ביקורת סדרה: הרופא הטוב, יוצרים: דייוויד שור ודניאל קיי רים, 2017 - 2021
top of page
  • יונה

ביקורת סדרה: הרופא הטוב, יוצרים: דייוויד שור ודניאל קיי רים, 2017 - 2021

סדרת הטלוויזיה "הרופא הטוב" מיוחדת במינה בכך, שהגיבור הראשי - ד"ר שון מרפי (פרדי היימור) הוא אוטיסט ובעל תסמונת סוואנט, שמאופיינת בזיכרון פנומנלי, גם צילומי והסקת מסקנות ברמה של גאונות.


הסדרה מתבססת על סדרה קוריאנית באותו השם, עם התאמה לרפואה האמריקנית. דניאל דיי רים הוא שסידר וקנה את הזכויות והצטרף אלין גם דיוויד שור, שהיה אחראי גם על "ד"ר האוס" רבת הרייטינג.


הסדרה מעלה שאלות מהותיות וקשות בנושא, כאשר העיקרית בהן היא: האם צריך להעסיק בבית חולים יוקרתי בסן חוזה - בקליפורניה רופא אוטיסט. הסדרה הייתה מועמדת להרבה פרסים ואף זכתה בכמה מהם.


במקרה של ד"ר שון מרפי, מי שהמליץ עליו בחום היה ד"ר גלסמן (ריצ'ארד שיף), מנהל בית החולים. הוא היה הספונסר של שון מילדותו, עת נשאר לבדו, ללא משפחה תומכת וללא אחיו סטיב (דילן קינגוול). הוא היה חברו, אבא מחליף, יועץ ותומך ואהב אותו מאוד. שון נתן לו אותה אהבה וחיבה והיה קשור אליו מאוד. אך, מאוחר יותר שון הפך להיות עצמאי ופחות תלוי, בעיקר לאחר שהכיר את ליאה (פייג' ספארה) ויצר איתה קשרים חזקים.


ד"ר גלסמן התחייב לכך, שאם ישלבו את שון בצוות הכירורגיה, והוא יהיה פחות ממעולה, הוא יתפטר ביחד אתו. שון מתחיל לעבוד ובאמת יש לו הברקות והצעות לפתרונות מיוחדים במקרים שנראו חסרי תקווה. הוא גמל לד"ר גלסמן בכך, שכאשר חלה בסרטן במוח, הוא חקר והתעניין וגילה שד"ר גלסמן לא חולה בסרטן סופני, אלא כזה שניתן לטיפול. בכך הציל את חייו. לאחר הניתוח ד"ר גלסמן הוזה את בתו המתה ושון רואה את הדיבורים שלו עם מאדי מול הכיסא הריק מולו. הוא מודיע לרופאים, שאומרים שהדבר נובע מחוסר שינה, ולאחר 13 שעות שינה רצופות הוא מתאושש. שון גם גורם לגלסמן לרדת מהמיטה בעזרת ידידתו מהמזנון בבית החולים.


הסדרה מראה מקרים מיוחדים, שמעוררים בנו מחשבה. לדוגמא: ילדה, שהיא בעצם טרנסית, ילד שרוצה להיות ילדה. יש לו סרטן באשכים והדיון נסוב סביב הנושא: האם באותה ההזדמנות להוריד את 2 האשכים או לטפל רק בנגוע, וכשיגיע לגיל 18 הוא יחליט בעצמו מה לעשות.


עוד נושא הוא - מילת ילדות. לבית החולים מגיעה נערה בת 15, שמלו אותה בגיל שנתיים והיא מבקשת לתקן את איבר המין שלה ללא ידיעת הוריה. מי שמנתחת אותה היא ד"ר אודרי לים (כריסטינה צ'נג), שעושה זאת, אך בשל סיבוכים זה מגיע לידיעת הוריה וגם לעובדת סוציאלית שמטפלת בנושא של התעללות בילדים.


כאשר מגיע נער אוטיסט ומתחיל להשתולל, שון מסביר איך להתנהג אתו, להשתדל לא לגעת. אך, לו עצמו מאוד קשה לטפל בו.


בנוסף, נושא האנורקסיה מטופל כאשר מגיעה חולה כזאת, והיא מטופלת בצורה מיוחדת במינה, גם אם מאוד מסוכנת וחדישה.


בין הזוגות בצוות הרופאים נושא הזוגיות עולה. ד"ר קלייר בראון (אנטוניה תומאס) וד"ר ג'ראד קאלו (צ'וקו מודו) מנהלים מערכת יחסים. הם נפרדים בסופו של דבר מכיוון שד"ר בראון לא אהבה את ד"ר קאלו. הוא עוזב בסופו של דבר לבית החולים בדנוור, למרות היותו מאוד מוכשר, מכיוון שחש שלא מעריכים אותו מספיק כדי להשאירו בצוות.


גם ד"ר ניל מלנדס (ניקולאס גונזלס) וארוסתו ג'סיקה פרסטון (בו גארט), עורכת הדין של בית החולים נפרדים משום שהיא לא מעוניינת בילדים והוא מאוד רוצה. בסוף העונה השלישית הוא מת לאחר שנפצע קשה ברעידת אדמה.


שון חווה את נושא הזוגיות עם בת זוגו - ליאה דילאלו (פייג' ספארה). היא הייתה שכנה שלו והבינה אותו היטב. היא הייתה הנשיקה הראשונה שלו והם אף יצאו יחד לטיול, שאחריו ליאה החליטה לעזוב להרשי. היא הותירה את שון עצוב ושבור. אך, היא חזרה ושון כעס עליה. בסופו של דבר הם הפכו לזוג וליאה אף הרתה לשון עם בת, אך ההיריון לא צלח בשל בעיה רפואית. בסוף העונה הרביעית הם מחליטים להתחתן.


כול הסדרה מלווה בפלאשבקים של שון מילדותו, על הקשיים שעבר כבן אוטיסט לאב מתעלל, הבריחה מהבית עם אחיו, אותו אהב מאוד וגם מותו הכואב של האח.


כול הפרקים כוללים טיפול במספר אנשים, כאשר בתחילת כול פרק מתארים את הבעיה, ובסופו היא נפתרת. כמעט אין המשכים, מלבד מקרים מיוחדים. לעומת זאת, אנו מלווים את החיים הפרטיים של שון ושאר הרופאים לאורך זמן ורואים את השינויים ואת ההתפתחויות אצלם.


יש לציין את המשחק המעולה של כול השחקנים, אך בעיקר של פרדי היימור, שמגלם את דמות האוטיסט של ד"ר שון מרפי. הוא למד את הנושא לפרטי פרטים, ואנו רואים אותו במצב רגוע, אך גם כאשר הוא כועס, וצועק ומתרגז גם על דברים קטנים, אך חשובים עבורו. דוגמה לכך היא הריב שלו עם ליאה כיצד לתלות את נייר הטואלט: מקדימה או מאחור. ליאה מצאה פתרון מקורי: תלתה 2 מחזיקי נייר טואלט - האחד מקדימה והשני מאחור...


סדרת "הרופא הטוב" כוללת 4 עונות עד עתה ועומדת בקרוב להוסיף עונה חמישית, בה יצאו מהסדרה דמויות אהובות ויגיעו דמויות חדשות. סדרה אוהבת אדם באשר הוא. כדאי מאוד לראות.



bottom of page