כוכבים על פני האדמה, במאים: עמיר חאן, אמול גופטה, 2007
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

כוכבים על פני האדמה, במאים: עמיר חאן, אמול גופטה, 2007

הסרט "כוכבים על פני האדמה" מעלה נושא חשוב מאוד בצורה מוצלחת ומובנת - נושא הדיסלקציה ולקויות הלמידה והפרעות קשב וריכוז. הוא יצא בשנת 2007 בהודו, אך מלמדים אותו בקורסים שונים והוא אףזכה במספר פרסים.


הספור הוא על ילד בן 8, אישן אווסטי (דרשיל ספרי), שגדל במשפחה עם אב (ויפין שארמה), אם (טיסקה צ'ופרה) ואח גדול יוהאן (סאצ'ט אינגניר), מוכשר מאוד בלימודים וגם בספורט ובכול מה שהוא נוגע בו. אישן, לעומתו, מתעניין בדברים מיוחדים: דגיגים וראשים משלוליות, לצייר וכול מה שאינו קשור לבית הספר. שם הוא לא מסוגל ללמוד ונכשל בכול דבר. האותיות רוקדות מול עיניו, הוא אינו מסוגל ללמוד לקרוא ולכתוב, עד שיום אחד הוא בורח ומשוטט ברחובות ונכשל בכול הבחינות ואז מסולק מבית ספרו. הוריו מחליטים לנקוט בצעד של ייאוש: לשלוח אותו לפנימייה רחוקה.


לאישן אין ברירה. הוא מגיע למקום שאינו מכיר ותחושת הייאוש אף מתגברת. החבר היחיד שלו רג'אן דמודרהן (טנאי צ'הדה) הוא נכה ומלבדו אין לו אוזן קשבת. אישן נכשל בכול המקצועות, מקבל מכות עם סרגל, מכנים אותו במילים קשות, כמו: טיפש, מפגר ועוד כהנה וכהנה. הוא חש בדידות, פחד נורא, מפסיק לדבר, מתבודד ואף אוכל לבד את הארוחות. הוא גם מפסיק לצייר, למרות שבעבר הוא היה הכי מוכשר בזה וזאת הייתה אהבתו וכך היה נרגע.


כשהיה כבר בתהומות הייאוש מגיע לפנימייה מורה חדש לאמנות, רם שנקר ניקומבה (אמיר חאן), מלא שמחת חיים שסחף את כול התלמידים אחריו, חוץ מאישן. הוא שם לב לכך ומברר אודותיו. רם מלמד בעוד בית ספר לחינוך מיוחד ויש לו ניסיון עם ילדים כמו אישן. מאוחר יותר מתברר לנו, שבילדותו רם היה בדיוק כמו אישן, אך הצליח להשתנות בעקבות טיפול נכון.


הוא מבין שלאישן יש דיסלקציה. רם מחליט לנסוע לביתו של אישן ושם מגלה להפתעתו, שאישן יודע לצייר, ובעיקר מתפעל מהחוברת שצייר. הוא מסביר להוריו על הקשיים של בנם, ושהוא יעזור לו.


רם נכנס למשרדו של מנהל הפנימיה ומסנגר על אישן ומראה לו את ציוריו שמתאימים לילד מבוגר יותר. הוא מבטיח לו שילמד אותו קרוא וכתוב, אבל שהמורים ישנו את התנהגותם אליו. הוא מעביר לתלמידיו בשיעור האמנות מידע על אנשים מפורסמים שהיו שונים בילדותם ואישן מתחיל להתעודד ולהראות את כישוריו האמתיים.

אישן מתקדם מאוד, לומד קרוא וכתוב, מצייר ובונה דברים, ובכלל - הופך ליותר פופולארי ופחות מסתגר.


רם מעלה רעיון, שלקראת סוף שנת הלימודים תיערך תחרות ציור בבית הספר, ובו כולם יוכלו להשתתף. מי שתשפוט היא ציירת מפורסמת שלימדה את רם ומוכנה להגיע. הערב מצליח מאוד והרבה משתתפים. הוריו של אישן מתפעלים מהישגיו ואף מזכייתו במקום הראשון.


בתמונות האחרונות רואים את אישן משוחרר לחלוטין, צוחק בקול רם ומשחק עם חבריו בשמחה. כאשר נפרד מרם הם קובעים שייפגשו בשנה הבאה.


סרט נפלא, שממחיש לנו מהי דיסלקציה וכמה סבל יכול להיגרם מחוסר ידע ומבורות. צריך מבוגר אחד שיאמין לילד, יעזור לו ויקדם אותו כדי למנוע ממנו סבל ויגרום לו להאמין בעצמו ולחוש ביטחון עצמי.


bottom of page