• פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

האופרה הישראלית מציגה: "נישואי פיגרו" מאת מוצרט

הפקה מקורית חדשה בבימויו של במאי האופרות הנודע סר דייוויד פאונטני ובניצוחו של מאסטרו מיקלה גמבה


27.3.22-9.4.22 בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') תל-אביב


"נישואי פיגרו", אחת האופרות הפופולאריות ביותר של מוצרט ואחת היצירות החשובות בעולם האופרה, תעלה באופרה הישראלית בהפקה חדשה בבימויו של הבמאי הבריטי הנודע סר דייוויד פאונטני ובניצוחו של המנצח האיטלקי מיקלה גמבה, יחד עם צוות יוצרים ישראליים ובינלאומיים מוביל: לסלי טראברס הבריטי (תפאורה), אולה שבצוב הישראלית (תלבושות), קרן גרנק הישראלית (תאורה) ומאטה מוראי הישראלי (תנועה). בהשתתפות מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של אסף בנרף ותזמורת האופרה - התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון .

האופרה תועלה בתאריכים 27.3.22-9.4.22 בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') תל-אביב.

האופרה "נישואי פיגרו" על פי מחזה של בומרשה הייתה הראשונה בסדרה של שיתופי פעולה מרתקים בין מוצרט לבין כותב הליברית לורנצו דה פונטה. יחדיו הם המשיכו ויצרו את "דון ג'ובני" ו"כך עושות כולן" - שלוש אופרות שעוסקות במתח ובמאבק בין המעמדות ובין המינים. אמנם יש באופרה אלמנטים קומיים, אך היא הרבה מעבר לקומדיית טעויות מטורפת. כמו המחזה המקורי, גם האופרה היא בראש ובראשונה ביקורת חברתית נוקבת על הבדלי מעמדות. האופרה הועלתה במאי 1786 בווינה, שנתיים בלבד לאחר שהמחזה של בומרשה עלה בצרפת.

סיפור העלילה מגולל את קורותיו של הרוזן אלמוויווה, שהכריז כי הוא מבטל את זכות הלילה הראשון באחוזתו. לאחר שהוא מבין כי החתונה הקרובה היא של משרתו פיגרו עם סוזנה הנאה, המשרתת של אשתו, הוא מתחרט על הצהרתו ועושה הכל כדי לבטל את החתונה או לחילופין לבלות את הלילה הראשון עם הכלה הטרייה. אבל סוזנה, בעזרתם של הרוזנת אלמוויווה ופיגרו, מצליחה להערים על הרוזן ובסיומו של יום מלא אירועים היא נישאת לפיגרו, והרוזן נאלץ להתנצל בפומבי על הבגידות החוזרות ונשנות באשתו.

זוהי הפעם הראשונה שבה הבמאי הבריטי דייויד פאונטני, מבכירי במאי האופרה בעולם, מביים את "נישואי פיגרו", והוא בחר לעשות זאת באופרה הישראלית, אליה הוא חוזר לאחר הפקות רבות שביים בה. סר פאונטני מביא נקודת מבט אישית על "נישואי פיגרו": "זו אחת האופרות הראשונות שמוקמו באווירה ביתית, אם כי ביתית מפוארת. יחד עם זאת, זהו בית שדריו אינם מלכים, מלכות, אלים או קיסרים, אלא מתרחשים בו יחסים משפחתיים – בעלים, נשים, ארוסים, מאהבים, עורכי דין, מורים למוסיקה, גננים וכן הלאה.

זהו בית עם חלוקה נוקשה, בהתאם לאותם עקרונות של סדרת הטלוויזיה המפורסמת – "על אדונים ומשרתים". האריסטוקרטים גרים בקומה העליונה, המשרתים במרתף (מטבח) או בעלית הגג. ישנה גם קבוצה חשובה של בעלי מקצוע ממעמד ביניים – עורכי דין, מורים וכד' שמנהלים יחסים עם שני המעמדות, מצד אחד משרתים את האדונים ומצד שני מנצלים את המשרתים.

ההפקה הנוכחית מפרידה דרמטית בין שני המעמדות הללו על-ידי חציית החלל באמצעות חומה. הצד האריסטוקרטי של החומה מייצג מדינה עשירה, כפי שהיו העריצויות של המאה ה-18, בשעה שהמשרתים גרים בסביבה מקופחת. יחד עם זאת, המשרתים מכירים היטב את רגשותיהם ומערכות היחסים של אדוניהם. כך שחלוקה זו אינה פשוטה, אלא נחצית ע"י מערכות יחסים, לא רק מגדריים, בין שתי הקבוצות.

המטרה הפוליטית והרגשית של האופרה היא פיוס ברמה האישית בין הבעלים והנשים וברמה הפוליטית בין המעמדות. נושא זה היה נפיץ בתקופה בה מוצרט הלחין את האופרה (3 שנים בדיוק לפני המהפכה הצרפתית), אולם גבולות כאלו עדיין קיימים בחברות מודרניות, לא משנה כמה דמוקרטיות הן נראות לכאורה על פני השטח. כל משבר, כמו זה בעקבות המגפה האחרונה, רק מדגיש את הפערים שעדיין קיימים בין מעמדות וגזעים שונים.

אבל, אם להיות כנים, האופרה אינה הרצאה פוליטית, אלא מחקר פסיכולוגי אנושי מעמיק. לא משנה לאיזה מעמד שייכים האנשים הללו וכמה הם מופרדים בין הקצוות, הם עדיין כולם בני אדם שנצפו דרך העיניים האמפתיות והנבונות שכל כך מאפיינות את גאוניותו של מוצרט".

המנצח האיטלקי מיקלה גמבה שניצח באופרה הישראלית על "אידומנאו" לפני כשנתיים, מנצח בלה סקאלה במילנו, באופרה המלכותית קובנט גרדן בלונדון ובבתי האופרה של ברלין, מצ'רטה, רומא, ונציה, שטוטגרט, ליסבון, פירנצה ועוד. הרפרטואר האופראי שלו כולל את ריגולטו, מקבת, לה טרוויאטה (ורדי), נישואי פיגרו, החטיפה מן ההרמון, אידומנאו (מוצרט), נורמה, הסהרורית (בליני), אנדראה שנייה (ג'ורדנו), ארמידה, הספר מסוויליה, הפרצה קוראת לגנב (רוסיני), שיקוי האהבה (דוניצטי) ועוד.

רבים מהסולנים בהפקה זו נמנים על בכירי זמרי האופרה הישראליים כיום: דניאלה סקורקה ושירה פטשורניק (שזכתה לאחרונה בפרסים חשובים במספר תחרויות זמרה בינלאומיות) בתפקיד סוזנה; אלה וסילביצקי וטל ברגמן בתפקיד הרוזנת; ענת צ'רני וטל גנור בתפקיד כרובינו; עודד רייך ביחד עם הבריטון האמריקאי תיאו הופמן בתפקיד הרוזן; וכן שני זמרי בריטון אורחים, קודי קווטלבאום ורוס רמבוגין בתפקיד פיגרו. עוד משתתפים יורי קיסין (ברטולו), שקד סטרול ונועה הופ (מרצ'לינה), איתן דרורי ורון זילברשטיין (דון בזיליו), אשרי שגב (קורציו), ורוניקה ברוק ותום כהן (ברברינה) ופניני לאון גרובנר (אנטוניו).


יום ראשון|27/03/2022|שעה 20:00,

יום שני|28/03/2022|שעה 19:30,

יום שלישי|29/03/2022|שעה 20:00,

יום חמישי|31/03/2022|שעה 20:00,

יום שישי|01/04/2022|שעה 13:00,

יום שבת|02/04/2022|שעה 20:00,

יום שני|04/04/2022|שעה 18:00

יום רביעי|06/04/2022|שעה 20:00,

יום שישי|08/04/2022|שעה 13:00,

יום שבת|09/04/2022|שעה 20:00

מחירי כרטיס: 195- 445 ₪

שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך כחצי שעה באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב

להזמנת כרטיסים: 03-692777, www.israel-opera.co.il

ההצגות מתקיימות בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ')

שד' שאול המלך 19, תל-אביב

קרדיט:

נישואי פיגרו, צילום: פיני סלוק


24 צפיות0 תגובות