ביקורת סרט: המפלט, בימוי: ונסה יופ, 2023
top of page
  • יונה

ביקורת סרט: המפלט, בימוי: ונסה יופ, 2023

הסרט "המפלט" הוא סרט גרמני, שלמעלה רובו מתרחש בקרואטיה. הסרט רב לשוני. נשמע בו את השפות גרמנית, קרואטית, טורקית וקרואטית.


הסרט "המפלט" מתאר משבר וכיצד היא יוצאת ממנו בדרך מקורית, של אישה שהתגוררה במינכן בשם זיינפ אלטין (נעמי קראוס). היא התגוררה שם עם בעלה איליאס אלטין (עדנאן מאראל), בתה פיא אלטין (בהר באלצ'י) ואביה המזדקן. המשפחה ממוצא טורקי, האם התגוררה בילדותה בקרואטיה.


זיינפ מאבדת את אימה בתחילת הסרט ומתכוננת ללוויתה. היא עובדת וגם מחזיקה את ביתה, ובבעלות בעלה איליאס יש מסעדה. היא כותבת מספר דברים להקריא בעת הלוויה, אך חוששת שתבכה ולכן מבקשת מבעלה שיקריא אותם. הוא מסכים, אך כאשר כולם מתאספים לקראת הלוויה, הוא לא מגיע. זיינפ רצה למסעדה לחפש אותו, ומוצאת אותו צוחק בעליזות עם עובדת חדשה וצעירה במסעדה והוא לא מגיע ללוויה.


זיינפ מאוד נפגעת ממנו וחשה כי זה סוף הקשר ביניהם. היא מקבלת את צוואת אימה מהשכן שהוא עורך דין, ואז מגלה שקיבלה בירושה בית על אי בקרואטיה. בהחלטה של רגע היא נוטלת את הרכב ונוסעת לשם. היא מגיעה עייפה ונכנסת למיטה לישון. בבוקר היא מוצאת את עצמה עם ג'וסיפ (גוראן בוגדאן), מי שהתגורר בבית בהסכמת אימה כל עוד מישהו אחר לא יגיע.


הבית והמקום די מוזנחים, אך היא מגלה שהאנשים מאוד אדיבים ונחמדים ומסתפקים במועט. ג'וסיפ עוזב את ביתה, אך בונה אוהל במגרש לידה, ששייך לו. יש לו עז במקום וכשזיינפ יורדת לכפר, היא פוגשת אותו בכל מקום, כי הוא עובד גם במכולת המקומית, בבית הקפה ועוד.


זיינפ רוכשת אופניים ומתנייעת איתם, שכן הנכס נמצא מחוץ לכפר, על גבעה. הנוף של הים מקסים. היא ניגשת לקונרד (ארטיום גילץ), מתווך הדירות המקומי ומבקשת למכור את הבית. לאחר שניסה לנשק אותה, ג'וסיפ, שהיה במקום, עוצר זאת ומסתבר כי יש הבדלי גיל ביניהם, כאשר זיינב בת 49 וקונרד בן 25 בלבד...


קונרד מודיע כי יש קונה לבית במחיר מאוד גבוה ומייעץ לזיינב למכור. היא מתלבטת ומתקשרת לאיליאס בעלה להודיע כי תמכור ואת הכסף הם ישקיעו במסעדה ויפתחו אותה. הוא אומר לה שנישואיהם לדעתו נגמרו והוא לא מעוניין. היא נכנסת לדיכאון, זורקת את טבעת הנישואים ומסתגרת בבית ולא יוצאת מהמיטה.


היא וג'וסיפ מתאהבים בלי שהם אפילו חשים בכך. הוא מאוד איכפתי ודואג לה, גם כאשר השתכרה ונפלה בדרך, והוא סוחב אותה על גבו עד לבית. כאשר היא מסתגרת בביתה הוא שם לה אוכל ושתיה ליד הדלת ובכל פעם מגיע לראות מה שלומה. הם שטים ביחד בסירתו וכששוחחה עם אליאס וכעסה, הוא זורק לה את הנייד למי הנהר.


יום אחד מגיעה מכונית למקום ובה אחיו של ג'וסיפ, דרייזן (דאבור טומיק), שאותו הוא שונא ובכל פעם מכריז על מותו, ומסתבר שהוא הקונה המסתורי של הנכס. זיינפ כבר החליטה שהיא לא מוכרת. מאוחר יותר מגיעה ביתה פיא, שהתגעגעה אליה והיה לה קשה להסתדר לבד. היא מגיעה לבית בדיוק בבוקר לאחר שהיא וג'וסיפ שכבו והם ישבו לאכול ארוחת בוקר בעירום.


הן מתפייסות ופיא יורדת לכפר לקניות. היא מודיעה לאביה כי זיינב הכירה מישהו חדש. זמן קצר לאחר מכן איליאס ואביו מגיעים גם הם לאי. כולם יושבים לאכול ולאחר מכן עוזבים. ג'וסיפ מתחיל ללכת לבית חברו, שנתן לו את הדירה כאשר יצא לטיול. זיינב מתעשתת ורצה אחריו והסרט מסתיים בנשיקה.


הסרט "המפלט" חמוד מאוד. יש בו קטעים מאוד מצחיקים. הוא מראה כיצד אישה שחשבה שחייה הסתיימו בשל בגידת בעלה, מות אימה ועייפותה הרבה בשל המטלות שלה, מצליחה להתאושש בצורה מפתיעה ואפילו למצוא אהבה חדשה ולשקם את חייה כאשר היא מאושרת הרבה יותר.


בסרט "המפלט" משחק טוב של כל המשתתפים ונופים מקסימים.



ראה גם:

1,562 צפיות0 תגובות
bottom of page