הארייט קול ותרומתה למדע
top of page
  • לוטן דיקר

הארייט קול ותרומתה למדע

יותר מרופאים ומומחים אחרים לאורך ההיסטוריה, אישה אלמונית הצליחה לתרום רבות למדע. מעט ידוע על חייה של הרייט קול, ממה שאנחנו יודעים היא הייתה מנקה באוניברסיטת דרקסל, אחת מהמשובחות בארה"ב. ככל הנראה, לפי מאמרים שהתפרסמו מאוחר יותר בשנות ה-60, היא התגנבה להרצאות על אנטומיה, שהעביר דוקטור רופוס ב. ויבר.

ויבר היה מומחה לאנטומיה, הוא רכש את המיומנות בזמן מלחמת האזרחים. האנטומיה הייתה מדע חדש במאה ה-19, לפני כן היה צורך לשדוד מתים מבתי קברות , לרוב על ידי מתן שוחד לעבריינים. ב-1888 הייתה זו אחת מהפעמים הראשונות בהיסטוריה שגופה נתרמה למדע.

קול מתה ככל הנראה משחפת בגיל 35 או 44, איש אינו יודע בוודאות. היא החליטה להוריש את גופה למדע, ובזכות טכנולוגיה חדשנית לאותם ימים, הצליחו לשחזר את מערכת העצבים שלה לצרכי לימוד. התהליך נמשך כחמישה או שישה חודשים, וזאת הייתה הפעם הראשונה שמערכת העצבים הוצגה במלואה בתערוכה.

החידוש בתרומת גופתך למדע היכה גלים בעולם והפך לסנסציה. מודלים של הרייט קול הופצו לסטודנטים בכל רחבי העולם ואנשים שתרמו את גופם למדע משמשים ללימוד עד ימינו.

רק שלוש פעמים נוספות שוחזר ההישג לאורך ההיסטוריה, מה שהופך את דוקטור ויבר לא רק לחלוץ בתחום האנטומיה, אלא גם לאחד מהמומחים הגדולים ביותר בתחום.

כך, אישה רגילה בזכות תרומתה למדע, הפכה לפורצת דרך, שינתה את ההיסטוריה ועשתה מהפכה לנצח בלימודי הרפואה.



11 צפיות0 תגובות
bottom of page