ביקורת סדרה: היטלר: הקלטות האבודות של הרייך השלישי, נשיונל ג'יאוגרפיק, 2023
top of page
  • לוטן דיקר

ביקורת סדרה: היטלר: הקלטות האבודות של הרייך השלישי, נשיונל ג'יאוגרפיק, 2023

קראתי וראיתי אין ספור תוכניות על חייו של היטלר. כיצד הפך מאדם חסר ייחוס משפחתי, לאדם ששלט על מעצמה. מה הפך אותו למפלצת, ההורים שהיו ולא היו שם והשמועות שאפפו את חייו.


אין ממש תשובות לנושאים רבים וחידות, שכבר עשורים רבים אין להן מענה, מדוע הפך לאנטישמי מושבע ויחסיו עם דמויות מרכזיות בחייו.


מי שחובב וחוקר את הנושא לא ימצא חידושים מסעירים בסדרה "היטלר: הקלטות האבודות של הרייך השלישי". לא התווסף לי ידע רב נוסף על מה שכבר הוצג עשרות פעמים, בצורות שונות ומשונות. אולם, העובדה שיש כאן מפעל תיעודי מרשים, עשרות עדויות וסרטוני וידאו נדירים, כן הופכים את הצפייה לחוויה מתגמלת.


כיום אין כבר עדים חיים, שפגשו את היטלר בנקודות שונות בחייו. הקלטות שמראים בסדרה מפגישות אותנו עם האנשים שחוו אתו את הרגעים האינטימיים ביותר, החל מנערה שלמדה איתו בבית הספר ועד אלו שהיו לצדו בבונקר ברגעיו האחרונים. גם הסרטונים, בהם רואים אותו מלטף חיות בחביבות, בזמן שמיליונים עולים השמימה מצמררים.


כנראה שבדורות הקרובים, או לפחות בעתיד הנראה לעין, לא נצליח לענות על החידות הגדולות. אבל עדיין, עם כל האכזריות והשפלות שלו, היטלר הוא דמות מרתקת מבחינה היסטורית ורגשית. הוא קשור קשר עבות לתולדות העם היהודי והשפעתו המתועבת עדיין ניכרת על אנשים ועמים רבים.


זהו ניסיון ראוי לרכז ולשפוך אור על אחד מהאישים הנצפים והנכתבים ביותר במאה העשרים. מי שחובב מידע על מלחמת העולם השנייה יוכל למצוא חומר מעניין רב.



bottom of page