ביקורת סדרה: גמביט המלכה, במאי: סקוט פרנק, 2020
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

ביקורת סדרה: גמביט המלכה, במאי: סקוט פרנק, 2020

הסדרה המעולה שעלתה לאחרונה "גמביט המלכה" איננה עוסקת רק בשחמט, כפי שניתן להבין משמה. השחמט מהווה רק רקע לעלילה מרתקת ומעניינת.


"גמביט המלכה" היא סדרה קצרה, בת 6 פרקים , כול פרק בערך בן שעה בסך הכול. היא מגוללת סיפור חיים, החל מילדות ועד ההתבגרות של ילדת פלא מתחום השחמט. הסדרה הופקה בעקבות ספר באותו השם של וולטר טוויס משנת 1983. התקופה המתוארת בו היא שנות החמישים והשישים של המאה העשרים.


בת' הרמון (אניה טיילור ג'וי) הייתה ילדה בת תשע כאשר נקלעה לתאונת דרכים ביחד עם אימה, עמה התגוררה. האם נהרגה, ובת' שנותרה יתומה ללא משפחה, מוצאת את עצמה בבית יתומים בשם בית אטואן, שבו שולטים בבנות שמתגוררות אצלם באמצעות תרופות הרגעה ממכרות. היא מתיידדת עם ג'ולין (מוזס אינגרם), שמלמדת אותה כיצד לשמור את הכדורים הכחולים והמרגיעים ולבלוע אותם לפני השינה או כשרוצים להתרכז.


בת' מגלה במקרה, כאשר יורדת למרתף לנקות את הספוגים של הלוח, את אב הבית הסגור והשקט, מר שייבל, משחק שח. היא מסתקרנת ומבקשת ממנו ללמד אותה את המשחק, אך הוא מסרב לבקשתה. היא משתדלת להגיע למרתף כמה שיותר, עוקבת אחרי משחקו של מר שייבל, ובלילה - לפני השינה ובעזרת הכדור הכחול, מדמיינת את המהלכים בשחמט. יום אחד מר שייבל מתרצה ומתחיל ללמדה ומהר מאד מגלה שהיא כשרונית בצורה יוצאת דופן. הוא מעודד אותה, נותן לה ספר על שחמט ואף מסדר לה תחרויות בבית ספר תיכון.


בת' מאומצת על ידי בני זוג - הוויטליז ומגיעה לביתם. היא מוצאת עיתון על שחמט ומגלה מקומות ותאריכים של תחרויות ברחבי ארצות הברית. מאחר שאין לה כסף להירשם לתחרות, בת' מבקשת ממר שייבל שישלח לה 5 דולר והוא עושה זאת. היא מתחילה להתחרות בתחרות מקומית ולהפתעת כולם מנצחת. לאחר שאב המשפחה נטש את אימה המאמצת, היא מספרת לה על תחביב השחמט שלה והרצון להתחרות. לאחר שזכתה ב-100 דולר בתחרות הראשונה שלה, היא וגברת וויטלי מגלות שאפשר להרוויח משחמט ומתחילות לנסוע לתחרויות, למרות שבת' מפסידה הרבה לימודים. בתום אחת מהתחרויות בת' חוזרת לחדר ומוצאת את אימה המאמצת ללא רוח חיים.


היא חוזרת לביתה ומחזקת את הקשר עם חבריה לתחרויות השחמט וממשיכה להתחרות. היא גם ממשיכה להשתמש בכדורי ההרגעה ובאלכוהול, שעוזרים לה להתרכז במשחק.


יום אחד מגיעה אליה ג'ולין ומודיעה לה שמר שייבל נפטר. הן מחליטות לנסוע ללוויה ושם בת' נכנסת לבית היתומות והדבר עוזר לה להתנתק מעברה ולצעוד קדימה.


בעזרת ג'ולין היא נוסעת לרוסיה לתחרות שחמט עולמית, משחקת מול אלופים ובראשם אלוף העולם בורקוב ומנצחת את כולם והופכת לאלופת העולם.


הסדרה למעשה בדיונית, אך מעניינת ומרתקת ומשוחקת מצוין. היא מתארת את התבגרותה של בת', מגיל 9 ועד גיל 22. בת' גדלה ללא דמות אם או אב והיא למדה בכוחות עצמה את דרכה והתפתחה לבדה. למעשה השחמט היווה את קרש ההצלה שלה.


בית היתומות, שבו הייתה אמורה להתחנך, למעשה הביא להתמכרויות שלה בשל הכדורים שחולקו לבנות כול כך צעירות. היה לבת' קושי גדול להיגמל, והבדידות הוסיפה לתרופות גם את האלכוהול.


השחמט תרם לחייה החברתיים, כי היא הייתה מאוד שקטה וסגורה ולא יצרה קשר עם אנשים, רק התחברה לקולגות שלה, שהתחרו בה, אך גם תמכו בשעת הצורך.


שחקנים:


בת' הרמון - אניה טיילור ג'וי - נולדה 16 באפריל 1996, שחקנית אמריקאית, שיחקה בסרטים, כמו: בארי, המכשפה ועוד וגם בסדרות טלוויזיה, כמו: אטלנטיס, המינוטאור ועוד. זכתה בפרסים.


אנבת' קלי - בת' הילדה


איסלה ג'ונסטון - בת' הצעירה


מר שייבל - ביל קמפ - נולד ב-13 באוקטובר 1961, שיחק בסרטים ובסדרות, כמו: הג'וקר, עור, לינקולן ועוד. זכה בפרסים.


ג'ולין - מוזס אינגרם - שחקנית אמריקאית, שיחקה במקבת, הטרגדיה של מקבת ועוד.


בני ווטס - תומאס סאנגסטר - נולד ב-16 במאי 1990 - שחקן אנגלי, שיחק ב-משחקי הכס, נני מקפי, אהבה זה כול הסיפור ועוד.




bottom of page