ביקורת סדרה: מיס מארוול, יוצרת: בישא ק. עלי, 2022
top of page
  • לוטן דיקר

ביקורת סדרה: מיס מארוול, יוצרת: בישא ק. עלי, 2022

אם מסתכלים על האבולוציה של גיבורי העל, הרי שמיס מארוול מהווה סמן של שינוי. היא מוסרית, לוחמת בגזענות, ממוצא פקיסטני ולא עושה חשבון לרעים שמנסים לקמט אותה ולהשאיר במטבח. היא פונה לקהל המערבי הליברלי, שמעוניין בסדרות אקטיביסטיות ובועטות ומלאה דמויות מוסלמיות שאמורות לחנך אתכם לאהבת האחר.

קאמלה קאן (אימאן ולאני) היא גיבורת העל המוסלמית הראשונה שנוצרה בשנת 2013. מעבר לכך, לטעמי אין בה הרבה ייחוד או עניין. היא אינה חטובה במיוחד, יפה או חכמה. אבל, משום שהיא מסתדרת היטב עם פוליטיקת הזהויות בארצות הברית, היא מקודמת לקדמת הבמה. יש לה תשוקה עצומה לגיבורי על, אולם משפחתה המוסלמית האדוקה מנסה לשמור אותה במסגרת של אדיקות דתית, ללא יכולת להתפתח ולרכוש את הפוטנציאל שלדעתה מגיע לה.

היא ילדה רגילה, שמתמודדת עם נעורים מלאי תקתוק ורשתות חברתיות. כל חבריה עסוקים בסוגיות הרות גורל, כגון: מי הכי חתיך ולמי עשו הכי הרבה סמיילים ולייקים. ההורים המגוננים מנסים לשמור עליה הרחק מהשפעות הרשת המרושעות, אולם, יום אחד קמע שהיה שייך לסבתה נותן לה כוחות על והכל משתנה.

עם כוחותיה החדשים היא מצליחה לצאת נגד הפטרנליזם של הוריה השמרנים, וגם נגד הקהילה שבה גדלה ולבסוף להתאחד עם סוכנים ממשלתיים שמכוונים את כוחותיה למען הכלל. יש כאן ניסיון לשרטט בחורה צעירה מוסלמית, שחיה בקהילה שמרנית אך בתוך סביבה ליברלית הנמצאת בקו שבר של זהות ומאבק עם הוריה. היא במצב ביניים, ועליה לבחור לאן נטיית הלב שלה הולכת. האם עליה לשמר את המסורת או לפרוץ את הגבולות שהעולם החדש נותן לה בחוץ.

הסדרה "מיס מארוול" היא סדרה נועזת, שלא מסתירה את האמירות המתקדמות הדמוקרטיות העומדות בבסיסה. התסריט, המשחק - הכל סביר בסטנדרטים של מארוול. ללא ייחודה כגיבורה מוסלמית לא היינו עוסקים בה, זה כנראה כוח העל האמיתי שלה, האם היא תצליח להילחם בגזענים כפי שהיא מכסחת את הנבלים? ימים יגידו.



bottom of page