"לא בשמים" - פסטיבל תרבות ושיח של הפסיפס הישראלי
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

"לא בשמים" - פסטיבל תרבות ושיח של הפסיפס הישראלי

לקחת אתנחתא מרתקת בפסטורליה הגלילית

בחגיגת התרבות היהודית- הישראלית היחידה מסוגה בארץ:


"לא בשמים"

פסטיבל תרבות ושיח של הפסיפס הישראלי


מדברים על הכל!

ונהנים מהופעות חיות, סיורי תוכן מרתקים, דיונים והרצאות הנוגעות בסוגיות מרכזיות בחברה הישראלית


1-3 באוגוסט 2023

י"ד - ט"ז באב תשפ"ג

ביוזמה והפקה של המועצה האזורית גליל עליון

פסטיבל " לא בשמים" -חגיגת התרבות היהודית-ישראלית יתקיים זו השנה ה-25 בתאריכים 1-3 באוגוסט 2023 (י"ד - ט"ז באב תשפ"ג) ברחבי המכללה האקדמית תל-חי, קמפוס מזרחי, חצר תל חי ואתרים שונים ברחבי הגליל.

"יש דברים שכולנו מסכימים עליהם. לגבי השאר זה לא בשמים". זה המוטו המלווה את פסטיבל "לא בשמים" מיום היוסדו.

הפסטיבל ביוזמה של המועצה האזורית גליל עליון מושך אליו מדי שנה אלפי מבוגרים וצעירים מכל הארץ, דתיים חילוניים ומה שביניהם- המתכנסים הרחק מרעשי היום יום ובאווירה הפסטורלית של הגליל העליון לחוויה של שיח ותרבות ישראלית.

במהלך שלושת ימי הפסטיבל יתקיימו הופעות חיות וסיורי תוכן, הרצאות ודיונים מרתקים על נושאים שונים וסוגיות מרכזיות בחברה הישראלית בהשתתפות כ-90 מרצים, אנשי רוח ודוברים מהשורה הראשונה בישראל.

בין המופעים ואירועי התרבות בפסטיבל:

המופע 'כנר על הגג' הפקת המופת של התיאטרון העברי בכיכובו של נתן דטנר, מחווה ליצחק קלפטר בהשתתפות חמי רודנר, אלון עדר, פיטר רוט מחווה ליהונתן גפן בהשתתפות עידן טולדנו, גלי שדה, גלי נחמיאס, הכניסיני תחת כנפך' מופע ייחודי לט"ו באב עם הרבנית ימימה מזרחי והיוצר והזמר מיקי גבריאלוב בהנחיית עומר בן רובי ומסע תרבותי מוסיקלי אל הרוק היהודי -מקרליבך ועד חנן בן ארי גם כן בהנחיית עומר בן רובי, 'הפלמ"חניק מחפש את המחר' – צה"ל מצדיע לפלמ"ח בהנחיית יואב גינאי בהשתתפות: אלי גורנשטיין, אופירה גלוסקא גבי ארגוב ואחרים. " גרוסמן" , מפגש עם עדי ארבל וסרטה המלווה את גרוסמן במבט קרוב ולוקח את הצופים לטיול פנימי בנפשו וביצירתו, קונצרט כלייזמרים בינ"ל, המופע 'מרוב אהבה' – שיר, סיפור וגעגוע ליוסי בנאי בהשתתפות עידו מוסרי ומעין גולדברג ובניהול מוסיקלי של אייל חביב ו מפגשים עם ועל סופרים ובהם:

רב שיח על הארץ והמסורת היהודית ביצירתו של א.ב.יהושע בהנחיית ד"ר עידו הררי, מפגשים של ציפי גון גרוס עם פרופ' אביגדור שנאן על עיסוקו המקראי של מאיר שלו ועם הסופרים יוסי סוכרי ורוחמה אלבג לרגל צאת ספריהם החדשים, ולכבוד 150 שנה להולדתו של ביאליק תיקח ד"ר רוחמה אלבג את הקהל למסע בתחנות חייו של המשורר הלאומי .

השנה יעסוק הפסטיבל בחמישה ערוצי תוכן : אקטואליה - יהודית ודמוקרטית/ממלכתיות/רפורמה, 75 שנה למדינת ישראל ולפרוק הפלמ"ח, 50 שנה למלחמת יום כיפור, בין שני עולמות- הרב סולוביצקי וישעיהו לייבוביץ,ט"ו באב, חג האהבה ו-150 שנה להולדת חיים נחמן ביאליק.

במפגש אחד על אחד, יראיין רוני קובן את הרבנית ימימה מזרחי , אשת הרדיו ליאת רגב והרב בני לאו ימשיכו את המסורת של הרצאה משותפת על גיבורי התנ"ך כשהפעם במרכז- ספר ישעיהו, הפרק היומי, ליאת רגב תשוחח גם עם חוקר החברה החרדית איציק קרומבי על ספרו החדש.

על שורשי הדמוקרטיה ושלטון החוק בישראל, ידברו פרופ' אבי שגיא, פרופ' עמיחי כהן, פרופ' ניר קידר ודר' שוקי פרידמן. פרופ' זאב ספראי יחזור אל הוויכוח על מערכת המשפט היהודית שהחל בתקופת המשנה והתלמוד, פרופ' עמיחי כהן ופרופ' אריאל פלדשטיין ידברו על מגילת העצמאות ועל התהליכים שליוו את כתיבתה מאחורי הקלעים, פרופ' אשר כהן חוקר הציונית הדתית יציע זווית ראיה אודות הממלכתיות הדתית הלאומית ועו"ד רז נזרי ירצה על המתח המובנה בהגדרה הבסיסית של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית , אלעד נבו ירצה על המאפיינים של מושגים כמו חמורו של משיח, משיח בן יוסף ומה ניתן להסיק מהן על השסע החברתי של ימינו ופרופ' דוד פסיג על עתיד היהדות והתמורות שהריבונות הישראלית עומדת לחולל בזהות הדתית והלאומית בישראל ובעולם.

לרגל 50 שנה למלחמת יום הכיפורים יסקור פרופ' יואב גלבר את דרכה של ישראל אל מלחמת יוה"כ כן יקיים הרצאה לציון 75 לפירוק הפלמ"ח על השאלה למה פרקו את הפלמ"ח.

הפסטיבל מתקיים ביוזמה וניהול: מועצה אזורית הגליל העליון. מפיקי התוכן: חברת "מקום ערכים ויוזמות". לפרטים ולרכישת כרטיסים כנסו לאתר הפסטיבל :http://www.lo-bashamayim.org.il


מצ"ב התוכנית המפורטת לנוחותך

יום שלישי 1.8.23 י"ד באב תשפ"ג ערב ט"ו באב

ללכת בדרכו – בעקבות חייו ויצירתו של מאיר שלו - סיורים על הדרך – נהלל, תל שמרון, אלוני אבא, עמק יזרעאל

'רומן רוסי' – לחלוצי ההתיישבות בעמק יזרעאל

'ככה זה היה' – סיפור משפחתו שהוא סיפורה של תקופה

'גינת בר' – היופי שבטבע וטבע היופי הסובב את ביתו ונפשו של שלו

15:15-14:00 סרט ומפגש: " גרוסמן". עדי ארבל- "מאז שאורי בני נהרג, למדתי משהו בכתיבה שלי – יש דרך אחת שבה אנחנו יכולים לקלוט את אפס קצהו של מה שקורה מעבר לחומה ההרמטית של המוות, להרגיש את התחושה של מה זה לא להיות. ויחד עם זה להרגיש את מלאות החיים – וזו דרך הכתיבה. את זה אני מחפש כשאני כותב, להיות לרגעים במקום הזה, שאני נוגע בשניהם", כך אומר דויד גרוסמן בגילוי לב נדיר וכובש את המצלמה במילים אישיות, פרטיות, שחושפות את הקשר העדין והמורכב בין ספריו לחייו. הסרט מלווה את גרוסמן במבט קרוב מאוד ולוקח את הצופים לטיול פנימי בנפשו וביצירתו של סופר שנגע בלבבות רבים.

הרצאה: "מסע שורשים" – הסיפורים והטעמים הנשכחים של האוכל הישראלי. ד"ר טובה דיקשטיין

אוכל הוא לא רק מזון, הוא ביטוי מוחשי של טבע הארץ, של תרבותם ואמונתם של תושביה. ד"ר טובה דיקשטיין, חוקרת האוכל הארץ ישראלי הקדום וכותבת הספר "מסע שורשים", על שולחן האוכל הארץ ישראלי בימי הבית השני, המשנה והתלמוד, יוצאת למסע השורשים.

הרצאה: ממגילה לחוקה – גלגולה של מגילה. פרופ' אריאל פלדשטיין. מסע אל מאחורי הקלעים של התהליכים שהובילו לחיבור מגילת העצמאות. הגלוי והסמוי במגילה. מה דומה בין המגילה לבין חוקה? האם החוקה יכולה להתבסס על המגילה? פרופ' פלדשטיין, מחוקרי תקופת ראשית המדינה ומומחה בנושא האבות המייסדים – הרצל וב.ג., נותן מענה לשאלות שהותירו אחריהם המנהיגים.

הרצאה: שידוכים, תורה כסף וכוח – מיהו הציבור החרדי? ד"ר נחומי יפה

מה גברים ונשים חרדים מחפשות בבני זוג? ולמה? בחברה החרדית צעירים מתחתנים מוקדם. 'בן י"ח לחופה'. מה ניתן ללמוד מהעדפות הזוגיות שלהם וכיצד העדפות אלו משתלבות עם מחקרים בינלאומיים על העדפות זוגיות? בסדרת מחקרים פורצי דרך תציג ד״ר נחומי יפה מיפוי של החברה החרדית לאורם של תאוריות חברתיות מרכזיות. השואפות אור על המבנים החברתיים האנושיים, ועל מבני כוח ושימורם בחברה החרדית ובחברה הכללית.

17:15-16:00 הרצאה: למה פרקו את הפלמ"ח? פרופ' יואב גלבר

75 שנה להקמת המדינה, בד בבד עם 75 שנה לפירוק הפלמ"ח. האם היה ניתן אחרת?

ההיסטוריון פרופ' יואב גלבר על שורשי התחרות בין הפלמ"ח ליוצאי הצבא הבריטי והזיקה שלה ליריבות הפוליטית בין מפלגות הפועלים, ההתנגדות לבן-גוריון והתעקשותו לפרק את הפלמ"ח.

ומעל הכל - תפיסת "לא יוכלו בלעדינו" של הפלמ"ח והשיבה אליה בימינו.

רב שיח: 'מילס אמר לי פעם: היהודים הם עם נבואי, אבל אינם עם ממלכתי, ויש הרבה אמת מרה בהערכה' (יומני דוד בן גוריון, נוב' 1936)

אלוף מיל. גרשון הכהן, דויד פרץ, הרב בצלאל כהן, נלי מרקמן. מנחה: נורית קנטי

הרצאה: 'קראתי בכל לב' – אל מאחורי הקלעים של הספר. הרבנית ד"ר מיכל טיקוצינסקי . לכבוד צאת הספר, המחברת הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי תשתף בדרך התהוותו של הספר. בגלישה בין החיים לכתיבה, בין הרמוז לגלוי, בדיאלוג בין כותבת ועורכת וביחס בין לב ומוח. ממבטה הייחודי של המחברת, החובשת כבר שנים רבות את ספסלי בית המידרש ומלמדת שם גמרא והלכה, ראייתה את פרשות השבוע חושף את עולמה הפנימי.

הרצאה: ״גּוּפְךָ לִי מַבָּט וְחַלּוֹן וּרְאִי״ – אל מאחורי שירי האהבה הגדולים של השירה העברית. ד"ר אבי אלון

על שירי האהבה הגדולים של השירה העברית המודרנית ומה שמסתתר מאחוריהם. נתבשם מהמילים היפות ביותר שנכתבו בעברית, נבחן את התפיסות השונות ביחס לזוגיות ולאהבה בשירתן של יונה וולך, אברהם חלפי, יהודה עמיחי, לאה גולדברג, רחל, אלתרמן, ביאליק ועוד. דרך השירים, ניחשף להתפתחות המדהימה ביחס ובציפיות מזוגיות, משפחה והורות בחברה הישראלית מראשית המאה העשרים ועד ימינו.

מופע: 'אתם זוכרים את השירים'?– מחווה ליהונתן גפן עם עידן טולדנו, גלי שדה, גיא נחמיאס, יותם הלוי . להקת "דלתות נפתחות מעצמן" במופע מחווה ליהונתן גפן ערב ממיטב שיריו ויצירותיו של המשורר, הסופר, המתרגם והמחזאי יהונתן גפן שמהווה נכס צאן ברזל בתרבות הישראלית. במופע ביצועים משלל יצירתו הענפה לאורך השנים מכל הסגנונות ומכל האלבומים.

19:15-18:00

מופע: 'מרוב אהבה' – שיר, סיפור וגעגוע ליוסי בנאי במיוחד לט"ו באב.

הצדעה לאחד מיוצרי התרבות הישראלית, באהבה רבה לאיש וליצירתו.

מסע קומי ומוסיקלי לתוך אוסף אדיר, שפע אינסופי של שירים, מערכונים, פואטיקה וסיפורים, בליווי הרכב קאמרי נפלא בעיבודים חדשים וייחודיים להרכב זה. שירה והנחיה: עידו מוסרי, מעין גולדברג.

הרצאה: ישעיהו ליבוביץ': על היהדות כקונפליקט . פרופ' אבי שגיא

האם המסורת היהודית הנורמטיבית מחייבת את האדם ליצור הרמוניה בין עולמו כמאמין המחויב לתורה ומצוות, או שמא הדת היהודית מחייבת את המאמין לשלול את מכלול הנורמות והערכים שמחוץ לדת? ליבוביץ' טען כי הדת מחייבת את המאמין לשלול את המוסר ואת הערכים החוץ-דתיים. לטענתו העקרונית יש השלכות מעשיות, במקרים שבהם יש ניגוד בין ההלכה לביו המוסר. בהרצאתו יבחין פרופ' שגיא בין עמדתו העקרונית של ליבוביץ' לבין תפיסתו של ההוגה הדני קירקגור כפי שבאה לידי ביטוי בפרשנותו לעקדה, ויבקר את עמדתו של ליבוביץ'. בעקבות זאת יטען כי ליבוביץ' שוגה בהבנת ההלכה והמסורת היהודית, המשרטטים דגם חיים הרמוני.

הרצאה: שורשי הדמוקרטיה ושלטון החוק בישראל . פרופ' ניר קידר

ההרצאה עוסקת בימיה הראשונים של מערכת המשפט הישראלית. פרופ' קידר טוען כי מערכת המשפט בארץ הוקמה לאור עקרונות שלטון החוק. עוד הוא טוען כי הרשויות הפוליטיות והעילית הפוליטית והמשפטית הישראלית הקפידו כבר בזמן הקמת המדינה על קיומם של מערכת משפט עצמאית ומתפקדת ושל משפט המורכב מכללים כתובים ומפורסמים מראש.

הרצאה: מי הזיז את הבת מצווה שלי? 'עכשיו תורך'. ד"ר עליזה לביא

במסורת היהודית וגם הישראלית לא השתמר טקס בת מצווה מקובל כמו זה של בר המצווה. ד"ר עליזה לביא מבקשת להחזיר את מה שכמעט ואבד.

היכרות עם סיפורי נשים תבהיר לנשים הצעירות כמה גבוה וכמה רחוק אפשר לשאוף, וכמה חשוב והכרחי ללמוד – כי ידע הוא כוח.

הספר 'עכשיו תורך' מזמין חשיבה על אופן חגיגת הבת-מצווה.

מנעמי שמר ועד מרים הנביאה, בשפה בהירה וקולחת מספרת ד"ר עליזה לביא את סיפורי חייהן של 71 נשים מעוררות השראה. עליזה מאפשרת לבחור דמות נשית משמעותית מן ההיסטוריה הרחוקה או הקרובה ולמלא בתוכן ערכי את הטקס שאין לו הגדרה ברורה.

מפגש ספרותי: "לראות את הים. יוסי סוכרי, ציפי גון-גרוס

יוסי סוכרי, זוכה פרס ברנר ופרס ראש הממשלה, ברומן מרתק. בשורה קשה מטלטלת חיי נשים וגברים. ביד בוטחת וברגישות, משרטט הסופר התמודדות ודרך חיים מזוויות בלתי נשכחות.

מחזמר: 'כנר על הגג'. המחזמר היהודי הגדול של כל הזמנים מאת ג'וזף שטיין על פי סיפורי שלום עליכם. נוסח עברי: דן אלמגור . בימוי: נתן דטנר

בתפקיד טוביה החולב: נתן דטנר .

יום רביעי 2.8.23 ט"ו באב תשפ"ג

'גבוה מעל גבוה – וגבוהים עליהם' - חכמים ומערכות המשפט בתקופת המשנה והתלמוד . פרופ' זאב ספראי. לכבוד סיום פרויקט פרוש המשנה הארצישראלית. הוויכוח על מערכת המשפט היהודית החל לפני מאות רבות, בתקופת המשנה והתלמוד. ההרצאה עוסקת בהיסטוריה של מערכת המשפט ביהדות, בדגש על המלכוד שנוצר בקרב אנשי חז"ל שהיו מעוניינים שכל הנושאים יבואו לפניהם לשיפוט, אך בפועל הקהילה היהודית בעיירות ובערים נהנתה מאוטונומיה נרחבת והפעילה בין השאר בתי דין, שהיו מורכבים מנבחרי ציבור. סוגיה עתיקה-חדשה על השפעת מערכת המשפט ומאבק הכוחות החברתי.

הרצאה: בין יהדות לנצרות – המהר"ל מפראג . פרופ' דב שוורץ

המהר"ל מפראג יצר גישה שוויונית ללימוד התורה. ההרצאה תעסוק בשאלת המקורות לעמדתו של המהר"ל. פרופ' שוורץ יציג את הזרמים הרעיוניים בסביבתו של המהר"ל, ויראה כיצד רתם אותם לאינטרסים שלו כדי להפריך אותם.

הרצאה: רהב – דרכה של ישראל אל מלחמת יום כיפור . פרופ' יואב גלבר

דימויה של מלחמת ההתשה בישראל. ננסה לענות על השאלה האם ניתן היה למנוע את המלחמה? נעסוק בקריסתה של תפיסת הביטחון של ישראל המבוססת על הרתעה, התרעה והכרעה.

מופע: 'על המר והמתוק' . ד"ר מוטי זעירא ודלית עופר .

מופע אישי מאד על רגעי מפתח בעיצוב הפסקול הישראלי.

מהו שיר השבת הקסום שחיברו שני קיבוצניקים, ומהו השיר הכי קיבוצניקי שכתבו שני מזרחיים? מסע מוסיקלי מלב העשייה בגל"צ ובחקר הזמר העברי.


הרצאה: על הארץ והמסורת היהודית ביצירתו של א.ב.יהושע . ד"ר עידו הררי

אחת העמדות המזוהות ביותר עם א.ב. יהושע היא שקיום יהודי במובן המלא והשלם ייתכן רק במדינת ישראל. יחד עם זאת, יצירותיו הספרותיות כוללות עיסוק עשיר ומגוון בחיים יהודיים מחוץ לגבולות הארץ והמדינה, הן במרחב והן בזמן. בנוסף, לצד עמדתו הלא מתפשרת ביחס למרכזיות הקשר בין העם היהודי ובין הארץ, תמיד הקפיד להזכיר שקשר דומה קיים בין העם הפלסטיני ובין אותה ארץ עצמה. ד"ר עידו הררי יעמוד על הפנים השונות של שאלות אלה בכתיבתו הספרותית וההגותית של יהושע; על דרכו ללכת אל מעבר ל"נורמליות".

LIVE כלייזמרים עם קול הנשמה. אמן הקלרינט חנן בר סלע ושגיב בר, קלידים

הרצאה: "חייב אדם לברך על הרעה כשם שהוא מברך על הטובה" – המשמעות האתית והדתית של ראשוניות הרוע. פרופ' אבי שגיא .

בחיינו היומיומיים אנו מתנסים ברוע ובסבל שהוא גורם. בעידן העתיק הרוע נתפס כתופעה ראשונית, עצמאית, הנאבק בטוב: היו אלים טובים ואלים רעים. עם צמיחת המונותאיזם ואפיון האל כטוב, הרע נהפך לבעיה. הוא נתפס כהעדר טוב. האל פסק מלהיות שותף במאבק שבין הטוב לרע, שהרי הוא טוב. ההרצאה תדון בבעיות הדתיות והאתיות שעמדה זו הולידה ששיאן ההתמודדות התיאולוגית והאתית עם אושוויץ. כנגדה תוצג עמדתם של הוגים שחזרו והדגישו את ראשוניות הרוע.

פרופ' שגיא יתמקד בשני יוצרים: אלבר קאמי והרב יוסף דב סולובייצ'יק, האחד אתאיסט והשני מאמין, שהציבו אתיקה המיוסדת על ההנחה כי הרוע הוא ראשוני ושרטטו מחדש את קווי המתאר של קיום אנושי מוסרי, המבוסס על אתיקה של הסבל.

דו שיח: ממשיכים לפסוע בשבילי התנ"ך. הרב בני לאו, ליאת רגב

ממשיכים את המסורת של הרצאה שבועית משותפת, על גיבורי התנ"ך. הקשר בין אירועי העבר לאקטואליה היומית, איזו הנהגה אנו מחפשים, ועוד.

המפגש יועבר גם בשידור ישיר בזום. בשיתוף העמותה לרווחת הגימלאי בהסתדרות המורים ומיזם 929.

רב שיח: יהודית ודמוקרטית בהוויה הישראלית

אלוף מיל. גרשון הכהן, ד"ר נחומי יפה, פרופ' אשר כהן, ד"ר נגה בינג. מנחה: ד"ר עליזה לביא

הרצאה: מ"קפיצת הדרך מהתנ"ך לפלמ"ח" – ל"יודראליות": זהות יהודית במבחן הזמן . ד"ר אלון גן חוקר שנים רבות את עיצוב הזהות היהודית-עברית-צברית לאורך ציר הזמן. המפגש יציג את המקורות לרעיון "קפיצת הדרך" הבן גוריונית ולאחר מכן, את שלבי ההרהור והערעור על גישה זו.

בעקבות תהליך "החזרה לארון הספרים היהודי" כמקור לגיבוש זהות יהודית סדוקה, נעסוק בשילוב בין יהודיות לישראליות בעיצוב הזהות כמקור שמבקש למזג בין שני המושגים במקום לעמת ביניהם.

הרצאה: שיר השירים – על תשוקה, כיסופים, אינטימיות ופחד במיוחד לט"ו באב . ד"ר אורית אבנרי

אין כמו מגילת שיר השירים לשורר את הכמיהה הכמוסה, הגעגוע האינסופי והתשוקה הבוערת. קריאה מעמיקה במגילה מובילה לתובנה כי היא מציעה לקורא מעין גן אלטרנטיבי שאמנם מזכיר את גן העדן, אך דורש כמה שינויים הכרחיים הקשורים למושגי התשוקה, האינטימיות, הניכור והאיווי.

LIVE כלייזמרים עם קול הנשמה - צועני ומה שביניהם. מריו קורניק

הרצאה: עתיד היהדות – התמורות שהריבונות הישראלית עומדת לחולל בזהות הדתית והלאומית בישראל ובעולם. פרופ' דוד פסיג

היהדות והעם היהודי עברו עד כה ארבע תקופות בהיסטוריה שלהם והם נמצאים בסיפה של תקופה חמישית שעומדת להיות שונה במהותה מכל הקודמות לה. הרצאה זו תעניק לשומעים פרספקטיבה היסטורית למאה ה-21 עוד בטרם השינויים מרחיקי הלכת יתממשו, על מנת שאפשר יהיה להשפיע עליהם מבעוד מועד. פרופ' פסיג יעסוק באתגרי הזהות הדתית והלאומית שעומדים לפתחו של העם בישראל ובתפוצות ותציע דרכים לפתרונן כדי שהעם יצלח בהצלחה את המאה ה-21 ויצא ממנה מחוזק.

דו שיח: 'כימים אחדים' - התנ"ך של מאיר שלו . פרופ' אביגדור שנאן בשיחה עם ציפי גון גרוס

אין להתפלא על כך שבנם של המשורר יצחק שלו והמורה לתנ"ך בתיה ינק את עולם התנ"ך מאז ילדותו. יעידו על כך חלק מן הרומנים הגדולים שלו ("עשו", "כימים אחדים" או "שתיים דובים") המאזכרים כבר בכותרתם את סיפורי ספר בראשית – יעקב ועשו, יעקב ורחל – וספר מלכים – אלישע והדובים. יצירתו שופעת התייחסויות מגוונות אל ספר הספרים ועלילותיו. עיסוקו בסיפור המקראי מתבטא גם בחיבוריו העיוניים ("סוד אחיזת העיניים" ו"בעיקר על אהבה") ומאידך גיסא גם בחיבורו "תנ"ך אחר". "התנ"ך שלי הוא תנ"ך אחר", כתב, "אין לי השכלה של חוקר ולא מוטיבציה של דרשן. זה ספר שאני אוהב לקרוא בו והוא גורם לי להתרגשות ומחשבה".

מסע תרבותי מוסיקלי: מקרליבך ועד חנן בן ארי - רוק יהודי בישראל. עומר בן רובי

איש הרדיו והטלוויזיה עומר בן-רובי יוצא למסע בין תחנות התרבות השונות שעיצבו את פניה של המוזיקה הישראלית-יהודית העכשווית. איך התגלגלו הפיוטים, הניגונים וזמירות השבת והחג - מבתי הכנסת אל הפלייליסט של המדינה?

הרצאה: 'יסוד כסא ה' בעולם' – על הקדושה הבלתי מותנית של הממלכתיות הדתית לאומית . פרופ' אשר כהן

התפיסה הגאולתית המשיחית של מדינת ישראל נתפסת לרוב באמצעות מונחי הפונדמנטליזם הקיצוני והמסוכן. פרופ' אשר כהן, חוקר החברה הישראלית בכללותה והציונית הדתית בפרט יציע זווית ראיה מנוגדת אודות קדושת הממלכתיות הדתית הלאומית במבט השוואתי על הממלכתיות ופרשנויותיה בקרב קבוצות חברתיות אחרות בעבר ובהווה.

דו שיח: בין אחד העם להרצל - פולמוס התרבות. ד"ר מוטי פרידמן, פרופ' אריאל פלדשטיין .שורשיו ההיסטוריים של פולמוס התרבות בין אחד העם להרצל מימי חיבת ציון באודסה, בקונגרסים הציוניים הראשונים ועד המשבר הגדול עם פרסום ״אלטנוילנד״.מערכת היחסים העכורה בין הרצל לאחד-העם, שהביאה לקרע חמור בציונות. הפערים האידאולוגיים ומאבקי הכוח הפוליטיים בין הצדדים, ביטאו הבדלים תרבותיים וחברתיים , מאבק פוליטי-חברתי על דמותה של הציונות והתנועה הלאומית-חילונית הצומחת.

דו שיח: כיצד תיראה המדינה כשהחרדים יהיו רוב? ליאת רגב, איציק קרומבי

איך זה שהרמב"ם היה רופא וחרדים מתנגדים לאקדמיה? מה חשב בן גוריון כשפטר את החרדים משירות צבאי? מאין ההתנגדות העזה לזרם הרפורמי? האם לנשים החרדיות יש מה ללמד אותנו על פמיניזם? שאלות אלה ורבות אחרות מעסיקות את הציבור במיוחד בתקופה האחרונה.

איציק קרומבי, יזם ואיש היי טק עוסק בחקר החברה החרדית, ורואה את המציאות בכללותה. ליאת רגב, מגישה בכאן 11, ושואלת מה שרבים היו רוצים לשאול.

הרצאה: מלחמות הבג"ץ: המהפכה החוקתית ומחאת הנגד. פרופ' עמיחי כהן

בשנה האחרונה מפולגת החברה הישראלית סביב ההצעות לשינויים משמעותיים במערכת המשפט. פרופ' עמיחי כהן יצלול אל ההיסטוריה של בית המשפט ואת התפתחותו, ירחיב בנסיון להבין את תפקידו של בית המשפט בחברה הישראלית, את הטראומות והחששות שמלווים קבוצות שונות בחברה ביחסן אל בית המשפט. מתוך כך ניתן יהיה להבין גם את התופעה של עליית המחאה החברתית כנגד השינויים המשפטיים, ואת משמעותה לפוליטיקה בישראל.

רוני קובן מארח את הרבנית ימימה

הרצאה: 'אל המקום' – ח.נ. ביאליק בתחנות חייו. ד"ר רוחמה אלבג

בין "שלום רב שובך" ליצירה בה "השמש זרחה" - ביאליק בתחנות חייו במלאת 150 להולדתו ו- 120 ליצירה ששינתה את מחשבת העם היהודי.

רוחמה אלבג, חוקרת היצירה היהודית במזרח אירופה, במסע עומק אל היסודות עליהם נבנתה הספרות היהודית. 'אם יש את נפשך לדעת...' .

הרצאה: תורת הכלכלה היהודית. ד"ר יצחק ליפשיץ

המסורת היהודית עוסקת רבות, בכל תולדותיה, בסוגיות כלכליות. מראשית המאה העשרים ניסו הוגים שונים לנצל את מקורות היהדות לאושש את נטיותיהם הכלכליות לשמאל ולימין. אלא שבחינה של סוגיות אלה בלי פרספקטיבה היסטורית לוקה באנכרוניזם. בהרצאה ייבחנו הנושאים הללו תוך ניסיון לבחון את הפרספקטיבה היהודית המיוחדת.

הרצאה: מנהיגות כמרכיב בחוסן הלאומי של מדינת ישראל. פרופ' זכי שלום

הכרעות בן גוריון בשאלות הגורליות – ההכרזה על הקמת המדינה, צבא ממלכתי, סוגיית אלטלנה, מבצע קדש ועוד. ההכרעות כבדות המשקל של גולדה מאיר ערב מלחמת יוה"כ, מנחם בגין והכרעתו על מחיר השלום עם מצרים. פרופ' זכי שלום פגש מנהיגים אלה, ובשיחות פנים אל פנים הגיע למסקנה על הצורך של מנהיג להיות מודע למגבלות הכוח שלו. עדות היסטורית ייחודית.

הרצאה: יהודית או דמוקרטית? מתוכנית ההתנתקות דרך חוק הלאום ועד לתוכנית המשפטית. עו"ד רז נזרי

על המתח המובנה הקיים בהגדרה הבסיסית של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, דרך הפריזמה של שלושה אירועים מרכזיים: תוכנית ההתנתקות ב-2005, חקיקת חוק הלאום שהושלמה ב-2018 והפולמוס הציבורי סביב התוכנית המשפטית של הממשלה בחודשים האחרונים.

עו"ד רז נזרי, לשעבר המשנה הבכיר ליועץ המשפטי לממשלה, מפנה מבט לפני ואחרי הקלעים של אירועים אלו, כיצד הם אתגרו את ההגדרה הזו וכיצד ראוי ונכון להמשיך ולשמר אותה.

'לימוד': "נמאס לנו להיות חמורו של משיח" - משיח בן יוסף והציונות

אלעד נבו . על רקע קולות המחאה בחודשים האחרונים נשמעות קריאות שונות המכריזות כי "סיימנו את תפקידנו כחמורו של משיח". אמירות אלה פותחות פתח לעיון בסוגיה עתיקה ועמוקה היוצאת מהמקורות העבריים הקדומים. נעיין במקורות השונים, נעמוד על המאפיינים של מושגים כמו חמורו של משיח, משיח בן יוסף ונבין יחד מה הרלוונטיות של סוגיות אלה לדורנו ומה ניתן להסיק מהן על השסע החברתי של ימינו.

מופע: 'הכניסיני תחת כנפך' במיוחד לט"ו באב .

הרבנית ימימה מזרחי, היוצר והזמר מיקי גבריאלוב. מנחה: עומר בן רובי .

מופע: "לוקח ת'זמן" - מחווה ליצחק קלפטר . חמי רודנר, אלון עדר, פיטר רוט. מופע שירים מכל תקופות יצירתו שכתב לעצמו ולאחרים: כוורת, צליל מכוון, הכבש ה-16, אריק איינשטיין, גידי גוב, גלי עטרי, יעל לוי, יגאל בשן, אריק סיני, והשירים האהובים: היא כל כך יפה, צליל מכוון, לוקח ת'זמן, האהבה שלי, דמיון חופשי, שיר אהבה בדואי, יושב על הגדר ועוד ועוד.

להקה: אלון קדם, שירה וגיטרות | אליה סממה, שירה, גיטרה אקוסטית וכלי הקשה | רועי לזר, גיטרה מובילה | אסף פרישמן, קלידים | גילל אימר, בס וניהול הפקה | אבי ברק, תופים

סרט ומפגש: 'שופטים בשר ודם' . נפתלי גליקסברג, עורך ובמאי הסרט

סדרת תעודה הבוחנת את מעמד בית המשפט העליון בחברה הישראלית באמצעות תיקים מעוררי מחלוקת, דרך עיניהם של השופטים שפסקו בהם. הסדרה בוחנת את השקפת עולמם של השופטים בארץ ועד כמה זו השפיעה על היחס לסוגיות נפיצות כמו דת ומדינה, זכויות אדם, ביטחון, הישיבה מעבר לקו הירוק, ומעל לכל על היחסים בין הרשות השופטת לממשלה ולכנסת. בין המשתתפים בסדרה: הנשיאים בדימוס אהרון ברק, דורית בייניש מרים נאור ואשר גרוניס, והשופטים בדימוס דליה דורנר, צבי טל, אילה פרוקצ'יה אליהו מצא, יצחק זמיר, יורם דנציגר ועדנה ארבל .

יום חמישי 3/8 ט"ז באב

סיור: בעקבות "על בלימה" - אבירם ברקאי .

מסע, על גבול ישראל סוריה, בעקבות מצבה של אומה קטנה, מופתעת ומבולבלת, בימי אוקטובר הראשונים בשנת 1973.המסע הקצר יתמקד בסיפורם הייחודי של לוחמי חטיבת השריון 188 במלחמת יום הכיפורים, (עליהם נכתב הספר 'על בלימה' של אבירם ברקאי),

ביחד ננסה להבין איך קרה שהופתענו כפי שהופתענו ב-6 באוקטובר 73; ואיך קרה שלמרות הכול בלמנו.(יציאה וחזרה משער מכללת תל חי, קמפוס מזרחי)

סיור מזמר: "איך עברו הזמנים בשדותינו" - סובב מצודת כ"ח ומוזיאון הרעות עם עופר גביש . סיור מזמר שיעבור במסלולי הקרבות על משטרת נבי יושע, היא מצודת כ"ח בשילוב ביקור במוזיאון "הרעות".מסלול הליכה קצר, עם תחנות שירה וסיפור על מה שמאחורי השירים.

46. הרצאה: הישארות הנפש לאחר המוות: מהרמב"ם לרב יוסף דוב סולובייצ'יק ובחזרה.

פרופ' שוורץ על גישות ביהדות שלא צידדו בהישארות אישית אחר המוות. דברי הרמב"ם על הישארות הנפש יצרו וויכוח חריף שהחל כבר בסוף ימיו. על גישת הרמב"ם ובעילות המחלוקת, וכן על הגותו של הרב יוסף דוב סולובייצ'יק בשאלת הישארות הנפש. פרופ' דב שוורץ זכה השנה בפרס ישראל על מחקריו במחשבת ישראל, פילוסופיה וקבלה

'לימוד': משניות ממסכת הוריות. פרופ' זאב ספראי.

במרכז הלימוד יהיו משניות ממסכת הוריות, מסכת 'נידחת' שמשום מה לא מרבים ללמוד אותה. במסכת נדונה שאלת הסמכות של הסנהדרין מול האוטונומיה של היחיד, יש בה ראיה לא שגרתית של מוסדות החקיקה וחובת (או אי חובת) הציות להם, ושל תרבות המחלוקת.

מופע: 'שירים מראשית הציונות'. מקהלת גליל עליון בניצוח רון זרחי, יעלה אביטל, אייל באט עורך ומנחה: פרופ' דוד אסף.

לכבוד 75 שנה לישראל המציג מבחר ממיטב הזמר העברי המוקדם, כמו ׳ציון תמתי׳, ׳אל הציפור׳ ו׳שחקי שחקי, ועוד שירים מוכרים ואהובים מראשית ימי התנועה הציונית.

רב שיח: ציון – במשפט תפדה או תתפרק

עו"ד רז נזרי, פרופ' ניר קידר, פרופ' עמיחי כהן, ד"ר שוקי פרידמן. מנחה: נורית קנטי.

הרצאה: האדם והאזרח קודמים למדינה – סיפורה של דנמרק בימי השואה ומשמעותו להבנת הדמוקרטיה . פרופ' אבי שגיא

הדמוקרטיה הדנית, שתפקדה גם בעת הכיבוש הנאצי, נוסדה על בסיס מידות טובות. הסיפור הדני מאפשר לנו לבחון מחדש את מקומם של ערכים קדם-מדינתיים בכינונה של דמוקרטיה. במסגרת זו נלמד להבחין בין מודלים שונים של "אמנה" היא החוזה שבין האזרח למדינה, והשלכותיהם לימינו. המודל האחד מבטא מחויבות לאדם ולאזרח, ולפיכך הכוח השלטוני מוגבל. השני, זה שהציג רוסו, מניח כי באמנה החברתית, רצונותיהם וערכיהם של היחידים מותכים ב"רצון הכללי", הנמסר בשלימות לשלטון. דנמרק בחרה במודל הראשון.

הרצאה: 'כיונים אל ארובותיהם' - על שיבת ציון המקראית כאבן יסוד בשיבת ציון החדשה עם הרב בני לאו .

'לימוד': 'המצוות כסמלים' - מצוות התורה בעיניים של המאה הי"ט. הרבנית ד"ר מיכל טיקוצינסקי

התקופה הסוערת ומלאת התהפוכות של המאה הי"ט נשזרת לתוך סיפור תולדותיה של התפיסות הרבניות.תנועות החסידות, ההשכלה, הרפורמה, הלאומיות והחילון וגם המהפכות בתחום המדעים ושינוי פרדיגמות החשיבה לא חלפו מעל לראשם של הרבנים באירופה. התסיסה הרוחנית והרעיונית מולידה תגובות שונות ומגוונות לתופעות. לימוד מתוך הספר "המצוות כסמלים" של הרש"ר הירש, המתייחס לאחת השאלות שהתעוררו בעקבות הופעת הרפורמה.

דו שיח: 'הזמנה לבכי' - משבר מלחמת יום כיפור ושאלת נוכחותו של האתוס האנטי אמוציונלי בעיצוב הזהות הישראלית. ארנון לפיד בשיחה עם ד"ר אלון גן

מספר חודשים לאחר המלחמה כתב ארנון לפיד, בן קיבוץ גבעת חיים איחוד את המסמכים המטלטלים שהטיבו להמשיג את עוצמת השבר שלאחר המלחמה. ד"ר אלון גן ישוחח עם ארנון לפיד על הכאב, על סימני השאלה, על הלגיטימציה לבכי, על ישראל שאחרי "המלחמה ההיא" ועל השיח הציבורי שהתרחש בעקבות המאמר שהיה למעין "צילום רנטגן" לשבר שאולי עדיין לא התאחה.

דו שיח: 'נשארתי בשבילכם' – רומן משפחתי על משפחה אחת קטנה

ציפי גון גרוס, ד"ר רוחמה אלבג. הרומן מתאר מסכת זוגית שנועדה לכישלון אגב תיאור חייהם של מהגרים-עולים מעיראק מנהגים ותפיסות עולם ייחודיות.יצירה מרגשת ואותנטית של המחברת, ד"ר רוחמה אלבג חוקרת יהדות מזרח אירופה.

קונצרט: טנגו כליזמר צועני ומה שביניהם מופע רב משתתפים המפגיש את עולם ניגוני הכליזמרים עם מגוון תרבויות וסגנונות מוזיקליים מרחבי הגלובוס. בהשתתפות: חנן בר סלע, פלורנט אייו, מריו קורניק, אברהם שוואב, אייל תלמודי, אמיל אייבינדר, גרש גלר.מנצח: ניר מרום.

הרצאה: לוחמים או חברי הסנהדרין? - על שרי הצבא של דוד המלך בספרות האגדה. פרופ' אביגדור שנאן

ספרות האגדה של חז"ל עוסקת בהרחבה בלוחמים ובשרי הצבא שנלחמו בצבאו של דוד המלך - יואב בן צרויה, אבישי בן צרויה, עמשא ובניהו בן יהוידע - אך מתארת אותם באור שונה מזה העולה מן המקרא. ההרצאה תדגים את ההבדל בין התיאור המקראי לזה המדרשי ותציע הסבר למהפך שחל עם המעבר מן העולם המקראי לזה של חז"ל.

הרצאה: רצח, קנאה, תחרות ופיוס - ניסיון התיקון ליחסי אחים בספר בראשית . ד"ר אורית אבנרי .

יחסי אחים חורזים את ספר בראשית כולו. מקין והבל, דרך יצחק וישמעאל, יעקב ועשיו, רחל ולאה וכמובן – יוסף ואחיו. הספר פותח בהתנגשות הגדולה מכולן, הגוררת רצח, ומסיים בניסיון התפייסות הירואי (שבכלל לא בטוח שצלח). יחסי האחים הללו נמצאים במרכז סיפורי הראשית ונושאים בחובם אמירה נוקבת הנוגעת לשבריריותם אך גם להבטחה שהם נושאים עימם.

רב שיח: ישראל בת 100 - חזונות, אתגרים וחיים יחד. פרופ' זכי שלום, נפתלי גליקסברג, ד"ר עידו הררי, און ריפמן. מנחה-משתתף: ד"ר שוקי פרידמן .בשנת ה-75 שלה שרויה מדינת ישראל במשבר חברתי-פוליטי חסר תקדים. במצב כזה, לרבים האופק נראה מעורפל. זהו מושב שמבקש להציע תקווה, כי לא אבדה תקוותנו. חזונות אפשריים לישראל בתחום החוסן הלאומי, זהות חברתית, איך ייראו דת ומדינה יחדיו, מה מצפים הדורות הבאים. לקראת האופק הבא-שנת ה-100 שלה.

מופע סיום: 'הפלמ"חניק מחפש את המחר' – צה"ל מצדיע לפלמ"ח

מנחה: יואב גינאי. הפקה מוסיקלית: גבי ארגוב. בהשתתפות: אופירה גלוסקא, אלי גורנשטיין


קרדיט:

התמונה מימין: כנר על הגג, צילם; יוסי צבקר

התמונה באמצע: מיקי גבריאלוב, צילם: רונן אקרמן

התמונה משמאל: הרכב קלפטר, צילום: עומר קידר


bottom of page