ביקורת סדרה: בריג'רטון: סיפורה של המלכה שרלוט, יוצרת: שונדה ריימס, 2023
top of page
  • יונה

ביקורת סדרה: בריג'רטון: סיפורה של המלכה שרלוט, יוצרת: שונדה ריימס, 2023

החלק השלישי של הסדרה "בריג'רטון" עולה למסכינו. בכל פעם אנו מכירים דמויות אחרות, והפעם דמות שהכרנו כבר בפרקים הקודמים, אך ורק בבגרותה, והיא של המלכה שרלוט. הדמות מאוד מרשימה וחזקה והפעם מתארים לנו אותה עוד מהיותה צעירה בת 17 בלבד, כיצד הגיעה ללונדון וקורותיה מאז נישאה בעל כורחה למלך ג'ורג' השלישי.


שרלוט הצעירה (אינדיה אמרטפיו) הגיעה ממקלנבורג שטרליץ, ממשפחת אצולה בגרמניה. המלך ג'ורג' השלישי (קורי מילקריסט) לא נישא עדיין, ואימו, הנסיכה אוגוסטה (מישל פיירלי) מבקשת למצוא לו כלה מתאימה ובוחרת את שרלוט, כהת העור. כאשר היא מגיעה ממש לפני החתונה, אוגוסטה מגלה כי שרלוט כהת עור, ובוחרת בעוד מקורבים כהי עור להגיע לחתונה ואף נותנת להם תארים, כמו לליידי דנברי (ארסמה תומאס) ולבעלה לורד דנברי (סיריל נרי), המבוגר ממנה בשנים רבות.


שרלוט מגיעה למקום המלכותי והמפואר ונבהלת מבדידותה ומהיחס הצונן של הנסיכה אוגוסטה. היא לא יודעת מיהו ג'ורג', לו היא תינשא ונבהלת. היא מחליטה לברוח ערב נשואיה לגנים המלכותיים ומנסה לטפס מעבר לחומה ואז ג'ורג', ששמע שהיא ברחה, יוצא לחפש אחריה ומוצא אותה כאשר היא ביקשה ממנו שיעזור לה לטפס מעבר לחומה. הם מכירים ואז נודע לשניהם שהיא הכלה המיועדת שרלוט והוא ג'ורג', כך הוא מבקש ממנה לקרוא לו. הם מוצאים חן האחד בעיני השנייה והיא חוזרת לארמון והם נישאים.


היא לא יודעת, אך ג'ורג' מכין לה הפתעה לנישואיה, בכך שמסדר לה את ארמון ווינדזור שתגור שם ואילו הוא יגור בארמון קיו. במקום ליל נישואים הוא נעלם לה והיא נשארת לבדה בפאר מנקר עיניים, עם המון משרתים שלא נותנים לה לעשות כלום, ועם משרת אישי נאמן בשם בריסלי (סם קלמט), שתמיד הולך אחריה חמישה צעדים ועוזר לה בכל מה שהיא צריכה.


המלכה שרלוט חשה, שמסתירים ממנה משהו והיא נוסעת לארמון קיו לג'ורג' ורואה את המחקרים וההתעניינות של ג'ורג' בכוכבים ואת הטלסקופ הענק. ואכן, גם במציאות המלך ג'ורג' השלישי היה מאוד אינטליגנט. הוא ניסה להימנע בהתחלה מהמלכה שרלוט, כי לא רצה להעיק אליה במחלתו. הוא נעזר ברופא המלך, שטען שמכיר בעיות כמו שלו, אך עינה אותו במי קרח, בעלוקות ועוד דברים נוראיים, כולל קשירה בכיסא עינויים, צריבות ועוד. יום אחד, לאחר שנעלם לתקופה ממושכת, המלכה שרלוט החליטה לבדוק היכן הוא, וגילתה את העינויים הזוועתיים שלו והפסיקה אותם. הם עברו לגור ביחד עד שהמחלה הרימה את ראשה.


המלך ג'ורג' השלישי אהב שיקראו לו ג'ורג' האיכר והוא עבד בשדות וגידל גידולים שונים. בכך הוא היה הכי מאושר. הוא היה צריך לנאום בפרלמנט, אך לא יכול היה לצאת מהכרכרה. כדי להרים את קרנו, המלכה שרלוט יזמה נשף גדול עם אמתלה שזהו נשף להולדת בנם. שם היא הצליחה להרגיע אותו והוא רקד איתה ואף יכול היה לנאום נאום קצר.


בינתיים המלכה שרלוט התיידדה עם ליידי דנברי, שהפכה להיות החברה הכי טובה שלה. היא אף עוזרת לה לאחר שבעלה לורד דנברי נפטר על מנת שתוארה יישאר והיא תהיה ליידי ובנה הבכור, שהיה בן ארבע בלבד, יקבל את התואר לורד.


בסדרה נראה גם את המלכה שרלוט המבוגרת (גולדה רושובל), אותה הכרנו בפרקים הקודמים, שמנסה לשכנע את ילדיה שיביאו לה נכד שבסופו של דבר יירש את הכתר. אנו נפגוש גם את ליידי דנברי המבוגרת (אדג'ואה אנדו) וגם את ליידי ויאולט בריג'רטון (רות גמל) שהתיידדו ומבלות ביחד.


הסדרה "בריג'רטון: סיפורה של המלכה שרלוט" אמנם מסתמך על אירועים היסטוריים אמיתיים, אך אינו מהווה אמת היסטורית. הסיפור מתרחש בסוף המאה ה-18 ותחילת המאה ה-19. המלכה שרלוט (1818 - 1744) הייתה באמת אשתו של המלך ג'ורג' השלישי ( 1820 - 1738). היא הייתה כהת עור, מאחר שהשתייכה לבית המלוכה הפורטוגזי ולמרגריטה דה קסטרו אי סוזה. יש תיאור של החברה הגבוהה של לונדון, אך לא במדויק ולפי שונדה ריימס.


חיי הנשואים של המלכה שרלוט והמלך ג'ורג' השלישי היו שרויים באהבה ושרלוט קיבלה בהבנה את מחלתו הנדירה ואף הצליחה להרגיע את ההתקפים שלו מדי פעם. באמת נולדו להם 15 ילדים, חלקם נפטרו בגיל צעיר וחלקם מאוחר יותר.


המלך ג'ורג' השלישי אכן היה חולה נפשית, אך לא מיום הולדתו וזה נגרם מאוחר יותר. כיום רופאים סבורים שהייתה לו מחלה בשם פורפיריה, שהיא תופעה נדירה, שיכולה להיות תורשתית או להיגרם מכימיקלים שונים שנקראים פורפירינים. באותה התקופה לא היה בכלל מידע על מחלות נפש ולכן לא טופל כיאות ובסוף ימיו מצבו הידרדר מאוד והוא מת מהמחלה. בנו ג'ורג' הרביעי ירש את מקומו בשלטון ומלך בערך עוד 10 שנים ולא היו לו ילדים.


הפרק השלישי "בריג'רטון: סיפורה של המלכה שרלוט" מעניין ומרתק כמו קודמיו. הוא מתרחש בסוף המאה ה-18 ותחילת המאה ה-19, אך לפעמים נדמה לנו שהוא הרבה יותר מודרני. שונדה ריימס אפילו מכניסה שם אהבת גברים בין המשרת של שרלוט למשרת של המלך ג'ורג'. המשחק של כל הדמויות מצויין. הנופים ממש עוצרי נשימה.




bottom of page