ביקורת סרט: חדשות העולם הגדול, במאי: פול גרינגראס, 2020
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

ביקורת סרט: חדשות העולם הגדול, במאי: פול גרינגראס, 2020

הסרט "חדשות העולם הגדול" בבימויו של פול גרינגראס ובכיכובו של טום הנקס הוא מערבון, ז'אנר בו טום הנקס משחק לראשונה.


הסרט מתרחש בסוף המאה ה-19, בסביבות שנת 1870, בערך 5 שנים לאחר מלחמת האזרחים בארצות הברית ומתרחש בטקסס.


קפטן ג'פרסון קייל קיד (טום הנקס) הוא חייל משוחרר בדרגת סרן, שעבר דברים קשים במלחמה וכנראה סובל מפוסט טראומה. הוא התחתן בסאן אנטוניו עם אשתו מריה לואיזה בטנקורד קיד, אך מאחר שלפרנסתו נהג להקריא חדשות במקומות שונים מתוך עיתונים לאלה שהתגוררו במקומות קטנים ולא ידעו לקרוא, הוא הסתובב בכול מיני מקומות בטקסס.


קפטן קיד נחשב מאוד מוצלח והוא גבה 10 סנטים מכול משתתף. בדרכו מישוב אחד לשני הוא נתקל באדם כהה עור תלוי ועליו מכתב נאצה ולידו עגלה הפוכה. לפתע ראה גם ילדה כבת 10, עם שיער בלונדיני ודוברת שפת אינדיאנים וגם בגדיה של אינדיאנים משבט הקיובה. הוא מנסה לשוחח אתה באנגלית, אך היא לא מבינה אותו. בחיטוט בעגלה ההפוכה הוא מוצא יומן ובו כתוב ששם הילדה היא ג'ואנה לנברגר (הלנה זנגל) ויש לה קרובים בקסטרוויל בטקסס - דודתה ודודה. ג'ואנה הייתה במקור בת להורים גרמנים שהגיעו לאמריקה. במתקפה מסתבר שהוריה נהרגו בפשיטת אינדיאנים והיא אומצה על ידם לפני כשש שנים.


קפטן קיד מבקש למצוא לילדה פתרון וממשיך למקום שבו מטפלים בפליטים. אך שם התברר לו שהאדם שמטפל בילדים יצא למשימה ויחזור רק לאחר שלושה חודשים. קיד מחליט לקחת את הילדה לקרוביה, למרות שהמרחק מקסטרוויל היה 650 ק"מ בשטח מסוכן בחלקו.


רוב הסרט מתאר את התהדקות הקשרים בין קיד לג'ואנה. הם הגיעו ממקומות שונים ומתרבויות אחרות. אך, אירועים שונים מקשרים ביניהם. בתחילה מבקש קיד להשאיר את ג'ואנה אצל חבר ששירת אתו בצבא, אך היא בורחת משם. החבר מצייד אותו בעגלה, יש לקיד שני סוסים והוא נותן לו גם אקדח ו-12 כדורים בעוד שלקיד יש רובה צייד בלבד.


בהקראה הבאה הם פגשו שלושה גברים שגם שרתו במלחמה, אך הפכו לעבריינים ובקשו לקחת ממנו את ג'ואנה. הם הצליחו להתחמק מהם, אך הפושעים רדפו אחריהם. ג'ואנה וקיד עומדים מולם בנחיתות וג'ואנה מראה שגם היא למדה דברים אצל האינדיאנים ועוזרת לו. ביחד הם הצליחו לנצח אותם.


בדרך קיד וג'ואנה מנסים ללמוד אחד את השפה והמנהגים של האחר. הוא הבין ששמה אצל האינדיאנים היה ציקדה והיא אהבה מאוד את החיים איתם. הוא מתחיל ללמד אותה מילים באנגלית והיא לימדה אותו מילים בשפה שהכירה. בנוסף היו להם סימנים שונים שתקשרו בעזרתם.


בהמשך דרכם הם נתקלו במקום שמנהיגו לא נתן להם לעבור. הוא התגאה בכך שניקה אותו מאינדיאנים ומשחורים. כאשר שמע שקיד עוסק בהקראת חדשות, הוא מבקש שיקריא לאנשיו מעיתון אותו חיבר בעצמו על ה"הישגים" שלו במקום. אך, קיד מערים עליו ומקריא מאמר אחר על כורי פחם ומנהיגם האכזר, שבגללו נקלעו למפולת במכרה הפחם. אלה שנצלו התמרדו נגדו והצליחו. הדבר גורם לכעס אצל האנשים שחשו מנוצלים. מנהיג העיר מנסה להרוג את קיד, אך ג'ואנה הצליחה להרוג אותו.


בהמשך דרכם מצטרף אליהם אחד מהצעירים, אותו הם מסיעים עד לרכבת. הוא משאיר לקיד את אקדחו וקיד נותן לו עיתונים לקריאה. היו להם עוד הרפתקאות: הסוס שלהם השתולל והעגלה שלהם נהרסה והם נאלצו להמשיך ברגל, הם נקלעו לסופת חול ולשיירה של אינדיאנים, שמהם ג'ואנה הצליחה להשיג סוס עבורם, שהקל את הדרך.


בסופו של דבר הם הגיעו לקסטרוויל. ג'ואנה לא התלהבה מהדודים, בייחוד שהם היו נוקשים ובקשו שגם תעבוד ולא הבינו אותה בכלל. היא נשארה שם וקיד המשיך לסן אנטוניו, בה גילה את ביתו הריק לאחר שאשתו חלתה בכולירה ונפטרה. הוא עולה לקברה ומשאיר עליה את טבעות הנישואים שלהם. לאחר מכן הוא עלה על סוסו ורכב חזרה לג'ואנה. הוא גילה אותה במצב נורא, עם בלויי סחבות, קשורה לעמוד ומדוכאת. הדודים הסבירו שלא הייתה להם ברירה משום שברחה וגם לא הסכימה לעבוד עבורם.


בסופו של דבר קיד וג'ואנה חזרו לסן אנטוניו. היא התחילה לעבוד אתו בהקראות ומתברר שהוא אימץ אותה וכעת היא נקראת - ג'ואנה קיד.


מערבון מעולה ומרתק. טום הנקס נתן תצוגת משחק מבריקה כהרגלו. אך, מי שמפתיעה במשחקה היא הלנה זנגל הגרמנייה (כזכור - המקור של ג'ואנה בסרט הוא מגרמניה, לפני שהגיעה לאינדיאנים). היא מועמדת לפרס גלובוס הזהב על המשחק ואולי תגיע גם לטקס האוסקר.


זהו סרט שיש לו מסרים אוניברסליים. אם יש חיבור בין שני אנשים, הם יוכלו לתקשר למרות חוסר שפה או תרבויות שונות. חוויות משותפות מקרבות. ג'ואנה וקיד פוגשים גם אנשים טובים וגם רעים. מתוך הרוע לפעמים אנחנו נתקלים גם בחיובי ובטוב.


סרט נפלא, תצוגות משחק מרשימות, נופים מדהימים ואפשר להגיע ממנו למסקנות ולתובנות על נפש האדם.


bottom of page