דימיטריס פאפיואנו מגיע לישראל עם TRANSVERSE ORIENTATION (כיוון רוחבי)
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

דימיטריס פאפיואנו מגיע לישראל עם TRANSVERSE ORIENTATION (כיוון רוחבי)

דימיטריס פאפיואנו

היוצר היווני הגדול והשם החם ביותר בסצנת הבמה

מגיע לישראל עם יצירתו האחרונה עטורת השבחים

TRANSVERSE ORIENTATION (כיוון רוחבי)

זוכת בפרס האוליבייה הבריטי לשנת 2022

ונוס, אפרודיטה ובוטיצ'לי בגרסה עכשווית!

"פאפיואנו מפסל בגופם של שמונת המבצעים רקדנים שלו ויוצר עולם ציורי ופואטי, חלום ארוטי הנע מרוגע צרוף, שלווה והומור ועד לסיוט מטלטל.

ביצירה שלא משאירה את הקהל אדיש ולו לרגע אחד! חוויה חזותית אינטנסיבית ומהפנטת של יופי עוצר נשימה"!

29.4.22-2.5.22

במסגרת סדרת המחול

בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ')


היוצר היווני שנחשב לאחד השמות הלוהטים בעולם המחול, דימיטריס פאפיואנו, מגיע לישראל עם יצירתו האחרונה עטורת השבחים TRANSVERSE ORIENTATION (כיוון רוחבי) שתעלה בבית האופרה בתל אביב בתאריכים 29.4.22-2.5.22 במסגרת סדרת המחול של האופרה.

המופע בישראל, הוא חלק מסיור עולמי המתקיים בחודשים האחרונים שהוצג עד כה בלמעלה מ-60 ערים ברחבי העולם וזכה להצלחה רבה.

לפני מספר ימים התבשר פאפיואנו על זכייתו בפרס האוליבייה לעבודת המחול הטובה ביותר לשנת 2022 על עבודתו זו.

דימיטריס פאפיואנו הוא במאי, כוריאוגרף, אמן פילוסוף חזותי, פרפורמר, מעצב תפאורה ותלבושות שפרץ לתודעה הבינלאומית בזכות הפקת הפתיחה הבלתי נשכחת שלו למשחקים האולימפיים באתונה 2004.

פאפיואנו משתמש בבמה כמעין קנבס עצום ליצירות של פנטזיה בימתית המשולבת בהומור, מיתוס ואשליה אופטית שבמרכזה הגוף האנושי:

"העבודה שלי היא חלק ממה שאנחנו מגדירים 'תיאטרון תדמית'. אני מאמין שגוף האדם, ככלי תפיסה, הוא יחידת המדידה של המרחב וגם המדיום היחיד שדרכו אפשר להבין את הסובב אותנו. האינטראקציה בין גופים אנושיים, חפצים ומרחב מאורגן, מייצגת עבורי את הכלי להבנת מסתורין הקיום. מסיבה זו אפשר לומר שאני משלב כוריאוגרפיה ואמנות פלסטית"

יצירותיו מבטאות את עולמו העשיר ויכולותיו הרב תחומיות כצייר, במאי, כוריאוגרף ואמן חזותי. עוד לפני ההכרה שקיבל בתחום התיאטרון-מחול היה תלמידו של הצייר היווני האיקוני יאניס צארוצ'יס (מגיל 17) וזכה בארצו ובאירופה להכרה ופרסום גדולים כצייר ואמן קומיקס.

בשנת 1986 הקים את תיאטרון המחול שלו Adafos באתונה שהיה לבמה ראשונה ומחתרתית מבחינת התפיסה המקובלת ביוון עד אז לגבי תיאטרון. שם יצר במשך 17 שנים יצירות המשלבות תיאטרון פיזי, מחול ואמנות המיצג וצבר מעריצים רבים.

יצירתו האייקונית "מדיאה", שעלתה בשנת 1993, סימנה ציון דרך משמעותי בזירה העולמית. בביקורת על מדיאה שהועלתה בביאנלה ה-12 למחול בליון, מתארת המבקרת אנה קיסלגוף מהניו יורק טיימס את ההפקה כ"ההפתעה הגדולה של הפסטיבל" תוך שהיא משבחת את "התשוקה יוצאת הדופן והעוצמה המדהימה" שלה. מדיאה זכתה בתואר "הכוריאוגרפיה הטובה ביותר" בטקס פרסי יוון הלאומיים למחול ב- והוצגה למעלה מ-52 פעמים ברחבי העולם.

בין יצירותיו הידועות : Primal Matter שיצר ב-2012 עבור פסטיבל אתונה, "טבע דומם" שיצר ב- 2014 , Great Tamar THE שיצר ב-2017 ,עבודה שהוצגה לפני למעלה מ-90,000 צופים ברחבי העולם, זכתה בפרס המיוחד לתיאטרון אירופה ברומא .יצירתו החדשה עמה יגיע לארץ TRANSVERSE ORIENTATION זכתה בחודש מרץ 2022 בפרס לורנס אוליבייה

בשנת 2018 היה פאפיואנו לאמן הראשון שיצר יצירה באורך מלא ללהקת המחול של פינה באוש אחרי מותה ובוצעה באמסטרדם, לונדון, אתונה ופריז.

פאפיואנו מציין לא אחת כי שני מקורות השראה עבורו הם פינה באוש והבמאי האמריקאי רוברט ווילסון אתו עבד בתחילת דרכו.

TRANSVERSE ORIENTATION – היא יצירה לשמונה מבצעים. פירוש שמה מתקשר למונח המתאר את השביל שאחריו עוקבים חרקים כמו עש, המונעים על ידי מנגנון פנימי, שמתפרק כאשר אור מלאכותי (כמו פנסי רחוב מתוצרת הציוויליזציה), נופל עליהם ואליו הם נמשכים בהכרח ומסתובבים במעגלים עד למותם. סטיית מסלול זו מיושמת על ידי פאפיואנו בהקשר של האנושות, המסתובבת במעגלים, נמשכת על ידי האידיאלים המשתנים והמנוגדים ושינויים רצופים של הציוויליזציה.

ביצירה החדשה פאפיואנו מציג אותנו - האנושות, דרך סדרת ציורים משתנים תדיר, הכוללים דוגמאות מטפוריות מהמיתולוגיה היוונית וסצנות המזכירות לנו ציירים גדולים מימי קדם ועד מודרני. הוא חופר בפגמים של העולם, בזעם שלו, באפלה שלו, מההתחממות הגלובלית ועד סופו של האדם.

הסצנות הרצופות והיפות שלו, מזמינות אותנו לחקור את אי-סדר העולם, ואת הכישלונות של ההיסטוריה של האנושות. דרך המיתולוגיה היוונית ותולדות האמנות בליווי המוזיקה של אנטוניו ויוואלדי, הוא מציב שאלות קיומיות, תוך שימוש ברצף של רעיונות מטפוריים מרתקים המאתגרים את תשומת הלב והעימות של הצופה.

אחת הדמויות המרכזיות ביצירה היא שור עצום המתקשר למיתוס של המינוטאור, מפלצת שנהרגה על ידי תזאוס מלך אתונה, כמו גם זאוס, שהיה מאוהב באירופה והחליט לפתות או לאנוס אותה ושינה את עצמו לשור מאולף המעורב בעדרים של אביה. היא ראתה את השור, ליטפה את אגפיו, ולבסוף חצתה את הים על גבו של זאוס.

באחד הראיונות הוא מסביר: "זה התחיל מהרעיון של ירושה. רצח המינוטאור על ידי תזאוס הוא מטפורה לרצח הזקנים על ידי הצעירים, אותו רגע שבו הבן תופס את מקומו של האב. תהליך של אסוציאציה זה הוביל אותי למקום אחר, ליחסים עם האור: באותו האופן שבו חרקים מכוונים את עצמם ביחס לירח, אני מרגיש שהפרפורמרים-רקדנים הצעירים הנמצאים על הבמה מנווטים בהשפעת המראה של האישה- כאילו הם מונעים על ידי המטמורפוזות של הנוכחות הנשית הזו".

באחת הסצנות, הרקדנים יושבים על סירה שברירית המזכירה את הציור המפורסם של אנדרה תאודור ז'ריקו (1791-1824), "רפסודה של המדוזה", המתאר רגע מהשלכות ההריסה של הפריגטה הימית הצרפתית- מדוזה, שעלתה על שרטון בשנת 1816 ובה נהרגו כולם למעט 15 ששרדו וסבלו את כל הרגשות שבני אדם יכולים להרגיש במצב כזה: פחד, כאב, תקווה, טירוף, רעב והתייבשות ואפילו קניבליזם.

"אני מנסה להביא לידי ביטוי רעיונות סביב סיוטים, חלומות ארוטיים והורות, כאשר מעשה ההרס של דפוסים ישנים מלווה בגילוי מחדש של ערכים המלווים דפוסים אלה... לאחר מכן עליך למקם את עצמך ביחס לאבותיך ולהעריך מחדש עקרונות מסוימים שכנגדם היינו צריכים למרוד בצעירותנו", מסביר פאפאיואנו, ומצטט את המשוררת הפרסית האהובה עליו רומי מהמאה ה-13 (1207-1273): "כאשר אתה מלטש צורה נקייה, היא הופכת למה שהיא באמת."


*** המופע כולל עירום מלא



יום ו׳, 29.04.2022 שעה 13:00,

שבת, 30.04.2022 שעה 20:00

יום א׳, 01.05.2022 שעה 20:00 ,

יום ב׳, 02.05.2022 שעה 20:00

מחירים: 395, 350, 310, 260, 195 ₪



קרדיט:

התמונה העליונה מימין: TRANSVERSE ORIENTATION, דימיטריס פאפיואנו פוטו, 2021

התמונה העליונה באמצע:TRANSVERSE ORIENTATION, דימיטריס פאפיואנו פוטו, 2021

התמונה העליונה משמאל:TRANSVERSE ORIENTATION, דימיטריס פאפיואנו, 2021

התמונה התחתונה מימין:TRANSVERSE ORIENTATION, דימיטריס פאפיואנו, 2021

התמונה התחתונה באמצע:TRANSVERSE ORIENTATION, דימיטריס פאפיואנו פוטו, 2021

התמונה התחתונה משמאל:TRANSVERSE ORIENTATION, דימיטריס פאפיואנו, ג'וליאן מומנט, 2021


bottom of page