפגוש חברים על הבמה וכן יתקיימו מחוות לסופרים משוררים שהלכו לעולמם השנה: א.ב יהושע, אמנון שמוש ויותם ראובני, מרדכי גלדמן חלוצי השירה הגאה, שהקדישו את חייהם לפריצת הגבולות בין המותר והאסור.

אירוע חגיגי שנוצר במיוחד במלאת 25 שנה לפסטיבל הוא ״מצפון תיפתח השירה״ שיוקדש- שירים שנכתבו על פסטיבל מטולה ופסטיבלי שירה בכלל.

עוד: מחווה לאבות ישורון, 70 שנה ל"פגישה עם משורר" של לאה גולדברג אודות זיכרונותיה מן המשורר אברהם בן יצחק, נתן וסרמן יקרא מתרגומו החדש לאפוס המסופוטמי של גלגמש ומשירתו שלו, ערב על שירת בתי הקפה של פעם -משוררי הבוהמה, מפגש חשוף עם נעם פרתום ומפגש אפרת מישורי מראשונת מבצעי השירה-פרפורמנס בישראל, מפגשים עם המשוררים שמעון בוזגלו, יקיר בן משה ומאיה בז'רנו, ערב על שירתו הנשכחת של גבריאל פרייל, מרתון שירה לתוך הלילה, ערב שירת סליחות ובקשות ועוד.

כמו כן יתקיימו במהלך ימי הפסטיבל הדרכות וסיורים של קק"ל ותוצג תערוכת צילומי סופרים של ליאורה סומק .

הכניסה לכל אירועי הפסטיבל- ללא תשלום.

להלן התוכנית המפורטת על פי ימי הפסטיבל:

"הזכות הזאת, להכיר אדם זה, היתה גם לאסון"

מפגש המציין 70 שנה לממואר של לאה גולדברג, "פגישה עם משורר", אודות זכרונותיה מן המשורר אברהם בן יצחק.

בהשתתפות: פרופ' גדעון טיקוצקי, חדוה הרכבי , נוית בראל, נועה שקרג'י, שרי שביט. מנחה: שירי לב-ארי. מוזיקה: יסמין אבן (יום חמישי, 8.9.22,

17:30-16:30 בית הראשונים).

"בחברה הערבית, אשה סופרת נתפסת כמאיימת": פגישה עם עאידה נסראללה

ד"ר עאידה נסראללה הוציאה השנה ספר שירה ראשון מתורגם לעברית. נסראללה תקרא משיריה ותספר על חייה כאישה משכילה ויוצרת בחברה הערבית והיהודית. לצדה תתארח המשוררת והעורכת נוית בראל. מנחה: בני ציפר

מוזיקה: הדרה לוין ארדי. (יום חמישי, 8.9.22, 17:30-16:30 הספרייה).

"הַיֶּלֶד הַיָּקָר לִי מִכֹּל, מִתְבּוֹנֵן בִּי בְּכִלְיוֹן נֶפֶשׁ יוֹם אַחַר יוֹם אַחַר יוֹם אַחַר יוֹם": חדוה הרכבי

מפגש אודות שירתה המסתורית של חדוה הרכבי ועולם המיתולוגיות שהיא יוצרת. בהשתתפות: פרופ' אריאל הירשפלד, לילך לחמן, תמיר גרינברג, הלית ישורון. מנחה: בני ציפר. מוזיקה: יסמין אבן. (יום חמישי, 8.9.22,

18:45-17:45 בית הראשונים).

חנויות התקליטים הישנות

שיחה בעקבות ספרו האחרון של רפי וייכרט, "זיכרונות מחנות תקליטים", המבטא געגועים לחנויות התקליטים של שנות ה-70, למוזיקה הקלאסית ולשיעורי הפסנתר. בהשתתפות: רפי וייכרט, רוני סומק, נוית בראל, אלפרד כהן, ריטה קוגן . מנחה: שירי לב-ארי. מוזיקה: ישראל ברייט (יום חמישי 8.9. 18:45-17:45 הספרייה)

אירוע פתיחה: על יופי ומרד, דגן ובטון, או: מי רצח את אברהם שלונסקי?

עם פתיחת חגיגות חצי יובל לפסטיבל, אין דמות שמתאים לציין את זכרה יותר מאברהם שלונסקי. משורר, בוהמיין, עורך, וירטואוז של הלשון ומתרגם מחונן. בערב הפתיחה יוענקו פרסי "אביב" לשירה לשנת תשפ"ב, בחסות חברת אביב לבנייה, לעורך השירה והמשורר אלי הירש ולמשוררת נעם פרתום. בהשתתפות: פרופ' חגית הלפרין, פרופ' אריאל הירשפלד, ארז ביטון, נורית זרחי, אפרת מישורי, סבינה מסג, ריטה קוגן, נעם פרתום, סיגל אשל. מנחים: שירי לב-ארי ובני ציפר. מוזיקה: ישראל ברייט, יסמין אבן, הדרה לוין ארדי, אורי סנדר (יום חמישי, 8.9.22 21:30-20:00 בית הראשונים).

מוזר, אבל אני עדיין כאן: מאיר ויזלטיר קורא משיריו

מאיר ויזלטיר אינו מרבה להופיע בציבור, והצטרפותו לחגיגת מחצית היובל של פסטיבל המשוררים במטולה היא אירוע שאסור להחמיץ. הוא יקרא משיריו המכרים, כמו גם שירים חדשים, וישוחח על יצירתו עם פרופ' אריאל הירשפלד.מנחה: בני ציפר. מוזיקה: הדרה לוין ארדי (יום חמישי, 8.9.22, 22:45-21:45 בית הראשונים).

"לְדַבֵּר בְּשֵׁם הָאָב, בְּמִלּוֹת זִכָּרוֹן וְעָווֹן"

מפגש בין שתי משוררות שהן גם עורכות רבות פעלים: נוית בראל ושרי שביט. שתיהן נוגעות בשירתן בפצעי ילדות שאינם מתאחים, ויקראו יצירות מספריהן. מנחה: שירי לב-ארי. מוזיקה: ישראל ברייט (יום חמישי, 8.9.22, 24:00-23:00 בית הראשונים).

"שֶׁהֶחֱיַנִי וּגְמָלַנִי וְהֶעֲמִידַנִי. מִשְּׁנֵי צִדֵּי הַזְּמַן": שעת לילה פילוסופית

שלושה משוררים מלומדים, צדוק עלון, נתן וסרמן ותמיר גרינברג, יקראו משיריהם וידברו על השילוב של הגות ושירה ביצירתם. מנחה: בני ציפר. מוזיקה: הדרה לוין ארדי. (יום חמישי, 8.9.22, 24:00-23:00 הספרייה).

מרתון שירה לתוך הלילה

כמיטב המסורת של הפסטיבל, נפתחת בימת הלילה של בית הראשונים לקריאת שירים בועטים ופרועים בליווי מוזיקלי. בהשתתפות: אביחי קמחי, רומן אייזנברג, אלפרד כהן, סיגל אשל, יקיר בן משה מנחה: אלפרד כהן

מוזיקה: אורי סנדר (יום חמישי, 8.9.22, 24:00 בית הראשונים).

"אִם אַתָּה חוֹשֵׁב שֶׁאַתָּה רוֹאֶה / הוֹדָעָה זוֹ בְּטָעוּת / עַדְכֵּן אוֹתָנוּ"

את בתי הקפה של פעם החליפה הרשת החברתית – המרחב הווירטואלי שבו נפגשים היום המשוררים על בסיס קבוע. האם הרשתות החברתיות הרגו את השירה או המציאו אותה מחדש?

בהשתתפות: שרי שביט, יעל סטטמן, עמוס נוי . מנחה: שירי לב-ארי. מוזיקה: הדרה לוין ארדי (יום שישי, 9.9.22 10:00-09:00 בית הראשונים).

"רְכוּבָה עַל סִיב אוֹפְּטִי בִּלְתִּי נִרְאֶה, הָיִיתִי קֶרֶן אוֹר עַד לְהִתְנַפְּצוּתִי"

שעה במחיצתה של המשוררת מאיה בז'רנו, שכותבת שירה ופרוזה מורכבת, חידתית ומצפינת סוד, ויש בה הרבה מהשכלתנות ומן הרעב הגדול לידע. בהשתתפות: אלי הירש, ענת זכריה, רפי וייכרט. מנחה: בני ציפר

מוזיקה: יסמין אבן. (יום שישי, 9.9.22, 11:15-10:15, הספרייה).

תיירי הנפש הגדולים: מפגש עם משוררים משוטטים

שיחה על מסעות, ערים, הרים וצמא לאותנטיות. בהשתתפות: בני שבילי, שלומי חתוכה, סבינה מסג . מנחה: סבינה מסג. מוזיקה: ישראל ברייט (יום שישי, 9.9.22, 11:15-10:15, בית הראשונים)

מאיר שלו מספר הכל

במפגש מיוחד מדבר מאיר שלו (כמעט) על הכל: יחסי אחים והורים, זכרונות ילדות, איך כותבים על מין בשפת הקודש, אהבות ספרותיות ואהבות אחרות. מנחה: בני ציפר מוזיקה: הדרה לוין ארדי (יום שישי, 9.9.22,

12:30-11:30, בית הראשונים).

"הִשְׁאַרְתִּי אֶת קוֹפַי הַפְּרָטִיִּים בְּאַרְמוֹן הַקֶּרַח": נורית זרחי עפה עם עצמה ועם חברים

מפגש מיוחד עם כלת פרס ישראל נורית זרחי, שכל יצירתה היא מסע שירה רב תובנות מבריקות. בהשתתפות: נורית זרחי, שיח'ה חליווה, שלומי חתוכה מנחה: יפתח אלוני. מוזיקה: יסמין אבן (יום שישי, 9.9.22, 13:45-12:45, בית הראשונים).

איגרת קטנה מניו יורק – שירתו הנשכחת של גבריאל פרייל

אירוע לכבוד הוצאה מחודשת של מבחר משירי המשורר הנפלא גבריאל פרייל, שבחר לחיות ולכתוב בניו יורק. בהשתתפות: פרופ' דן מירון, פרופ' גדעון טיקוצקי, אפרת מישורי, רבקה איילון. מנחה: בני ציפר

מוזיקה: ישראל ברייט (יום שישי, 9.9.22, 13:45-12:45, הספרייה).

חלוצי השירה הגאה: יותם ראובני ומרדכי גלדמן. שיחה אודות יותם ראובני ומרדכי גלדמן , שהלכו לעולמם השנה בזה אחר זה - שני משוררים שהקדישו את חייהם לפריצת הגבולות בין המותר והאסור.

בהשתתפות: פרופ' דן מירון, יפתח אלוני, מאיה בז'רנו, סיגל אשל, רומן אייזנברג. מנחה: בני ציפר מוזיקה: הדרה לוין ארדי (יום שישי,9.9.22, 14:00-15:00, בית הראשונים).

"זה השבוע השלישי למלחמה. לאן ואיך נברח מכאן?" שתי ספרויות אחיות: רוסיה ואוקראינה. מפגש אודות איוולת המלחמה באשר היא, בצל המלחמה באוקראינה. בהשתתפות: ריטה קוגן, בני שבילי, צביקה ניר, רומן אייזנברג, עמוס נוי . מנחה: בני שבילי. מוזיקה: הדרה לוין ארדי (יום שישי, 9.9.22, 15:00-14:00, הספרייה).

בַּלַּיְלָה נִדְחָקִים בֵּין רֹאשָׁם לְבָנָה וְשַׁחַק שָׁחֹר. שיחה בין המשוררות ענת זכריה ונועה שקרג'י, שידברו על מרחבי הנפש הצמאה, על כוחה של מילה ועל כוחה של ההתמסרות לשירה. מנחה: סבינה מסג. מוזיקה: יסמין אבן. (יום שישי, 9.9.22, 16:15-15:15, בית הראשונים).

מחווה למתרגם דגול: עמינדב דיקמן (2022-1958) עמינדב דיקמן הלך לעולמו השנה באופן לא צפוי, כשהוא בשיא כוחו היצירתי. ערב מחווה זה יוקדש לתרומתו האדירה של דיקמן להעשרת הספרות.

בהשתתפות: פרופ׳ דן מירון, מאיר ויזלטיר, רפי וייכרט, ריטה קוגן, שמעון בוזגלו. מנחה: בני ציפר. מוזיקה: אורי סנדר. (יום שישי, 9.9.22, 15:15-16:15, בית הראשונים)

"לשחרר את נשמתי מאזיקי אבי": איל מגד וזאב סמילנסקי. איל מגד וזאב סמילנסקי, בנים לשושלות ספרותיות, יספרו על חיים ויצירה בצל תהילת אבותיהם.מנחה: בני ציפר. מוזיקה: אורי סנדר (יום שישי, 9.9.22, 16:30-17:30, הספרייה).

"בַּיּוֹם בּוֹ נוֹלַדְתָּ גָּדַלְתִּי לְתוֹךְ עַצְמִי": אבות כותבים לילדיהם יותר ויותר משוררים כותבים על ילדיהם, על חיי המשפחה וההורות. שיחה כנה על אבהות כפי שמשתקפת בשירה.בהשתתפות: יקיר בן משה, רוני סומק, תמיר גרינברג. מנחה: אלי הירש. מוזיקה: יסמין אבן (יום שישי, 9.9.22, 17:30-16:30, בית הראשונים).

שירת העשבים: רבי נחמן כהשראה למשוררים. מה סוד כוח המשיכה של דמותו וכתביו של רבי נחמן מברסלב? על רבי נחמן כמקור השראה.בהשתתפות: בנימין שבילי, אגי משעול, סבינה מסג, מירון ח. איזקסון

מנחה: שירי לב-ארי. מוזיקה: אורי סנדר (יום שישי, 9.9.22, 18:45-17:45, בית הראשונים).

"מִשְׁפָּטַי בְּסִלְסוּלִים עֲדוּיִים / וּבָתַּי תִּלֵּי תִּלִּים בְּנוּיִים": אמנון שמוש

מחווה לסופר והמשורר אמנון שמוש, שהלך השנה לעולמו. שמוש חיבר עשרות ספרים וכתיבתו עסקה ביהדות המזרח, מתוך שאיפה למזג בין התרבויות. בהשתתפות: ארז ביטון, נוית בראל, צביקה ניר, גליה אגמון-שמוש. מנחה: יעקב יעקב. מוזיקה: ישראל ברייט (יום שישי, 9.9.22, 18:45-17:45 הספרייה).

"אֹמַר לָכֶם, כָּל הוֹנִי מְעַט עָפָר עַל בָּהֳנִי": מחווה לאבות ישורון

מחווה לאבות ישורון, במלאת 30 שנה למותו. בהשתתפות: פרופ' דן מירון, הלית ישורון, לילך לחמן, אלפרד כהן. מנחה: בני ציפר. מוזיקה: ישראל ברייט (יום שישי, 9.9.22, 20:00-19:00 בית הראשונים).

משוררי הבוהמה, בין "כסית" ל"קראו": ערב על שירת בתי הקפה של פעם

שיחה אודות סצינת הספרות והשירה שהתהוותה בבתי הקפה העירוניים לפני עידן הרשתות החברתיות. בהשתתפות: אידה צורית, גדעון טיקוצקי, איל מגד, סיגל אשל, זאב סמילנסקי, חגית הלפרין . הנחייה: שירי לב-ארי ובני ציפר. מוזיקה: אורי סנדר. (יום שישי, 9.9.22, 21:15-20:15, בית הראשונים).

"בְּכָל הָעוֹלָם אֵין דֵּי מָקוֹם לַצְּרָחָה שֶׁלִּי": נעם פרתום

נעם פרתום, זוכת פרס "אביב" לשירה של פסטיבל מטולה, היא תופעה ייחודית בעולם השירה. פרתום תקרא מתוך ספריה ותדבר על כתיבה חשופה וסוערת, ועל השימוש המיוחד שלה בשפה.מנחה: אלי הירש. מוזיקה: הדרה לוין ארדי (יום שישי, 9.9.22, 22:30-21:30, בית הראשונים).

"חֻלְשָׁה הִיא הַצַּד הֶחָזָק שֶׁלִּי": אפרת מישורי

אפרת מישורי היא מראשונת מבצעי השירה-פרפורמנס בישראל. היא טלטלה את עולם השירה הישראלי עם מופעים חלוציים וקריאה בקצב הטראנס, ותשוחח על יצירתה עם המשוררת והעורכת נועה שקרג'י.מנחה: בני ציפר. מוזיקה: יסמין אבן. (יום שישי, 9.9.22, 23:45-22:45, בית הראשונים)

שני משוררים נון-שלנטיים

מפגש עם שמעון בוזגלו, משורר ומתרגם, ויקיר בן משה, משורר ועורך, על כוחה של השירה ויופיה של האמנות. מנחה: עמוס נוי. מוזיקה: ישראל ברייט (יום שישי, 9.9.22, 23:45-22:45, הספרייה).

לילה של סליחות

המשורר מירון ח. איזקסון ינחה ליל סליחות וידבר על הסליחה במקורות ובשירה. בהשתתפות: שמעון בוזגלו, נעם פרתום, תמיר גרינברג, צביקה ניר, סבינה מסג (יום שישי, 9.9.22, 24:00 ,הספרייה).

"כָּעֵת יָצָא לַבּוּרֶקַס שֵׁם רַע": על אוכל ושירה

שיחה על שירה שעוסקת באוכל, שאינו רק המזון שבא אל פינו אלא גם זיכרון, חלום, סיפור. בהשתתפות: אביחי קמחי, עמוס נוי, אלפרד כהן, חיה לוי. מנחה: אביחי קמחי. מוזיקה: ישראל ברייט (

(שבת, 10.9.22, 10:00-09:00, בית הראשונים).

ממולכו ועד מאני: אחיזת המולדת של א.ב יהושע

אירוע לזכרו של אחד מגדולי הסופרים העבריים, שידע לכתוב בכנות ובאומץ על תאים משפחתיים מסובכים ועל נפשות מסוכסכות, כמו גם על הסכסוכים והוקנפליקטים שקושרים אותנו למקום הזה.

בהשתתפות: פרופ' דן מירון, איל מגד, נועה שקרג'י. מנחה: בני ציפר. מוזיקה: הדרה לוין ארדי (שבת, 10.9.22, 10:00-09:00, הספרייה).

"מַשַּׁק כִּסּוּפִים אֶל הַטָּמִיר"

מפגש בין שני עולמות פואטיים של שתי משוררות, אגי משעול וענת זכריה, שכותבות מתוך האני החי והבועט שלהן. מאיר שלו יצטרף לשיחה ויספר על הזיקה האישית שלו לשירתה של משעול.מנחה: נועה שקרג'י

מוזיקה: יסמין אבן. (שבת, 10.9.22, 11:15-10:15, בית הראשונים).

"מָתַי אַתָּה חוֹזֵר? קָנִיתָ מְרַכֵּךְ כְּבִיסָה?": שירת הקסם הממזרי

יש משוררים שמזהים רגשות ומצבים אנושיים והופכים אותן לשורות חדות וחודרות. שיחה אודות הקסם הממזרי של השירה. בהשתתפות: יעל סטטמן, עמוס נוי, שמעון בוזגלו מנחה: שירי לב-ארי מוזיקה: הדרה לוין ארדי (שבת, 10.9.2.22, 11:15-10:15, הספרייה)

הִנֵּה הַיֶּלֶד הַזֶּה. הוּא עִוֵּר, עִוֵּר, לְעוֹלָמִים: ארז ביטון קורא מספר שיריו האחרון, "תפרים"

ארז ביטון, חתן פרס ישראל לשירה, מגיע בספרו האחרון, "תפרים", לעוצמות רגשיות ופואטיות. זהו ספר שובר לב, מלא כוח ויופי, שחגיגת חצי היובל לפסטיבל לא תהיה שלמה בלעדיו. בהשתתפות: ארז ביטון, רוני סומק, שלומי חתוכה, ענת זכריה, רבקה איילון, פרופ' דן מירון . מנחה: עמוס נוי. מוזיקה: ישראל ברייט (שבת, 10.9.22, 12:30-11:30, בית הראשונים).

"אֲגַלֶּה לְךָ, גִּילְגָמֶשׁ, אֶת מִסְתְּרֵי הָאֵלִים": פגישה עם המשורר נתן וסרמן

המשורר והאשורולוג נתן וסרמן פירסם השנה את ספר שיריו השביעי, ובד בבד אף תרגם לעברית את האפוס המסופוטמי של המבול מן המקור האכדי. וסרמן יקרא קטעים מתרגומו וכן משיריו שלו. מנחה: בני ציפר. מוזיקה: יסמין אבן (שבת, 10.9.22, 12:30-11:30, הספרייה).

מצפון תיפתח השירה

לכבוד חגיגות ה-25 לפסטיבל המשוררים במטולה, נפגוש שירים שנכתבו בעקבות נופי מטולה, פסטיבל מטולה ופסטיבלי שירה בכלל. בהשתתפות: סבינה מסג, אגי משעול, חיה לוי, רוני סומק, איילת אסקוזידו, איתן ערמון. מנחה: סבינה מסג. מוזיקה: אורי סנדר (שבת, 10.9.22, 13:45-12:45, הספרייה)

מן הנשגב עד לוולגרי: מאיר ויזלטיר מתרגם שייקספיר

מאיר ויזלטיר יקריא קטעים ממחזות ומשירים שתירגם, וישוחח על אהבתו למלאכת התרגום. בהשתתפות: מאיר ויזלטיר, הלית ישורון, ריטה קוגן, רפי וייכרט. מנחה: רפי וייכרט. מוזיקה: ישראל ברייט (שבת, 9.9.22,

13:45-12:45 בית הראשונים).

יום הולדת 70 לרוני סומק

ספרו של רפי וייכרט, "בעקבות הזמן האבוד עם סרט מדידה", מסכם חמישה עשורים עשירים ביצירתו של רוני סומק. על כך ועוד ידובר בערב מחווה למשורר לכבוד יום הולדתו ה-70. בהשתתפות: רפי וייכרט, ארז ביטון, יקיר בן משה, אלפרד כהן, נועה שקרג'י. מנחה: אלפרד כהן. מוזיקה: ישראל ברייט (שבת, 10.9.22, 15:00-14:00, בית הראשונים).

אירוע נעילה: מחווה למשורר אלי הירש, זוכה פרס "אביב". אלי הירש, משורר, עורך ספרותי, מבקר ומתרגם, הוא זוכה פרס "אביב" מטעם פסטיבל מטולה על מפעל חייו. בהשתתפות: אלי הירש, נעם פרתום, עמוס נוי, יקיר בן משה, ענת זכריה, זאב סמילנסקי, יעל סטטמן, חיה לוי, רפי וייכרט . מנחה: בני ציפר. מוזיקה: אורי סנדר (שבת, 10.9.22, 16:00-15:00, בית הראשונים).

פסטיבל המשוררים הישראלי ה-25 במטולה

10-8 בספטמבר 2022

תוכנית הפסטיבל באתר בית הקונפדרציה:

http://www.confederationhouse.org

פרטים: 02-5399360

הכניסה לאירועי הפסטיבל ללא תשלום, בהרשמה מראש

אירועים נוספים

הדרכות וסיורים של קק"ל עבור קהל הפסטיבל:שישי-שבת, 9.9.22 -10.9.22.

פארק המעיין:

סיור קצר ופעילות חוויתית בנושא סביבה וקיימות (מתאים למשפחות).

הסיורים יתקיימו בשעות 11:00, 13:00.

משך הסיור: כשעה ורבע.

נקודת מפגש: השלט הגדול בפארק המעיין.

מצפה דדו:

תצפית מודרכת על הנוף המרהיב של הגליל העליון, הרי נפתלי, הגולן, החרמון ודרום לבנון.

ההדרכות יתקיימו בשעות: 11:00, 12:00, 13:00.

משך ההדרכה: כ-40 דקות.

נקודת מפגש: פסגת הר צפייה, בדרך הנופית-ביטחונית של מטולה.

הסיורים הינם ללא תשלום.

תערוכת צילומי סופרים: ליאורה סומק

הספרייה

במשך שנים רבות צילמה ליאורה סומק משוררות ומשוררים בפסטיבלי שירה. היא ליוותה אותם מהשורה הראשונה והייתה מופקדת על הפחדים, על ההתלבטויות ועל המילה הטובה שתעזור להם לפתוח את הלב על הבמה.

"כמו צייד שאורב לטרף אני מחכה לרגע בו יצטרפו הלבטים, הפחדים, שורת המחץ בשיר ושמחת ההופעה וההצלחה. ואז אני יורה".

התערוכה פתוחה לקהל הרחב ללא תשלום.


הפסטיבל מתקיים בתמיכת משרד התרבות והספורט, מפעל הפיס לתרבות ואמנות, מועצת מטולה וקק"ל


קרדיט:

בשורה העליונה מימין: מאיר שלו, צילום: נדיה לנדאו

בשורה העליונה באמצע: אברהם שלונסקי בחדר עבודתו, באדיבות מכון גנזים

בשורה העליונה משמאל: יותם ראובני, צילום: עפר אזולאי

בשורה התחתונה מימין: אגי משעול, צילום: טל שחר

בשורה התחתונה באמצע: רוני סומק, צילום: ליאורה סומק

בשורה התחתונה משמאל: מאיר ויזלטיר, צילום: נטליה ויזלטיר


bottom of page