סדרת סרטים: הטורף, יוצר: שיין בלאק
top of page
  • לוטן דיקר

סדרת סרטים: הטורף, יוצר: שיין בלאק

די מצחיק שתאגיד לכל המשפחה כמו: דיסני פלוס זכה בזכויות לסדרת סרטים כה ברוטאלית כמו "הטורף". זאת אולי סדרת הסרטים הפופולרית היחידה שיכולה לתת פייט הגון ל"נוסע השמיני". בניגוד ל"נוסע השמיני", אין לה ממש יומרות פילוסופיות, אולי מלבד היומרה להציג את האדם כחיה ככל החיות שניתן לצוד אותה ולהרוג בה.

בעיני שני הפרקים הראשונים הם הטובים ביותר. המעבר לעידן המודרני לא עשה טוב. סרטים כמו "הטורפים", בעיני הם חלק מהיקום, אבל הם לא מגלמים את הרוח של מה שסדרת הסרטים מייצגת, כפי שאני רואה אותה.

הסרט הראשון והטוב שבהם של "הטורף", הוא קלאסיקה נצחית ותיזכר לנצח כאחד מהסרטים הטובים ביותר של ארנולד שוורצנגר. אין כאן יכולת משחק מדהימה, אלא תפקיד שבאופן אירוני פשוט תפור על השחקן האוסטרי שעשה קריירה מדהימה מיכולות משחק די בינוניות לפחות לטעמי.

כך או כך, העלילה מציגה יחידת עילית של אנשים די מטורפים בראשותו של רב סרן, שאמורה להשיב פוליטיקאי שנשבה על ידי מורדים בגוואטמלה או משהו בסגנון. מהר מאוד הם נרצחים האחד אחרי השני על ידי הטורף, יצור בעל טכנולוגיה מטורפת, שפשוט משמיד אותם ומציג אותם כפרסים מקורקפים.

האקשן הוא די מטורף, קצבי, ברוטאלי, שלא מרחם על הצופים. יש אפילו מידה של תחכום בסרט, שלמרות שהאפקטים שלו התיישנו מאז 1987, אבל הוא עדיין עושה את העבודה מצוין. זהו סרט לצפייה עם חברים, הרבה פופקורן, אסקפיזם שמדמה מעין סרט ריאליטי מדמם, שהבמאי, למרות תקציב נמוך ואפקטים לא מדהימים, עושה פשוט עבודה מדהימה עם מה שיש לו.

הוא מקושר ל"טורף 2" באופן די רופף. הסרט הראשון מוזכר בסצנה שניים, אבל הסרט השני די עומד בזכות עצמו. בין הסרטים של הפרנצייז' הוא המדמם מכולם, לא המשחק ברמה גבוהה ולא האפקטים, אבל הוא פשוט ברוטאלי וכיפי בצורה ובאופן שאף אחד לא מייצר כיום.

באופן אירוני, כל הדמויות נראות ומתנהגות באופן ממש מטומטם, פשוט כולן. למרות זאת, יש בו איזה קסם שקשה לי להסביר. הוא מתרחש בלוס אנג'לס בשנות ה- 90, שיש בה מלחמת כנופיות סופר אכזרית, אשר משום מה אף אחד לא יכול להסביר. הטורף מגיע לכדור הארץ ומתחיל לקטול כל מי שיש לו נשק, כחלק מתהליך חניכה שהוא עובר, מה שמוליד סצנות סופר מדממות וברוטאליות, שקשה למצוא בקולנוע המסחרי של היום. זה משתלב עם אקשן כיפי, עלילה די גנרית מלאה בקלישאות ודני גלובר הצעיר, שכישורי המשחק שלו השתפרו פלאים ב"נשק קטלני". במילים אחרות, זהו בעיקר אקשן טהור וכיף גדול, זה לא מתיימר ולא מצליח להיות הרבה יותר מזה.

ישנם סרטים נוספים, בסדרה, כמו "הנוסע השמיני נגד הטורף". אבל, הם לטעמי פחות מוצלחים וחורגים מהכוונה המקורית של הסדרה. בשנת 2018 נעשה ניסיון להחיות את הסדרה באמצעות עלילה חדשה והתאמה לעולם המודרני. האפקטים השתפרו, אבל הברוטאליות והקצב הרצחני לצערי נעלמו. מדובר על מדענית, ילד וצוות חיילים, שאמורים לעצור שני טורפים קטלניים. זה הפך להיות לסרט מתח פעולה, והאפיונים של האימה יצאו ממנו והשאירו אותו גנרי מדי ולא ממש מעניין. זהו סרט בינוני, אבל עם אקשן סביר, כך שלא מדובר על כישלון מוחלט.

מי שרוצה להנות, עדיף שיתרכז בשניים הראשונים, שגם הרבה שנים אחרי הם כיפיים לצפייה.



bottom of page