סדרה דרום קוריאנית: איתור עריקים, במאי: האן ג'ון הי, 2021
top of page
  • לוטן דיקר

סדרה דרום קוריאנית: איתור עריקים, במאי: האן ג'ון הי, 2021

קוריאה הדרומית נמצאת בסכסוך תמידי עם קוריאה הצפונית, ונמצאת ברמת סיכון גבוהה להתלקחות כללית. בשל המצב המיוחד מתקיים גיוס חובה לכל הגברים בדומה לישראל. על פניו ממבט חיצוני, זו תרבות של מופנמות וכבוד הדדי עם צבא שהיה בקונפליקט רחב ממלחמת קוריאה.

אולם הסדרה "איתור עריקים" נותנת מבט אחר, מפוקח יותר ואפל. טירון צעיר, האן ג'ון הו (יונג הא אין), שמגיע ממשפחה קשת יום, מתגייס לצבא הדרום קוריאני. אנו נחשפים דרך עיניו לקשיים שכל טירון וחייל נחשף אליהם. החל מהתעללות של קצינים בכירים, צעירות (הכוונה שהחיילים הבוגרים מתעללים בחדשים) ועד לאלימות פיזית של ממש.

המפתיע מכל זו השחיתות שיש בצבא. המפקדים הם אינטרסנטים ופועלים מתחת לשטיח, מתייחסים באופן לא מכבד לפקודיהם. הקצינים הגבוהים חסרי יכולת ולא נוטים לעזוב את המשרד. מעבר למבט האנתרופולוגי, הסדרה עצמה מאוד בינונית. המשחק לא מרשים במיוחד, העלילה, שבכל פעם בוחרת עריק אחר על מנת שיתפסו אותו, לא מאוד מותחת, מתוחכמת או יוצרת איזושהי אינטימיות.

בגלל שהדמויות מתנהגות לרוב בצורה אנוכית או רובוטית, קשה מאוד לקהל הישראלי להתחבר רגשית לסדרה. למרות החסרונות המובנים של "איתור עריקים", היא מציעה מבט חטוף לחוויה צבאית של תרבות ומדינה אחרת, שהיא מעין ראי לחוויה שכל ישראלי חווה במשך שלוש שנים מחייו. גם אם היא תימשך רק פרק אחד, עדיין הצצה דרך חור המנעול תשאיר אתכם עם הרבה תובנות לגבי מה שקורה אצלנו.



bottom of page