ביקור מומלץ: מוזיאון הרעות, מצודת כ"ח
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

ביקור מומלץ: מוזיאון הרעות, מצודת כ"ח

מוזיאון הרעות נמצא בגליל, ליד מצודת כ"ח, סמוך לכביש חוצה ישראל. הנוף הוא של עמק החולה - יפהפה.


כשהגענו היו מספר אוטובוסים עם קבוצות מאורגנות, רובם אנשים מבוגרים ממקומות שונים בארץ. במוזיאון מדריכים גם בתי ספר וחיילי צה"ל, ובנוסף כול מי שמתעניין יכול להגיע ולקבל הסברים ברוח טובה ונדיבה וגם לראות סרט על המקום. למעשה קיימים 2 סרטים - אחד ארוך - בן חצי שעה, והשני - לצעירים יותר, בן כ-15 דקות.


המקום מטופח ושמור מאוד. הוא נוצר בעצם בעקבות רצונו העז של יהודה דקל, ששאף להקים יד לנופלים הרבים - 28 (כח) בקרבות לכיבוש המצודה.


המצודה ניתנה לכוחות הערבים כאשר הבריטים יצאו מהארץ בשנת 1948. המקום היה מאוד אסטרטגי, חלש על חלקים גדולים מהגליל והיה קיים חשש, שיהיה נתק בין חלקי הגליל ולכן היה קיים צורך לכבוש את המצודה.


על המצודה התקיימו 3 קרבות קשים - בקרב הראשון בתאריך 15 באפריל נפלו ארבעה, המפקדים החליטו להמשיך, ובתאריך ה-20 באפריל נערך הקרב השני, הקשה והקטלני מכולם, ובו נהרגו 22 אנשים. בקרב האחרון, ב-17 במאי, מיד לאחר הקמת המדינה, התמונה השתנתה, ובו גם נכבשה המצודה , אך המחיר שנגבה היה שני לוחמים.


הקרב הקשה ביותר היה הקרב השני, ועליו גם מדבר הסרט שמוקרן במקום. הוא מעביר את הרוח שפעמה אצל הלוחמים, את הרצון להילחם. היה גם תכנון שעבר לכולם, כול אחד הכיר את תפקידו, אך הדברים השתבשו, החל מניתוק הקונצרטינות שלקח הרבה יותר זמן, השלכת רימון על הכוח מגג המצודה, קשיים בפיצוץ הקיר העבה של המצודה ועוד. כול לוחם קיבל 30 כדורים בסך הכול, שזה מעט מאוד. הקרב הסתיים בצורה הקשה ביותר שניתן לחשוב עליה. את הנופלים מצאו כשהיו בזוגות, משום שכאשר אחד נפגע, חברו הגיע לעזור וגם הוא נפל מכדורי האויב. לכן, כאשר חשבו על שם למקום - השם הנבחר - מוזיאון הרעות התאים ביותר.


המוזיאון נחשב לאתר מורשת של המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. הוא נקרא על שמו של יהודה דקל, שלמעשה בזכות יוזמתו המוזיאון הוקם. יהודה דקל אף הכיר חלק מהנופלים, שהגיעו מקיבוץ דפנה. בעקבות הקרבות הללו חוברו שירים, כמו: "שיר הרעות" של חיים גורי, וגם השיר "דודו" של חיים חפר, אותו כתב על אחד נופלים - דודו צ'רקסקי.


במקום קבורים בקבר אחים חלק מהנופלים. יש עליו שמות וגם שלט גדול (ראה בתמונות) שבו רשומים כול 28 השמות.


בתוך המוזיאון יש פסלים של אנשים לבושים כפלמ"חניקים, מפות שמראות את מקום ההתרחשות, פריטים שונים של הקרבות ועוד.


המוזיאון נחנך בשנת 2014. האוצר - ד"ר מרדכי נאור. מוזיאון מרשים, שמראה כי הייתה בקרבות דבקות במטרה ומסירות, ולמרות המחיר הקשה והכואב, הלוחמים לא ויתרו ולמעשה זה היה הניצחון הראשון של המדינה הצעירה שזה עתה קמה.


17 צפיות0 תגובות
bottom of page