מלחמת האזרחים בתימן - מה יהיה הסוף?
top of page
  • לוטן

מלחמת האזרחים בתימן - מה יהיה הסוף?

מזה שש שנים, מאז שנת 2015, מתחוללת בתימן מלחמת אזרחים רוויה מדם, שנדחקת פעם אחר פעם לשוליים של מהדורות החדשות. תימן נמצאת בין הקיצונים הדתיים החו'תים, אשר נתמכים על ידי אירן ובין הנשיא המוכר על ידי הקהילה הבין לאומית ואל האדי, מעין שליט בובה של ערב סעודית ובנות בריתיה.


הסיבה היא כה חשובה, שתקבע במידה רבה האם אירן או סעודיה יהיו השליטות של אזור המפרץ במזרח התיכון. מאז ומתמיד תימן, המדינה הענייה, הייתה מחולקת לקבוצות ושבטים, שחלקם היו שיעים וחלקם סונים. הח'ותים התקרבו לאירן ונתמכו במשלוחי נשק רבים. אל האדי, שעלה לשלטון, רצה לבצע רפורמות, חלקן חילוניות, מה שהצית מאבק ומלחמה כוללת.


החו'תים כוללים מספרים גדולים בהרבה מכוחותיו של הנשיא ומה שמחזיק אותו בחיים הוא חיל האוויר הסעודי. סעודיה ספגה מתקפות טילים בודדות בשל תמיכתה בתימן, אולם היא רחוקה מלוותר על בני בריתה. סעודיה, חמושה במטוסים מתקדמים מתוצרת אמריקאית, מבצעת מתקפות עומק על בסיסי מורדים ביחד עם כוחות קרקע תימנים, מה שגורם להרוגים רבים משני הצדדים.


כרגע כשליש מהמדינה תימן נשלטת על ידי הח'ותים ומתקיימות שיחות שלום עצלות בין הצדדים, לצד התקפות טרור מתמשכות ומלחמת גרילה בלתי נפסקת. הקרבות הם יומיים והפצצות הסעודים בלתי נגמרות. גורמים שונים טוענים, שנהרגו כמה עשרות אלפי לוחמים בעשרות השנים האחרונות.


הלוחמים בחזית אינם משלמים את עיקר המחיר. יש עשרות אלפי הרוגים, אבל לפחות הם מקבלים מזון ומשכורת סדורה. האזרחים בתימן סובלים מחרפת רעב, אבטלה המונית ותשתיות הרוסות כתוצאה מהמלחמה. תימן כיום היא אחת מהמדינות העניות בעולם, היחידה בכל אסיה שאזרחיה סובלים באופן ממשי מחרפת רעב בכמויות עצומות.


האו"ם הכריז על המדינה כאזור אסון וכל הניסיונות של האו"ם לסייע, נכשלים פעם אחר פעם. הצדדים לא מוכנים לוותר ומשתמשים בתימן כשדה ניסוי למאבקים גדולים יותר, הקשורים למזרח התיכון והוא סונים מול שיעים ועל הבכורה להנהיג את העולם המוסלמי.


לא נראה שפשרה אמורה לקרות בקרוב. הצדדים מתחפרים בעמדותיהם תוך הריסתה של המדינה הענייה וקריעתה לגזרים. מי משני הצדדים שינצח, יצטרך לשקם באופן אגרסיבי את תימן, ששקעה לתהומות של חובות עצומים ורשויות לא מתפקדות לחלוטין. לא נראה שיש סוף למהומות ולטרגדיה האנושית, כל עוד המעצמות הגדולות בוחשות בנעשה ולא מוכנות לוותר על הסיכוי לנצח במלחמה ולזכות ביתרון היוקרתי.



ראה גם:

5 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page