סיפור קצר מאחורי היצירה הגדולה: מובי דיק, הרמן מלוויל
top of page
  • לוטן דיקר

סיפור קצר מאחורי היצירה הגדולה: מובי דיק, הרמן מלוויל

לפני האינטרנט ושפע סרטי ההרפתקאות, הספר "מובי דיק" היה בודד בפסגה. הסיפור של המסע בלב ים נחשב לאחת מיצירות המופת הגדולות של התרבות המערבית המתחדשת. הרמן מלוויל, אחד מאותם אנשים נדירים, שסיפור חייו היה לא פחות מעניין מהיצירה שכתב.

מלוויל נולד במאה ה-19 (1819 - 1891), בתקופה סוערת ורבת תהפוכות. אביו היה סוחר עשיר, אבל סיכונים מיותרים שלקח הובילו אותו להתרסקות כלכלית. כדי לא להיות נטל על משפחתו, הוא החליט לצאת להרפתקאות בים ולהפוך לנער סיפון. למרבה הצער, הוא נאלץ לחיות במשך חודש על אי נטוש עם מקומיים, שלא אהבו אותו במיוחד. הוא הצטרף למרד באוניית סוחר ואפילו ישב תקופה בכלא בטהיטי.

אולם, את ספרו המפורסם ביסס גם על קורותיו של לוויתן אדיר ממדים בשם מוקה דיק, שהצליח בשל ממדיו האדירים לנגח לא פחות מ-20 ספינות סוחר. לבסוף הוא נכנע לאחר קרב אדיר, משום שצי שלם יצא בעקבותיו.

השראה נוספת הגיעה מסיפורה של ספינה בשם האסקס. לוויתן נגח בה והטביע את הצוות. שניים מהמלחים הצליחו לשרוד ולפי סיפורים שונים נאלצו לאכול את גופות חבריהם על מנת להתקיים עד שניצלו מספינה שעברה באזור.

יש הטוענים שמלוויל קרא את הזיכרונות שהם השאירו ושאב מהם השראה, ישנה תיאוריה אחרת, שהוא פגש את רב החובל לפני מותו. למרות שקשה לצלוח את הספר "מובי דיק" והוא הפך לכישלון מסחרי כאשר יצא לאור, הוא הפך ברבות הימים לספר פולחן ולאחד מ-100 הספרים הגדולים בכל הזמנים.

אך, הכבוד הגדול ביותר שניתן לספר, הוא רשת הקפה סטארבקס, שנקראה על שם אחת מהדמויות בספר, הקצין סטארבק, שהתנגד למרדף האובססיבי אחרי הלוויתן.



27 צפיות0 תגובות
bottom of page