המושג: אנדוקרינולוגיה
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

המושג: אנדוקרינולוגיה

עודכן: 29 באוק׳ 2020

רופא אנדוקרינולוג עוסק במערכת הבלוטות בגוף, שמפרישה הורמונים. אנו מכירים רופאים מהתחום הזה בעיקר בשל מחלת הסכרת, אך יש עוד נושאים חשובים בהם הרופאים הללו מטפלים:


1) בלוטת התריס - מיקומה בגוף הוא בבסיס הצוואר וצורתה כפרפר. יש פעילות יתר של הבלוטה ואז חשים הזעת יתר, הפרעות בשינה וירידה במשקל. במקרה ההפוך, של תת פעילות הבלוטה נחוש בעור יבש, עצירות, בצקת ברגליים, תחושות של עייפות וחולשה, נשירת שיער, עלייה במשקל. במקרים הללו יש להתייעץ עם רופא אנדוקרינולוג והטיפול הוא תרופתי.

2) בלוטת יותרת הכליה - נקראת גם בלוטת האדרנל ומיקומה הוא בחלקה העליון של הכליה. הורמוני הבלוטה משפיעים על תפקודי הגוף במצבי לחץ, אז רעש, אור חזק או מצבים נפשיים כמו דיכאון או חרדות דורשים טיפול.

3) בלוטת יותרת המוח - מיקומה בחלק התחתון של המוח בערך מעל לאף. הוא יכול לגרום לכאבי ראש, אבדן של חלק משדה הראייה, בחילות והקאות, עייפות, חולשה, סבל מקור, עצירות, לחץ דם נמוך, אבדן שיער בגוף, ירידה בתפקוד המיני ושינויים במשקל הגוף.

4) הלבלב - מפרישה בעיקר אינסולין - הורמון שמווסת את רמת הסוכר בדם. תפקודו חשוב מאוד לפעילות הפיזיולוגית של הגוף. הוא אחראי, בין היתר, על הפרשת אנזימי עיכול ושליטה במאזן הסוכר.

5) אברי הרבייה - שחלות ואשכים - בלוטות שמפרישות הורמונים. יש לשים לב לבעיות פוריות שעלולות להיגרם אצל נשים או אצל גברים.







bottom of page