מסע בעקבות מכשפות- סקירה מלאה בכשפים ומסתורין
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

מסע בעקבות מכשפות- סקירה מלאה בכשפים ומסתורין

באירופה צדו במשך מאות שנים מכשפות. האנשים האמינו שקסם הוא מציאות אמתית. ישנם כוחות אשר פועלים כנגד בני האדם בשליחות השטן, שכורתים ברית עם נשים קלות דעת, שמתמסרות אל אדון האופל.

מקור האגדות הוא ימי קדם לפני המהפכה התעשייתית, בהם נשים ריפאו אנשים באמצעות כשפים ותרופות העשויות מצמחים. מעשים אלו התפרשו באופן שגוי ככישוף, העלול לפגוע ולהכאיב ולכן סווגו כמאגיה שחורה.

הרשויות התבססו על הלשנות ושמועות, ונתנו לכנסייה יד חופשית לרדוף. האינקוויזיציה ייצרה ספרים, והכשירה ציידים, שהיו מומחים בזיהוי הנשים האומללות.

המכשפות היו נשים מבודדות, לרוב מבוגרות, שעסקו בריפוי או מקצועות הקשורים לריפוי. המכשפה היא קלת דעת, מסוגלת ללבוש צורות שונות ולשטות באדם הממוצע. הן מגיחות מן היער, חברות באגודות סודיות ויש להן משרת מרושע והוא החתול.

בכל כפר התעוררו חשדות כנגד נשים שנחשדו בטעות כמכשפות. לעיתים חשדות אלו התבססו על אמונות טפלות. כישורים כגון ידע אסטרולוגי, שהחזיקו אותן נשים או רצון לסגירת חשבון. כאשר החששות עלו, הייתה פנייה אל הכומר המקומי שהזעיק את האינקוויזיציה שטיפלה באותן נשים אומללות.

המומחה שהגיע התחיל לנהל חקירה שנראית כיום לקוחה מעולם האבסורד. אולם, בימים ההם היא הייתה נחשבת מדויקת ומדעית. שיטה כגון שקילת המכשפה ובעקבות כך ההחלטה האם היא יכולה לעוף על המטאטא, דקירת נקודות חשודות עד לאובדן דם, וזריקת החשודה למי נהר קפואים לראות האם תצוף ותוכל להשתמש בכוחות העל שלה.

עשרות אלפי נשים מתו בתקופה אפלה זו, ועוד רבות אחרות נרדפו באכזריות. אירופה השתקמה מהתקופה הזאת, אולם ניתן לאתר את הסימנים בכל רחבי היבשת. האתרים עדיין קיימים והאמונות הטפלות לא נעלמו מעולם.

נצא למסע בעקבות ההיסטוריה החשוכה אך המרתקת הזו.


העיירה טריוורה באיטליה

במרחק של כ-60 קילומטר דרומית מגנואה מסתתרת פנינה תיירותית. עיירה קטנה, ציורית אשר משוחזרת מימי הביניים. העיירה מסתירה סוד אפל, משפט אכזרי כלפי קבוצת מכשפות שמסמלת את התקופה.

בשנת 1547 לא ירד גשם והיבולים נבלו כתוצאה מבצורת חמורה. כמובן שהעיירה האשימה קבוצה של נשים צעירות שהן המקור ליובש. הן נרדפו, הואשמו וכמיטב המסורת חלקן אף הועלה על המוקד. יש הרואים במקרה כסיילם האיטלקי, גם בשל הממדים העצומים של הרדיפה, בה כ-300 נשים נחקרו.

כיום העיירה מלאה בפולקלור ומזכרות מהתקופה. מזכרות, פסלים ואף שלטים שמעוטרים במכשפות. ישנו מוזיאון מרכזי אשר מתאר את המשפטים ומכיל עשרות מיצגים מקוריים מהתקופה.

בנוסף, בסוף אוקטובר, עם כניסת חג ליל כל הקדושים, יש פסטיבל ענק אליו מגיעים איטלקים ואנשים מכל העולם אשר מחופשים למכשפות ומשחזרים את האירוע. זהו אחד מהפסטיבלים הגדולים ביותר באירופה הקשורים לליל כל הקדושים.


הולנד- מוזיאון שקילת המכשפה באאודווטר

שלושים קילומטר מאוטרכט, בכביש המוביל להאג, נמצאת עיירה קטנה וציורית. היא יושבת על תעלה, מלאה בירוק ורחובות ציוריים כמו מרבית העיירות בארץ היפה הזאת. אולם, העיירה אאודווטר הייתה בעלת תפקיד מכריע בעת רדיפת המכשפות ובה נקבע האם האישה היא מכשפה או לא.

בניגוד לימינו, שבכל בית ישנו משקל, במאה ה-16 היו בתי שקילה מיוחדים. האמונה מספרת שמכשפה זקוקה למטאטא תקני על מנת לעוף ממקום למקום ולכן עליה להיות במשקל נמוך על מנת שתוכל להתעופף בלילות.

לכן נשים שמנמנות נשקלו על המאזניים ואם משקלם היה גבוה הן קבלו תעודת פטור מיוחדת, המעידה שהן אינן מכשפות.

כיום המקום הפך למוזיאון הומוריסטי וחביב, שכולל שורה של מיצגים הקשורים לתקופה, המאזניים המקוריים ובסוף הביקור ניתן לקבל תעודה המעידה שאתה לא מכשף או מכשפה.

זהו מוזיאון קטן באופן יחסי בן שתי קומות, אשר מהווה אטרקציה חביבה לילדים בשל ההומור הרב בו הדברים מוצגים. חובבי מכשפות יכולים להגיע לפסטיבל השנתי, שמתחיל כל קיץ והתאריך משתנה. במקום יש מסלולי אופניים והוא נמצא בדרך בין ערים מרכזיות.

כתובת: Leeuweringerstraat 2, Niderland

העיירה ריבה Ribe – העיירה העתיקה ביותר בדנמרק עם מוזיאון המכשפות האותנטי ביותר באירופה

העיירה הקטנה בת עשרת אלפים תושבים, נמצאת באזור יוטלנד. זוהי עיירה יפהפייה, מלאה בבתי עץ ובתי אבן צבעוניים. באופן מפתיע, היא מכילה לא מעט אטרקציות תיירותיות ששווה לבקר. אחוזת ויקינגים משוחזרת עם שחקנים חיים, ומתקני שעשועים שילדים יאהבו, מסעדות ובתי קפה, שלרבים מהם ישנו נושא הקשור לעברה של העיירה. מרכז עיר משוחזר של המאה ה-8, התקופה הוויקינגית בה העיירה הוקמה, מרכז מורשת עם מידע היסטורי רב ערך ומיקום מצוין שמוביל לפארקים ירוקים עם פיורדים מרהיבים ולפארק לגו לנד הבין לאומי.

מוזיאון המכשפות נמצא בלב העיירה הקטנה והוא לא מיועד לילדים. הוא מתחקה אחר סיפור מקומי, בו הוצאה להורג באכזריות בתו של הטוחן תוך כדי הטחת האשמות בכישוף וקשר לשטן. המשפט שטף את דנמרק באובססיה למציאת מכשפות, הסיפור מוצג במוזיאון בצורה גראפית תוך כדי הסברים וסיור של כשעה וחצי.

כתובת: , Denmark ,Sortebrødregade 1

מוזיאון המכשפות בספרד

ספרד היא מולדת האינקוויזיציה. האמונה הקתולית היוקדת של השלטונות במדינה הובילה אותה למעשים קיצוניים כנגד האזרחים. הסיפור היהודי מוכר לנו היטב, אולם ישנם קורבנות רבים נוספים. העיירה Zugrramunrdi מפורסמת בעיקר בשל המערות שנמצאות בקרבתה. אולם, סדרה של אירועים מסתוריים, כגון שמועות על אישה שעפה על מטאטא בלילות, הזעיקו את החוקרים המיומנים של הכנסייה לחקור את מקורן.

זה נגמר בעשרות נשים שהועלו על המוקד, וגם מיעוט של ילדים וגברים. המוזיאון מתאר את המקרים, את ההיסטוריה של המכשפות תוך הצגת מיצגים מוחשיים ואלקטרוניים כאחד. ישנם סרטים, קטעי וידאו ועוד אטרקציות מעוררות חלחלה.

לאחר הביקור ניתן לנסוע למערת המכשפות שנמצאות מספר דקות מהמוזיאון, שם לפי המסורת התאספו המכשפות וזממו מזימות עם השטן.

כתובת: Beitikokarrika, 18, 31710 Zugarramurdi, Navarra, Spain


הר המכשפות בהוכסול אוסטריה

העיירה סול באוסטריה הייתה כפר מנומנם. אולם, כעת מדובר על מעצמת סקי של ממש. מהעיירה ניתן לעלות ברכבל לאזור, שמציע מסלולים מסודרים לילדים ומבוגרים. יש לשים את הנעליים בכנסיה ולאחר מכן הולכים במקומות מסומנים על שפע של משטחים כגון חול ומים.

במקום פזורים סימני היכר של מכשפות, כולל בובות ומטאטאים אשר מסמנים את ההיסטוריה של המקום. האמונה המקומית מדברת על מכשפות שהטילו אימה על תושבי המקום, שבמשך שנים סבלו מרקיחת כשפים וכנסים של יצורים מעוררי אימה שגרמו לתושבים להסתגר בלילות. המקום היה ידוע כארץ המכשפות, ואגדות וסיפורי עם נרקמו לרוב.

כיום הפולקלור הוא בעיקר שעשוע נחמד, חנויות מזכרות ובובות מצחקקות לאורך הנוף הירוק שעוטף אותנו מסביב.






9 צפיות0 תגובות
bottom of page