ביקורת סרט: יומנו של דייג, בימוי: אנה ג'ונסקוט, 2020
top of page
  • יונה

ביקורת סרט: יומנו של דייג, בימוי: אנה ג'ונסקוט, 2020

עודכן: 17 בספט׳ 2021

הסרט "יומנו של דייג" נוצר בקמרון בבימויה של אנה ג'ונסקוט. הוא זכה בפרס האוסקר לסרט הזר העלילתי הטוב ביותר באופן לא רשמי, כי לא נרשם כמועמד.


הסרט מתרחש בכפר דייגים עני בקמרון, בו הבערות שולטת. יש בית ספר לילדים בכול הגילאים, בו לומדים בעיקר בנים ומעט בנות, כי לדעתם ההשכלה לא חשובה ואף משחיתה ופוגעת בפרנסה.


במקום הזה מתגוררים הדייג סולומון (קאנג קווינטוס) ובתו איקה (פיית' פידל) ואימה החולה, שהולכת לעולמה והם נשארים לבד. איקה, ילדה מקסימה בת 12, חרוצה מאין כמוה, עוזרת לאביה בכול - החל ממכירת הדגים ועד לסידור הבית, בישול, ניקיון וכול מה שצריך. הוא מחמיא לה ומאוד מרוצה ממנה, עד שהיא באה אליו עם הרעיון - רצונה ללמוד.


איקה איננה יודעת, אבל כאן היא נגעה בנקודה מאוד רגישה אצל סלומון. אימה, ברברה, רצתה גם היא ללמוד ואכן עשתה זאת. מאז היא מאוד השתנתה, הפכה לסנובית, לגלגה על סלומון, הפסיקה לעזור לו ובקשה שישרת אותה. יש פלשבקים שנראה בהם את הזיכרונות הרעים של סלומון מאשתו. הוא סבל והושפל, ולכן נשבע שהדבר לא יחזור עם איקה.


אך, היא נחושה ללמוד, ומסתבר שגם מחוננת. היא הולכת לבית הספר ודרך החלון רואה כיצד המורה מלמדת את התלמידים וקולטת את החומר. בתחילה לא מרגישים בה, אך כשענתה לשאלה של המורה שאף תלמיד לא הצליח לענות עליה מחוץ לכיתה, היא מעוררת את תשומת ליבה של המורה.


כאשר היא מגיעה לבית המורה על מנת למכור לה דגים, היא שואלת אותה שאלות קשות ואיקה עונה על כולן בצורה נכונה. היא מכירה בכישרונה ואף מוכנה לעזור לה. איקה מגיעה אליה עם פרוספקט שאימה שמרה, ובו כתוב על מלאלה יוספזאי, זוכת פרס נובל לשלום הצעירה ביותר. היא מהווה לה השראה. היא מבקשת מהמורה שתקריא מה כתוב שם וגם מתוודעת לסיפורה של מלאלה, ששרדה כדור שירו בראשה, שהפכה למשפיעה בעולם.


סלומון מחליט למנוע מאיקה ללמוד בכול מחיר. הוא אוהב אותה מאוד, אך כשנודע לו על קשריה עם המורה, הוא מכה אותה קשות. מאוחר יותר הוא מנסה לרפא את הפצעים ומבקש סליחה על הסבל שגרם לה.


סולומון נמצא בקשרים הדוקים עם אחיו לוקאס (קוסון צ'ינופו) הבור, האכזר, העני, שחייב כסף רב לעשירים האכזריים המקומיים. במקום להחזיר להם את חובו, הוא הוגה רעיון מקורי ונורא - להשיא את איקה ובכך למחוק את חובו. הוא מוכר את הרעיון לסלומון, שהתייאש מהשליטה בבתו ומרצונה העז ללמוד, כהעברת השליטה בה למישהו אחר וחזק. אמנם היא בת 12 בלבד, אך אין ברירה אחרת.


הסצנה של החתונה ולאחר מכן האונס, אין דרך אחרת לקרוא לזה, השמחה והאושר של ה"חתן" והכאבים האיומים של איקה חזקים מאוד. היא מחליטה לברוח, פונה לאביה לעזרה והוא מסרב ומפנה אותה לבעלה. אך, כשהחתן ושותפו באים לחפש את איקה, הם מתעמתים עם סלומון ואחיו, מתברר לו שבתו קורבן לעסקה מפוקפקת ואיומה של אחיו עם נושיו.


למעשה, סלומון לא רצה שאיקה תלמד ותשכיל בגלל החשש שתהיה חכמה יותר ממנו, אלא פחד שהתנהגותה תשתנה והיא תתנשא ותזלזל באנשים מסביבה. הוא לא רצה שהחוויה הקשה עם אשתו תחזור ותשפיע לרעה על היחס לבתו.


איקה מוכיחה את עצמה בתחרות הידע הארצית בה השתתפה וניצחה. משם היא רק המריאה. הסוף מרגש ואופטימי. איקה מצליחה להגשים את חזונה לאחר הצטיינותה בלימודים גבוהים ועוזרת לחלשים ומהווה דוגמה להגשמה עצמית, ומוכיחה שאם מתעקשים מספיק ולא מוותרים למרות הקשיים מצליחים להשיג את המטרה.


סרט מומלץ מאוד, מרגש, עם ערך מוסף. יש אנשים מוכשרים בכול רחבי העולם, גם במקומות הנידחים ביותר, שיכולים להשפיע ולשנות.

משחק מעולה של כול השחקנים, במיוחד של פיית' פידל וקאנג קווינטוס. גם הצילום המרהיב והמוסיקה המלווה את הסרט ראויים לשבחים.


1,419 צפיות0 תגובות
bottom of page