ביקורת סרט: טובת הילד, סופר: איאן מקיואן, במאי: ריצ'רד אייר, 2017
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

ביקורת סרט: טובת הילד, סופר: איאן מקיואן, במאי: ריצ'רד אייר, 2017

הסרט "טובת הילד" יצא בעקבות ספרו של הסופר הידוע איאן מקיואן באותו השם והוא גם כתב את התסריט.


בסרט נידונים עניינים קשים ולא פשוטים של חיי אדם בבית המשפט. השופטת בסרט היא פיונה מיי (אמה תומפסון), ותיקה ומנוסה, וחייה הפרטיים מתערבבים עם חייה המקצועיים.


בעלה של פיונה מיי, ג'ק (סטנלי טוצ'י) משמש כמרצה באוניברסיטה. בתחילת הסרט אפשר לחוש כי יש בעיות בחיי הנישואים ובחיי המין שלהם. פיונה עסוקה מעל הראש בעבודתה החשובה ולא נותנת מספיק תשומת לב לבעלה, שמנסה לשוחח איתה על כך והיא מפנה לו את גבה. לכן הוא מודיע לה שמתכוון לבגוד בה עם העוזרת שלו באוניברסיטה ולאחר כתף קרה שמקבל מפיונה, אכן עושה זאת ונעלם מהבית למשך יומיים.


בינתיים פיונה מתעסקת בעניינים הרי גורל, כמו - הפרדת תאומים סיאמיים, שאם יפרידו ביניהם האחד ימות, אך השני יהיה מסוגל לחיות חיים רגילים, והיא אכן פוסקת שזה מה שיעשה.


עוד מקרה שמזעזע את חייה ומשנה אותם הוא מקרה של נער קטין, בן 17, עוד חודשיים בן 18, שחלה בלוקמיה. בני משפחתו שייכים לכת "עדי יהווה" שלפי תורתם עירוי דם אסור לחלוטין, וכרגע הוא במצב קשה מאוד, ורק עירוי יכול להציל את חייו. אחרת הוא ימות בייסורים גדולים.


פיונה אינה צעירה ובגילה ראתה כבר מקרים רבים. בכול זאת היא מחליטה לעשות משהו חריג לגמרי - ללכת ולשוחח עם אדם הנרי (פין וייטהד) הנער, ולשמוע ממנו ממקור ראשון על דעותיו לגבי הצלת חייו עם עירוי דם. בבית החולים נגלה לעיניה נער מבריק, שהעביר לה את דעותיו ומשנתו בנושא, אך מאידך היא ראתה אצלו גיטרה ומסתבר שרק עכשיו החל ללמוד לנגן. פיונה ביקשה ממנו לנגן משהו, והוא החל לנגן שיר של ייטס, כאשר היא החלה לשיר לו את השיר. פיונה עזבה למרות שאדם ביקש שתישאר, אך הותירה בו תחושות שטרם חש קודם לכן, ואפשר לומר ששינתה את חייו.


פיונה השופטת החליטה שבית החולים ייתן לאדם את הטיפול המתאים למרות התנגדות הוריו וקהילתו והוא נרפא. אדם החל לעקוב אחרי פיונה, נתן לה לקרוא משיריו וניירות עם מחשבותיו, וכשמגיע לכנס בו השתתפה מחוץ לעיר, הוא מביע את רצונו להתגורר אצלה ולעזור ככול יכולתו. היא ביקשה שיעזוב, אך לפני שעשה זאת, הוא נשק לה על שפתיה.


אדם לא עקב יותר אחרי פיונה, אך שינה את חייו ולא השתייך יותר לעדי יהווה. הוא חש פגום לאחר עירוי הדם, אך היה מודע לכך, שבצורה הזאת חייו ניצלו.


פיונה ממשיכה בחייה ועדיין היחסים בינה לבעלה ג'ק קרירים ביותר. בחג המולד הם יוצאים לאירוע, בו פיונה אמורה להופיע ולנגן בפסנתר. באמצע האירוע מודיע לה העוזר שלה, שאדם נמצא בהוספיס ועלול לסיים את חייו תוך מספר שעות. היא נסערת ובאמצע האירוע משנה את התוכנית ושרה את השיר של ייטס ויוצאת. היא מגיעה להוספיס ומצליחה לשוחח עם אדם שגוסס. המחלה חזרה והוא לא הסכים לקבל עירוי דם נוסף. כעת הוא כבר היה בן 18 וקיבלו את החלטתו.


האירוע הזה זעזע אותה וכששבה לביתה היא מוכנה לספר לג'ק על אדם. יחסיהם השתפרו, וכאשר אדם נפטר, גם פיונה וגם ג'ק נוסעים ללוויה. הם אמנם עומדים בצד, אך שניהם יחד.


סרט לא פשוט, על זוג מבוגרים חשוך ילדים ויחסיהם הבעייתיים. כול השחקנים נותנים משחק מעולה, אך עולה על כולם אמה תומפסון. היא משחקת שופטת מבוגרת, מנוסה, קרה ועניינית, אך גם לה הייתה נקודה ששינתה את חייה במפגש עם אדם. אמה הבוגרת נראית מצוין ויפהפייה למרות גילה. אין ספק שהיא שחקנית איכותית ומדהימה ביכולות המשחק.


סרט מומלץ מאוד.


bottom of page