המלכה ויקטוריה - אישה חזקה בעולם משתנה
top of page
  • לוטן דיקר

המלכה ויקטוריה - אישה חזקה בעולם משתנה

המלכה אליזבת והמלכה ויקטוריה הן המלכות החזקות ביותר שידעה הממלכה הבריטית לאורך שנותיה. המלכה ויקטוריה הייתה כה משפיעה, שהעידן שבו שלטה המלכה נקרא על שמה - התקופה הויקטוריאנית. המלכה ויקטוריה עלתה לשלטון בגיל 18 ומלכה במשך 63 שנים, תקופה ארוכה, שהיא שנייה רק למלכה אליזבת, שכיום עדיין נמצאת על כס המלוכה.

המלכה ויקטוריה נולדה ב - 1819 ואמה ויקטוריה הייתה הדמות השלטת בחייה, לאחר מות אביה עוד בהיותה תינוקת. כמנהג הימים ההם, אימה דיברה איתה בעיקר בשפה הגרמנית וכך גם צוות המשרתים. המלכה האם לא הסתדרה עם ויקטוריה והיחסים ביניהם היו מרוחקים ובעיקר קורקטיים. למרות זאת ויקטוריה הייתה ילדה חכמה ויצירתית ואף כתבה יומנים אישיים. ב- 1837 ויקטוריה הפכה למלכה לאחר מות האם, תפקיד שהיא תמלא עד גיל 81.

המלכה ויקטוריה בחרה לבן זוגה את הנסיך אלברט בשל המראה החיצוני שלו, שאהבה במיוחד. למרות שהם לא הסתדרו ברמה האישית, היא הציעה לו נישואים והשניים התחתנו. בניגוד לאלברט, שהיה לפי הכתבים אדם טוב ונעים, למלכה ויקטוריה היו התקפי זעם נוראיים והיא אף פגעה בבעלה ברמה האישית. למרות זאת היא אהבה אותו עד יום מותה והשניים הביאו לעולם תשעה ילדים.

מה שגרם לבעיות הנפשיות שהמלכה ויקטוריה סבלה מהן, הייתה העובדה שניסו להתנקש בחייה שמונה פעמים. היא הייתה אהודה על רבים, אבל ניסיונות ההתנקשות לא פסקו. בשנת 1861 הנסיך אלברט נפטר ממחלת הטיפוס, שהשתוללה בבריטניה. עד יום מותה המלכה ויקטוריה לא התאוששה ממות "המלאך שלה".

למרות שבריטניה הייתה בשיא כוחה הצבאי והכלכלי והצליחה לשלוט במדינות בשבעת הימים מצבה האישי של המלכה ויקטוריה לא היה שפיר. בנה אלברט, אותה כינתה ברטי, היה אדם הולל, רודף נשים ומעל הכל עצלן. המלכה ויקטוריה ניסתה להכשיר אותו להיות המונרך המושלם, אבל עד יום מותה הוא בחר למרוד בה ולא ללכת בדרך שהתוותה לו. חלק משנאתה כלפיו נבעה מכך, שלפני מותו הנסיך אלברט נזף בו בשיחה שהתקיימה תחת גשם זלעפות, ואשר לאחר השיחה הוא נפטר מחום גבוה.

המלכה ויקטוריה הפעילה אחרי ילדיה רשת מרגלים ומלשינים, מה שגרם לשנאה הדדית ביניהם. הם לא קיבלו את המאהבים שלה אחרי מותו של אלברט והיא ניסתה לסכסך ביניהם לבני משפחותיהם. אחד מבניה היה ארתור, איש אצילי ששירת בצבא והיה לו דמיון פיזי לנסיך אלברט. הוא היחיד שהיה מקורב אליה והיא בטחה בו עם הסודות הכמוסים ביותר שלה.

בשנת 1897 היא חלתה והתעקשה לא להיראות יותר בציבור. הסיבה לכך, שהיא השתמשה בכיסא גלגלים והתביישה בכך מאוד. ארבע שנים לפני מותה המלכה ויקטוריה תכננה את ההלוויה שלה ואת אחוזת הקבר בה תשכון לנצח לצד אהוב ליבה הנסיך אלברט. לבסוף, בשנת 1901 זה קרה, היא נפלה למשכב, ממנו לא קמה יותר. לאחר מות בעלה היא לבשה אך ורק שחור, סמל לצער העמוק שלה.

למרבה האירוניה, בנה ברטי, אותו לא אהבה, הפך להיות יורש העצר, ונקרא המלך אדוארד השביעי. הוא הפך להיות אהוב ומקובל על כולם, למרות שמעולם לא קיבל תמיכה מהוריו. כך תמה לה התקופה הוויקטוריאנית.


ראה גם:

הסרט סאמרלנד

סדרה המפרץ

bottom of page