אירוע היסטורי: מבצע רוח האביב - ה-16 ביולי 1940 ויהודי צרפת
top of page
  • לוטן דיקר

אירוע היסטורי: מבצע רוח האביב - ה-16 ביולי 1940 ויהודי צרפת

בשנת 1940 יהודים רבים עברו לחיות תחת השלטון הנאצי. זאת הייתה שנה מסחררת, כאשר הגרמנים הפילו מדינה אחרי מדינה במערב אירופה. היה נראה שהצבא שלהם הוא בלתי מנוצח. גם צרפת נכנעה תוך חודש למכונה המשומנת. שנתיים עברו, ומשטר וישי ששלט על חלקים בצרפת, יצא למבצע לכידתם וגירושם של היהודים.

למעלה מ-80 שנה עברו מאז, אצטדיון החורף בפריז, בו ריכזו את יהודי פריז ב-16 ביולי 1940 הפך לסמל באותו יום. 9000 שוטרים צרפתים גויסו לתפוס עשרות אלפי יהודים על מנת לגרש אותם לאושוויץ, ולמעלה מ-13 אלף נתפסו. 8000 מהם הועברו לאצטדיון החורף והושארו שם בתנאים איומים, ללא מזון ושתיה וחום נוראי של יולי. מחציתם היו ילדים, משם הם הועברו למחנות ולמוות.

נערים בודדים הצליחו להימלט, כאשר רק קרוב למאה חזרו בחיים מהמסע החד כיווני שיצאו אליו. בשנת 1959 נהרס אצטדיון החורף בפריז, וזהו יום שייזכר בצרפת עוד שנים רבות.

"מבצע רוח האביב" היה אחד המבצעים הגדולים ביותר במערב אירופה נגד היהודים באותם שנים, והיה תולדה של ההסכם בין משטר וישי והנאצים. מי סבלו היו 27 אלף יהודים, שחיו ללא אזרחות צרפתית ואשר נמלטו אליה מפולין ורוסיה. כמחציתם נתפסו באותו יום וגורשו.

משטרת פריז בראשות רנה בוסקה, הייתה אחראית למבצע והיא זו שמסרה אותם לצבא הגרמני. למרות שיתוף הפעולה הנרחב, יש לציין שיהודים רבים ניצלו בזכות המחתרת הצרפתית ואף המחתרת היהודית, שפעלו כדי להציל רבים. עשרות אלפים חבים את חייהם לאזרחים אמיצים, שעשו הכול תוך סיכון עצמי, כדי לשמור בחיים על יהודים רבים ככל שניתן.

רק ב- 1995 ז'אק שיראק, נשיא צרפת דאז, נשא נאום בו הודה בשיתוף פעולה בין צרפת וגרמניה והביע חרטה פומבית על המעשים הקשים שהתרחשו באותו יום חם ביולי לפני כשמונים שנה.


ראה גם:

bottom of page