חצר תל חי - סיור במקום
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

חצר תל חי - סיור במקום


ביום י"א באדר תר"פ יוסף טרומפלדור נפל עם עוד 5 חברים בחצר תל חי. המקום למעשה הוקם בשנת 1907 על ידי חיים מרגליות קלווריסקי, אך המקום החל להיות פעיל במלחמת העולם הראשונה ואז גם ניתן לו שמו, שקיים עד ימינו.


תל חי נוספה למטולה, לכפר גלעדי ועוד ישוב - חמארה. היישוב הוקם לאחר מפלת האימפריה העותומאנית ותחילת שליטת הצרפתים בגליל. הייתה אלימות, ביזה והוחלט להקים עוד יישובים שיעזרו לאלו שהיו כבר קיימים בגליל.


יוסף טרומפלדור היה קצין מעוטר ומפורסם, שנלחם ברוסיה, איבד את ידו, אך לא את הכריזמה והמרץ שלו. וועד ההגנה לגליל החליט לשלוח אותו לתל חי כי סמכו עליו שידע להתארגן בצורה הטובה ביותר.


חצר תל חי התארגנה ואנשיה היו ביחסים טובים עם מנהיגי הערבים באזור. לכן, כאשר ביום י"א באדר תר"פ - 1.3.1920, מפקד האזור, שייח' כאמיל אפנדי, מכרו של טרומפלדור ומספר מאנשיו הגיעו למקום ובקשו לחפש צרפתים, הוא הסכים שיכנסו. אך, הדברים לא הסתיימו כפי שציפו. נורתה ירייה וטרומפלדור סבר שהערבים ירו ונתן פקודת ירי. הדבר גרם לחילופי אש ולנפגעים רבים משני הצדדים, כולל טרומפלדור, שנפצע אנושות ומת מאוחר יותר מפצעיו, לא לפני שאמר לרופאו את המשפט האלמותי "טוב למות בעד ארצנו".


האנשים שנותרו העלו את חצר תל חי באש. אך, מספר חודשים מאוחר יותר הוקמה שוב החצר.


המקום מאורגן ומסודר. יש שם פעילויות מגוונות. אנחנו קיבלנו נייד עם הסברים על המוצגים. אפשר להתרשם מהאירועים ומחיי התושבים בתחילת המאה שעברה. נראה את הרפת, האורווה, חדר השינה, המטבח המשותף , כלי הנשק של המתיישבים ועוד.


בסוף יש סרטון בן כ-10 דקות שמתאר את האירועים עם שחקנים, שכול אחד מגלם דמות אחרת.


לדעתי חשוב לשלב את המקום בטיול בגליל העליון. הסיור לוקח בין שעה לשעה וחצי. אנו למדים את ההיסטוריה שלנו. יצאנו בתחושה שעברו רק כמאה שנים מאז אירועי תל חי, אך היום העולם נראה אחר לחלוטין. החל מתנאי המגורים, הטכנולוגיה, האקדחים והרובים העתיקים ועוד.



בתמונות:


יוסף טרומפלדור, חדר השינה המשותף עם הכיתוב "טוב למות בעד ארצנו", תצוגה של כלי עבודה מאותה התקופה




בתמונות:


כלי הנשק וקסדה, האקדחים, המטבח - תנור וכלי אוכל










10 צפיות0 תגובות
bottom of page