עוד בפסטיבל ישראל ה-60
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

עוד בפסטיבל ישראל ה-60

הערב השלישי של "קשרי רוח" יתקיים ב-10.6.21 ובו יוצגו היצירות הבאות:


'רישומון', שלומי שבן בהשראת ציורי הכבשים של מנשה קדישמן


ההרהור בדמות הכבשה שהפכה לחותם האמנותי של קדישמן, עלה לאחר ששלומי שבן נתקל בגרסה רעה במיוחד לאחת הכבשים בחשבון אינסטגרם רנדומלי. מה קורה ליצירת אמנות כשהיא משתכפלת אינספור פעמים והקשר שבין המקור לזיוף מיטשטש? השיר נפתח בשאלה "מי רצח את הכבשה של קדישמן?". כל בית בשיר מעלה ספקולציה שונה.


'הטייפ בקצה המסדרון' מאת יחזקאל רחמים ויקיר ששון בעקבות השיר "תן לזמן ללכת" של אביהו מדינה


המשורר יחזקאל רחמים חוזר בפואמה חדשה אל הפנימייה שבה למד ואל מסדרון המגורים שבקצהו ניגן טייפ ישן את שיריו של הזמר והיוצר אביהו מדינה המסמלים עבורו את אמירת ה"כן" לרגש החשוף - תדר שליווה אותו ועיצב אותו כאדם וכיוצר.

היצירה תוגש על ידי יקיר ששון המולטי-אינסטרומנטליסט, מייסד הרכב רבע לאפריקה. במופע שמשלב ספוקן וורד ונגינה חיה שב ששון אל הלכלוך החם של הקסטה, אל המוזיקה הים-תיכונית ואל הפופ הישן.


'ממלכת הצללים' מאת אמיר יציב בעקבות המחזה "משפט פיתגורס" מאת נתן אלתרמן


ב-1965, השנה בה פרץ המחשב אל שולחן העבודה הביתי, עלה בהבימה מחזה של נתן אלתרמן, מעין משל פילוסופי שדן בסוגיות מוסריות שעוררה מהפכת המחשב. לצד עקרונות המוסר והמדע העמיד אלתרמן כוח שלישי -מחשב ששמו פיתגורס שאינו כפוף לחוקי המוסר ולחוקי הטבע ובז "לכל הסבר שבעולם".

האמן אמיר יציב בוחן באמצעות טכנולוגיות מתקדמות את אותו כוח נעלם וגדול שבו נגע אלתרמן ונוכח היום בחיינו יותר מתמיד. במרכז יצירתו ניצב אודישן למחזה העוסק באהבה ובגידה כאשר לתפקיד ייבחנו דמויות אווטר שינועו על הגבול שבין מציאות לבדיה.


'ואין קץ' מאת טל ניצן בעקבות היצירה Desert Tripe של פסנתרן הג'אז עומר קליין


היצירה Desert Trip של פסנתרן הג'אז עומר קליין היא נקודת המוצא לסיפור קצר מאת המשוררת והסופרת וטל ניצן אשר תקרא את הסיפור בליווי נגינה חיה.

זהו היפוך תפקידים מסקרן ביחסיהם היצירתיים של ניצן וקליין, שהלחין שיר של ניצן ואף כתב באלבומו האחרון שיר בעקבות הרומן שהוציאה ב-2015 "את כל הילדים בעולם".


'הכי יפה בגן' - גלעד קמחי בעקבות יהודית רביץ


הבמאי והיוצר גלעד קמחי חוזר ליהודית רביץ שהיתה חלק מפסקול נעוריו ואל זיכרון מהופעה שלה בשנת 2000 שם הציגה את השיר "בשביל זה" ואמרה: "לדורותי פרקר היה אומץ לכתוב את המילים של השיר בשנות השישים ולי יש אומץ לשיר את המילים האלה רק היום". קצת אחרי אותה הופעה יצא מהארון.

היצירה הכי יפה בגן נוצרה בעקבות מפגש של קמחי עם יוצרים ויוצרות טרנסג'נדרים, והוא רואה בה מסע אל תוך מרכיבים של אנשים שהם "גם וגם וגם" בעולם שמחנך ל"או או". ביצירה ישזרו שיריה של רביץ, שתמיד היו בלב המיינסטרים, עם סיפורים ולבבות של אנשים שנמצאים בשוליים.


'סיזיפה' מאת יורם כרמי – להקת המחול פרסקו בעקבות וידיאו ללא כותרת של מורג’אן אבו דיבה


ביצירה מ-2017 של האמנית מורג'אן אבו דיבה נראית אישה בלבוש ערבי מסורתי על חוף ים. היא אוחזת מגב, וגורפת בקדחתנות חזרה אל הים את המים ששוטפים הגלים אל החוף.

בהשראת עבודת הווידיאו של האמנית, הכוריאוגרף יורם כרמי מבקש לעסוק בממד הזמן, בכוחו של הטבע ובמעגליות אינסופית שיכולה להיתפס כסיזיפית ורפטטיבית מחד, וכהתעקשות אופטימית ומדיטטיבית מאידך. רקדני להקת המחול פרסקו יציגו מחול אינטנסיבי שנוגע במרכיבים של עצב, חמלה, אירוניה ויופי.


'קקטוס' מאת מארק אליהו בעקבות הצילום "קקטוס, חוף הילטון" של הצלם ברי פרידלנדר


צילומיו המונומנטליים של הצלם הוותיק ברי פרידלנדר מתעדים את המרחב הישראלי היומיומי והנעים בין הדוקומנטרי לקולנועי. המוזיקאי והיוצר מארק אליהו מציג יצירה מקורית בעקבות צילום ייחודי של פרידלנדר מ-1984 – צילום נעדר אנשים שבמרכזו קקטוס על רקע שקיעה מדברית. התצלום של פרינדלנדר, שמאופיין באווירה חלומית ומסתורית, נוגע באליהו באופן מיוחד. הצבר הצומח מתוך השממה המדברית מסמל בעבורו את היכולת שלנו כחברה לקום ולפרוח מחדש, ולאור המשבר הנוכחי מעביר בו תחושה של אופטימיות.

כשהוא מלוּוה בשלושה נגנים מבקש אליהו לגעת ברבגוניות שלנו כחברה: בשרקיות המדבר ובמרחביו האינסופיים מחד, ובשורשים העתיקים והעמוקים מאידך.


Y יצירת מחול של שרון איל בהשראת עבודות של סיגלית לנדאו ״אני מתחברת לאנשים. מתחברת ליצירה שמזיזה לי משהו בלב. סיגלית עושה לי משהו בלב, התזוזה הזאת היא תנועה אינסופית – העבודות שלה מרגשות וחיות. הבחירה שלי בה באה ממקום עמוק של חיבור ליצירה, לאהבה ולטוטאליות שלה.״

שרון אייל בעקבות האמנית סיגלית לנדאו ביצירה חדשה בביצוע רקדני אנסמבל בת-שבע.

(10.6.21, 20:30, אולם שרובר, תיאטרון ירושלים)



פסטיבל ישראל, ירושלים 2021, ה-60 במספר, יתקיים השנה בתאריכים 3-19 ביוני ברחבי ירושלים.


קרדיט:


בתמונה העליונה: פסטיבל ישראל, עגל הזהב, אהוד בנאי, צלם: אלדד שושן

בתמונה התחתונה: פסטיבל ישראל, עגל הזהב, רע מוכיח, דנה דיסטורשן




6 צפיות0 תגובות
bottom of page