ביקורת סרט: מגלה את אמריקה, במאי: ג'ון לנדיס, 1988
top of page
  • יונה

ביקורת סרט: מגלה את אמריקה, במאי: ג'ון לנדיס, 1988

הסרט "מגלה את אמריקה" יצא בשיא הקריירה של אדי מרפי הצעיר, בשנת 1988, כשהיה בן 27 בלבד. הוא הגה את הרעיון ואף משחק בסרט בתפקיד הראשי ובעוד מספר תפקידים קטנים, בכל אחד טיפוס אחר וממש קשה לנחש שזה הוא.


הסרט הוא קומדיה מצחיקה מאוד. היום הוא עולה בנטפליקס ועדיין מהנה כמו שהיה בהתחלה, למרות שעברו קרוב לארבעים שנה מאז ליצא לאקרנים.


הסיפור הוא על נסיך מפונק מאוד בשם אקים ג'ופר (אדי מרפי), שחי במדינה דמיונית בשם זמונדה ושם הוא נסיך הכתר. הכל עושים למענו, רוחצים אותו, מנגבים לו, מלבישים אותו, כשהולך יש נערות שזורקות פרחים לרגליו. חלום של כל מי שלא היה נסיך.


ביום הולדתו ה-21 ערכים לו מסיבה מפוארת המלך ג'אפה (ג'יימס ארל ג'ונס) ואשתו המלכה אוליאון (מאדג' סינקלייר). באותה ההזדמנות מכירים לו את אשתו העתידית, אימני איזי (ונסה בל), שאומנה מלידתה להיות אשתו ולמלא את כל גחמותיו. הוא מנסה אותה ומבקש שתנבח - והיא נובחת, תשמיע קול של קוף - והיא משמיעה, שתקפוץ על רגל אחת - והיא עושה זאת בלי לשאול ולערער על בקשותיו המוזרות.


מרגישים בסרט חשיבה מקורית ומיוחדת. לאימני אין דיעה משלה בכלל. היא תורגלה להיות אקים וגחמותיו. אך, לא ברור מאין הנסיך מקבל את הרעיונות המהפכניים, לשאישה אמורים להיות חשיבה פרטית ובחירה חופשית.


הוא לוקח איתו את עוזרו האישי סמי (ארסיניו הול) וכאן שוב יש רעיון מקסים. הם החליטו לנסוע לאמריקה, לניו יורק, והיכן בניו יורק? לרובי קווינס (מלכות). שם הם סברו שאקים ימצא את מבוקשו. הם הגיעו למקום עלוב לשכונת לונג איילנד וכאנטיתיזה לעושר הגדול ממנו הגיעו, הם שוכרים דירה הכי עלובה שיכלו. הם גם מתחילים לעבוד כמנקים במסעדת מזון מהיר, מקדואלס, שהיא חיקוי של מקדונלדס. שם הוא מכיר את קליאו מקדואל (ג'ון עמוס), בעל הבית.


אקים מאוד מרוצה, במיוחד כאשר פוגש את ליסה מקדואל (שרי הדלי) בתו של קליאו, ומוצא בה כל מה שחיפש באישה ונראה שגם הוא מוצא חן בעיניה. מי שמפריע הוא החבר של ליסה דאריל ג'נקס (אריק לה סאל), אך היא נפרדת ממנו לאחר שהוא מכריז על אירוסיהם בצורה חד צדדית.


אקים טוען שמוצאו ממשפחת רועי עיזים עניים, אך ליסה מתרשמת מדיבורו ומהידע הרחב שלו, שמעיד שהוא לא בדיוק דובר אמת. סמי לא מרוצה מתנאי חייהם העלובים, בעוד שאקים מאוד מרוצה. סמי מרהט את חדרם העלוב בצורה מנקרת עיניים, במיוחד שם ג'קוזי ענק במרכז החדר. אקים זועם ולא נותן לליסה להיכנס לחדרם ותורם את הכסף לחסרי בית.


סמי מבקש כסף נוסף, מה שגורם למלך ג'אפה לתהות מה קורה איתם. הוא מגיע עם פמלייתו לקווינס ומתחקה אחרי אקים. הספר מוליך אותם לחדרו של אקים ומשם לביתו של קליאו, שמופתע מכך שאקים בן של מלך ועשיר ומשתדל לקבל אותם בצורה הטובה ביותר שיכול. אקים ביקש מליסה שתינשא לו, אך היא כועסת שרימה אותה, והוא אפילו מציע לה לוותר על כסאו.


הפמליה חוזרת לזמונדה ביחד עם אקים המאוכזב, ללא ליסה. אך, ליסה מצאה חן בעיני המלכה אאוליאון והיא נוזפת בג'אפה שלא התנהג כראוי.


בחתונה אקים מופתע לראות מתחת להינומת הכלה את ליסה והוא שמח מאוד וליסה מרוצה ומופתעת מהפאר שהורעף עליה, מה שלא דמיינה בעבר.


עוד הברקות בסרט זה הליהוק של אדי מרפי וארסיניו הול במספר תפקידים, השונים האחד מהשני. מרפי מגלם את אקים, הנסיך של זמונדה, אך גם את רנדי ווטסון, מר נשמה, את קלרנס, הבעלים של המספרה מתחת לביתו ברובע קווינס, ובמיוחד - את שאול, הלקוח היהודי והלבן של המספרה, כאשר האיפור מעולה וממש לא רוצים את צבעו האמיתי.


ארסיניו הול משחק בתור סמי, החבר והמלווה של אקים, הכומר בראון, את מוריס הספר ובמיוחד - הוא מגלם נערה מאוד מכוערת וחובבת מועדונים.


כול השחקנים נותנים תצוגת משחק מרהיבה, במיוחד אדי מרפי וארסיניו הול. גם התפאורה, הנופים והמראות מראים את ההבדל בין זמונדה המפוארת ורובע קווינס העלוב בניו יורק.


לסרט יצאו עוד המשכים, אך הם אינם מוצלחים כמו הסרט הראשון והמקורי.



ראה גם:



142 צפיות0 תגובות
bottom of page