עלייתו ונפילתו של ממציא משאיות הגז ולטר ראוף
top of page
  • לוטן דיקר

עלייתו ונפילתו של ממציא משאיות הגז ולטר ראוף

ספרים יכולים להיכתב על חייו של הפושע הנאצי שרובנו לא מכירים. ולטר ראוף נולד ב-1906 להורים ששאפו שלבנם תהיה קריירה צבאית לאחר השנים הסוערות של סוף מלחמת העולם הראשונה. הוא הצטרף לחיל הים, משום שאהב ספינות. הוא התגייס ב-1924 ואף הצטיין כקצין והגיע לדרגת סגן. אולם, אופיו המושחת והבלתי מוסרי, בלט ולאחר שערורייה שכללה בגידות עם נשות קצינים אחרים, הוא הועף בבושה מהחייל.


אולם, מזלו של ולטר ראוף שיחק משום שהפך להיות חבר של פושע נאצי אחר, ריינהרד היידריך. הוא גייס אותו למשטרת הרייך ומשם היינריך הימלר בעצמו העביר אותו לאס אס. הוא גויס לוואפן אס אס ואף הוצב בתפקיד קרבי בנורבגיה, אולם במהרה הצליח ראוף להתקבל לפרויקט סודי.


בשנת 1941, בשל כישוריו הטכניים שצבר בחיל הים, ראוף הצליח ליצור מתודת רצח, שכללה משאיות גז שמופעלות על ידי צינור מפלט שפולט עשן אל פנים המשאית ולא החוצה באמצעות האגזוז. כך הקורבנות נחנקים בתהליך קצר, אך מכאיב ואכזרי.


ולטר ראוף היה חלק מצוות הפיתוח. זאת הייתה שיטת רצח לפני הקמת המחנות של מבצע היידריך, שיטה שאחראית לרצח של למעלה ממאה אלף בני אדם. במרבית המקרים הרציחות היו מתבצעות ביערות בחשאיות, ללא עדים. על חלקו בפשעים אלו הוא קודם לדרגת אלוף משנה.


ראוף קיבל הכשרה של כימאי והיה אמור לפתח טכניקות של מוות והרס. ארווין רומל היה קרוב לכבוש את ארץ ישראל ויחד עם צוות של רוצחים מיומנים היה אמור להשמיד את היהודים שחיו במנדט הבריטי.


לאחר כישלונו של רומל, ראוף הגיע לתוניסיה, שם פתח בקמפיין מאורגן נגד הקהילה המקומית. הוא הקים רשת של מחנות כפייה, שם נספו קרוב ל-2500 אסירים והוא היה המפקד הראשי. בין היתר טמן את ידו בביזה ושוד בעיקר של מטילי זהב מבתיהם של ראשי הקהילה.


בסוף המלחמה נלחם ראוף באמצעות יחידות אס אס ניידות בפרטיזנים ובבעלות הברית, אולם, הוא נשבה על ידי האמריקאים. הוא נמלט מהמחנה והסתתר במנזרים בחסות הכנסייה. יומנים שכתב על רדיפת יהודי אירופה וצפון אפריקה התגלו והוא הפך לאדם מבוקש. זה לא שינה את העובדה, שעבור כסף רב הוא נמלט לסוריה ואימן יחידות קומנדו ויש הטוענים שרדף קהילות יהודיות שנותרו במדינה.


ראוף החליט להפוך לסוכן כפול והפך למקור של המוסד, תמורת המידע שסיפק, הוא קיבל מסמכים על מנת להימלט לצ'ילה, שהייתה תחת דיקטטורה.


ישראל התחרטה על העזרה לראוף ושלחה יחידה לחיסולו, אולם זו לא הצליחה במשימה. שמעון ויזנטל ניסה פעמים רבות להסגירו, אולם השלטונות בצ'ילה הגנו עליו בשל המידע הצבאי שסיפק להם.


סרט נעשה על ניסיונות ההימלטות של ראוף ואף זכה באמי. ב-1984 הוא הלך לעולמו כאדם חופשי בנסיבות טבעיות בגיל 77.



10 צפיות0 תגובות
bottom of page