האקרופוליס באתונה ביוון - אתר היסטורי וגם סמל של יוון העתיקה
top of page
  • לוטן דיקר

האקרופוליס באתונה ביוון - אתר היסטורי וגם סמל של יוון העתיקה

האקרופוליס היא גבעה הממוקמת באתונה, יוון והיא אחד מציוני הדרך ההיסטוריים המפורסמים ביותר בעולם. זהו סמל של הציוויליזציה היוונית העתיקה והוא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו.


האקרופוליס נבנה במקור כמבצר במאה ה-5 לפני הספירה ושימש כהגנה מפני פולשים. עם הזמן, הוא הפך למרכז דתי ותרבותי, ובמורדותיו נבנו כמה מקדשים, ביניהם הפרתנון, מקדש אתנה ניקה והארכטיון.


הפרתנון הוא המקדש המפורסם ביותר באקרופוליס והוקדש לאלה אתנה. הוא נבנה בין השנים 447 לפנה"ס עד 432 לפנה"ס ונחשב לאחת הדוגמאות הטובות ביותר של אדריכלות יוונית קלאסית. המקדש כולל פסלים וגילופים מורכבים, כולל האפריז המפורסם המתאר את תהלוכת הפסטיבל הפנאתנאי.


מקדש אתנה נייקי נבנה כדי לכבד את אלת הניצחון ונחנך בשנת 420 לפני הספירה. הוא היה ממוקם בפינה הדרום-מזרחית של האקרופוליס ושימש סמל לכוחה ולעוצמתה הצבאית של אתונה.


הארכתאון נבנה בתחילת המאה ה-5 לפני הספירה והוקדש לאתנה ולפוסידון כאחד. הוא נקרא על שמו של המלך המיתולוגי ארכתאוס והיה המקום למספר טקסים דתיים חשובים. המקדש מפורסם במרפסת הייחודית שלו, הכוללת שש דמויות נשיות הידועות כקריאטידות.


האקרופוליס ניזוק ושוחזר מספר פעמים במהלך ההיסטוריה שלו. הנזק המשמעותי ביותר אירע בשנת 480 לפני הספירה במהלך מלחמות פרס, כאשר הפרסים שרפו ובזזו את המקדשים שעל הגבעה. במאה ה-19 שוחזר האקרופוליס על ידי ממשלת יוון והארכאולוג הגרמני קרל בלגן.


כיום, האקרופוליס הוא אחד מיעדי התיירות הפופולריים ביותר ביוון ומושך אליו מיליוני מבקרים מדי שנה. הוא מציע הזדמנות ייחודית לראות כמה מהדוגמאות הטובות ביותר של אדריכלות יוונית עתיקה וללמוד על ההיסטוריה והתרבות של אחת התרבויות המשפיעות ביותר בעולם.


לסיכום, האקרופוליס הוא עדות לעוצמה, לתחכום וליכולת האמנותית של יוון העתיקה ונשאר מקור השראה וגאווה לתושבי יוון ולמבקרים מרחבי העולם.


ראה גם:

63 צפיות0 תגובות
bottom of page