עמך - המרכז הישראלי לתמיכה נפשית וחברתית בניצולי השואה והדור השני - הסבר על פעילות העמותה
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

עמך - המרכז הישראלי לתמיכה נפשית וחברתית בניצולי השואה והדור השני - הסבר על פעילות העמותה

עודכן: 29 באוק׳ 2020

עמותת עמך עוזרת בעיקר לניצולי השואה שנותרו בחיים, אך הם הרחיבו את המעגל וכעת עוזרים גם לדור השני לשואה ולעוד אוכלוסיות שזקוקות לעזרתם. היא עמותה ללא כוונת רווח.


העמותה הוקמה בשנת 1987, כלומר לפני כ-33 שנה. היא החלה עם קבוצה של ניצולי שואה ובראשה מנפרד קלפטר ז"ל. מאז ועד היום ממשיכה עמך בעבודתה המסורה ומעניקה תמיכה, עזרה, חברה ועניין לחבריה.


עמך עוזר גם לבני הדור השני הזקוקים לעזרתם, בעיקר אלה שנושאים את הנטל שספגו מהוריהם בצעירותם.


עמך הפך להיות לגוף מוביל בתחומי הטיפול הפסיכו - סוציאלי בטראומה ובזיקנה.


הצוות של עמך כולל כ-400 מטפלים ב-15 מרכזים בכל הארץ. הצוות כולל פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, פסיכיאטרים, מטפלים ביצירה ועובדי מנהלה. למעשה עמותת עמך הפכה כיום למרכז הגדול ביותר לטיפול נפשי ותמיכה חברתית בניצולי השואה. היא חצתה את גבולות הארץ, וגם ברחבי העולם קיימות אגודות ידידים שתומכות בפעילותה.


מקור השם "עמך" הוא בתקופת השואה, אז המילה הפכה למילת קוד לזהות מיהו יהודי, אדם שניתן לסמוך עליו. עמך מספקת שירותים גם למוסדות כמו: ביטוח לאומי, משרד הביטחון, קופות חולים, אוניברסיטאות, מכללות, הקואליציה היהודית לטראומה ועוד עמותות שמתעסקות עם משברים וכדומה.

לכן, עמך עוזר בראש ובראשונה לניצולי השואה שהיו מבוגרים יותר בתקופת השואה, אך גם בילדי השואה, אשר למרות גילם הצעיר חוו טראומות ובעיות רגשיות. לעוד אוכלוסייה עמך עוזר - לבני הדור השני לשואה, בני הניצולים, שהשפעת הטראומה של הוריהם בשואה ניכרת גם בהם. בשל ההתמחות של עמך בטראומה, הם עוזרים ותומכים גם באנשים שחוו טראומה וזקוקים לניסיון המקצועי שלהם. בנוסף הם עוזרים גם לטיפול נפשי בקשישים הזקוקים לכך.


עמותת עמך מפעילה מועדונים המספקים חברה, עניין ותעסוקה לניצולים. המועדונים הופכים גם למקום מפגש ועוזרים להפיג את תחושת הבדידות. מתקיימות בהם הופעות מוסיקליות, הצגות, חוגגים חגים וימי הולדת ביחד, יש חוגי יצירה, הרצאות בנושאים שונים ובעיקר - אוזן קשבת למי שזקוק לשיחה.


בזמן הקורונה הפעילות הצטמצמה, אך המטפלים נשארו בקשר עם הניצולים, מתקשרים אליהם ומשוחחים איתם, כשאפשר - פותחים את המועדוניות לפי ההנחיות, בחגים קיבלו הניצולים מתנה לחג.




bottom of page